MOWGLI

 

Efter att ha sett Jon Favreaus Djungelboken i april 2016 tänkte jag att nu är det väl ändå nog, nu har väl den ultimata versionen av denna berättelse sett dagens ljus? Efter att ha sett Andy Serkis film Mowgli är jag benägen att säga att jag hade rätt där i Imax-salongen för nästan tre år sedan.

Mowgli är den mörkaste versionen av Djungelboken men också den…segaste. Jag kom aldrig in i den, jag brydde mig alls, Mowgli-pojken är toppen (Rohan Chand ftw!) och CGI:n är enastående – på nära håll. Vissa scener känns dock halvdana och slafsigt gjorda, speciellt när djuren springer omkring där i djungeln. Eller löper kanske det heter? Travar?

Benedict Cumberbatch är strålande som röster till Shere Khan, lillekillen är skön och det finns en hyena med som får mig att vakna till ut soff-koman, annars var det inte mycket i den här filmen som fick mitt blodomlopp att koka. Okej, man dör inte av att se filmen men det finns en del annat man kan göra istället. Koka sylt. Sticka handledsvärmare. Ta en powernap.

THOR: RAGNARÖK

Taika Waititi är en man Marvel Studios borde vara rädda om och i brist på detta borde dom åtminstone vara tacksamma. Han är den typen av regissör som DC Comics borde leta efter med ljus och lykta (eller försöka köpa över) och den typen av snubbe som skulle kunna väcka döda till liv om han ville. Han har en spännande form av humor som vi har fått se i bland annat vampyrfilmen What we do in the shadows och jag kan inte låta bli att fundera på HUR i helskotta han lyckades få uppdraget att regissera en Marvel-film sådär mitt i alltihop?

Filmserien om Thor, om man klipper ut dom från resten av Marvel-filmerna, är otroligt svajiga tycker jag. Första filmen gillade jag inte alls men i ärlighetens namn beror det nog mest på att jag verkligen inte fattade Chris Hemsworths storhet då. Film nummer två, den som alla andra hatar, den gillade jag däremot.

Nu är det alltså dags för den tredje filmen om tajte Thor och den är verkligen som ingen annan. Här gäller det att hänga med i svängarna för alla inblandade skådespelare har verkligen kopplat på stor-charmen. Chris Hemsworth som Thor, Tom Hiddleston som Loki och Cate Blanchett gör entré som systern Hela och henne ska man banne mig inte skoja bort! DÄR är en riktig hårding alltså och jag måste säga att Blanchett gör henne jättebra även om jag alltid gärna ser någon annan i rollen när hon är i farten. Att Mark Ruffalo är så jättefin som den gröne Bruce Banner kan väl inte någon bli förvånad över?

Det finns en del minus i filmen, Karl Urban till exempel, han är ett sånt brutalt jätteminus plus att spellängden återigen – *gäsp* det är ju en superhjältefilm – är en sisådär tjugo minuter för lång. Dom där CGI-fest-slagen dessa filmer alltid slutar med kan ju göra en smått tokig.

Betygsmässigt hamnar därför Thor: Ragnarok på en svag fyra och det är helt och hållet Waititis förtjänst. Han har stoppat in en skön värme i filmen som många superhjältefilmer saknar och Chris Hemsworth visar för varje film han gör att han är på väg att bli en av dom riktigt stora – och det inte bara i byxan.

Här kan du läsa vad jag tyckte om Thor och Thor: The Dark World. Jag avslutade texten med ”Nu har jag sett båda filmerna och är redo för Thor: Ragnarok som kommer 2017. Den kommer jag definitivt se på bio.” SÅ fel jag hade. Jag såg den varken på bio eller 2017.

I avsnitt 132 av Snacka om film snackar Steffo och jag en hel del mer om Thor och hans anhang.

STAR TREK INTO DARKNESS

Förutsättningarna var dessa:
Jag har alltid varit 0,0% sugen på att se den här filmen och detta TROTS att Benedict Cumberbatch har en av dom största rollerna. Det säger egentligen allt. Att mina förväntningar på filmen fått sig en rejäl kryobehandling och ligger på tok-minus efter gårdagens titt på Star Trek hjälper inte heller till. Det här ÄR en film jag känner ett våldsamt motstånd till att se, ändå ska det göras – och det NU.

Anledningen till titt:
Den stora – och enda – anledningen är fortfarande att jag vill se Sabotage-scenen i Star Trek Beyond med kött på benen. För att kunna göra just detta krävs det att jag har 127 mintuter Star Trek OCH 132 minuter Star Trek Into Darkness i min filmiska ryggsäck. Fan vad jag är idog när nöden kräver!

Tankar under filmens gång:
Redan i filmens röda inledningsscen är jag mer investerad än jag var under hela förra filmen. Sen dyker Benedict upp med sina isblå ögon och säger ”I can save her” och då dör jag lite. Kanske behöver det inte bli så pjåkigt det här?

Leransiktet Karl Urban är givetvis med igen (Obs! Stelnad lera, inte geggig) och resten av besättningen från förra Star Trek-filmen. Anton Yelchin fortsätter att kombinera underprestation med överspel och Chris ”prettyboy” Pine fortsätter vara söt på det där aurafattiga sättet att han blir mer som en skyltdocka än en man med puls. Men…Simon Pegg verkar agera i en helt annan film… Vad pysslar han med??? Det känns dock som att regissören J. J Abrams hittat stilen i den här filmen för den är långt mycket snyggare än den förra.

Summering när filmen är slut:
Det finns ingenting att gnälla på när det gäller scenografi, färger och rymdmys. Filmen är helt klart visuellt läcker, det känns som att den utspelar sig i en helt annan filmisk galax än förra filmen. Vad gäller manuset så fattar jag inte ett skit. Jag minns när jag skickade in min son på bion för att se den här filmen medans jag såg Baksmällan 3 med mina jobbkollegor och när han kom ut sa han att det var ”förbjudet med barnaga i Sverige” (han hade redan sett Baksmälle-filmen annars hade han självklart fått gå med. SÅ elak är jag inte.) Han var skitförbannad för han fattade inte ett jota och NU förstår jag honom. Jag ids helt enkelt inte bry mig MEN ögonen blir rätt glada ändå över allt det snygga. Benedict till exempel. Han lyckas skänka lite mänskligt liv åt karaktären Khan och DET kan inte vara det lättaste.

Så summeringen måste bli att det är ett steg framåt jämfört med Star Trek men det är fortfarande inte en BRA film även om den är cool och bitvis rätt  underhållande. På´t igen då, nu väntar Star Trek Beyond. See you tomorrow.

Fredagsfemman #257

 

5. Längtar du som jag efter en till ”riktig bio” i Stockholm?

Gör som jag, hoppa på kickstarterkampanjen för Bio Capitol på Sankt Eriksplan! (Här är en direktlänk till mer info och kampanjen). Jag tycker det är superhärligt med eldsjälar som kämpar järnet för nåt dom tror på och vad kan kännas bättre än att avstå en bättre (eller sämre) pizzamiddag och istället skänka en slant till ett fint projekt? Sen kan jag inte riktigt fatta grejen med varför man prompt måste kunna äta INNE på en biograf men det ”ska” tydligen vara så, kolla bara Bio Rio och Filmstaden Scandinavias VIP-salonger. Men för någon som inte ens fattar vitsen med popcorn är det klart att porslinsklirr och mat-os blir helt obegripligt…

.

.

.

4. Guldbaggenomineringsgrattisar

Applåder och visslingar till att Martha & Niki nominerades till Bästa dokumentär, att Johan Kylén fick en nominering för Bästa manliga biroll som Roland i Jätten, att Sophia Ersson fick en nominering för bästa originalmusik för Pojkarna och att Eva von Bahr, Love Larson och Pia Aleborg fick en (visserligen helt j-a given men ändock) mask/smink-nominering för Jätten.

.

.

.

3. Skam

Ja, Skam. Ja, jag har sett Skam nu, tre säsonger (finns på SvtPlay). Ja, jag tycker Skam är bra men jag förstår inte alla som säger att det är det bästa som någonsin gjorts stjärnstopp forever and ever. Som tonårsserie beträffat finns det väl rätt många som är bra gjorda, vettigt skriva, som tar upp viktiga ämnen OCH har snygga skådespelare i alla roller? Det är ju bara som en väldigt lång och norskpratande version av Bullens brevfilmer, eller?

.

.

.

2. Har du inte sett en film – var tyst!

MovieZine skrev häromdagen en lista över dom Bästa svenska filmerna från 2016, en lista som visar att det kom en hel hög riktigt BRA svenska filmer även förra året. När MovieZine länkar till denna lista på Facebbok skriver en kille vid namn Håkan denna kommentar: ”Jag har inte sett någon svensk film 2016. Några saknas på listan och svensk film håller inte samma klass som den gjorde förr. Mest har jag inte haft tid att se någon.” Jag kunde givetvis inte låta bli att svara på denna luddiga kommentar så jag skriver: ”Hur vet du att det saknas filmer eller att svensk film inte håller samma klass som förr om du inte hunnit se någon?” Svaret kommer nåt dygn senare: ”Filmer man hört om som verkar bra finns inte med. Bara en på denna lista som man hört talas om för att man känner en som är med och jag har sett en del nya svenska filmer så jag vet vad jag pratar om.” Jag fick sätta mig på fingrarna för att inte kommentera detta men kom igen nu, kan vi inte komma överens om EN sak en gång för alla (och detta gäller verkligen inte enbart denne Håkan utan vääääääldigt många så kallade filmälskare i detta land):
SÅGA OCH/ELLER DISSA INTE FILMER DU INTE SETT!
VAD DU TROR ATT EN FILM ÄR ÄR HELT OINTRESSANT. SE FILMEN OCH HA SEDAN EN ÅSIKT. EFTERÅT. DET ÄR NÅT SÅ ÖVERJÄVLA KORKAT ATT UTTRYCKA SIN MENING OM  NÅT MAN INTE HAR EN ANING OM!

.

.

.

1. Den långa väntan är över!

Åratal av frustration kan nu läggas bakom mig, läggas bakom OSS. Alla vi som finner oförställd glädje i att se Benedict Cumberbatch och Martin Freeman ikläda sig rollerna som Sherlock Holmes och Dr Watson har nu julafton på måndagarna. I måndags släpptes första avsnittet på Netflix och två måndagar till kan man längta till soffan och 1,5 timmes högkvalitativ brittisk underhållning. Säsong 4 alltså. Blir det den sista?

Fredagsfemman #252

5. Värsting-bio-premiär-dag-idag

Det är nästan så jag får sätta mig på händerna och bita i ett hundben för bionörden i mig riskerar att gå fullkomligt bananas den här helgen annars. Fast….why not? Jag kan väl ordna mig en liten egen filmfestival? American Honey, Fyren mellan haven (med Alicia Vikander och Michael Fassbender), en HÖJDARE som kan ses lite högre upp på listan SAMT en dokumentär som har gått i Stockholm några veckor som heter Mannen från Snåsa. Den gäckar mig. Jag kanske måste se den också faktiskt. Det får bli en helg i biofilmernas tecken, så får det bli.

.

.

4. Slå ett slag för Maskinen

Nu när det är blött, blåsigt och kallt och många var och varannan sekund drömmer sig bort till en lägenhet i Spanien (jag är dock inte en av alla dessa även om jag alltid glömmer vantar när bilrutorna ska skrapas och tycker snöfall endast ger merarbete och knappt är mysigt att titta på ens) tänkte jag tipsa om något som ger mig energi till och med när jag skottade fram bilen med en liten sopborste. Det tog en timme. EN TIMME!! Vadå ”vackert” med snö??? Maskinen räddade mig då, så mycket kan jag säga. Maskinen på hög volym i lurar. Och jo, alla som inte dansar ÄR våldtäktsmän.

.

.

.

3. Wanda Ventham

För många är kanske Wanda Ventham mest känd för att vara en brittisk skådespelerska och en superhottie från 70-talet men för en person som jag som är smått besatt av namn är Wanda Ventham något av ett unikum. Wanda Ventham är alltså mamma till ingen mindre än Benedict Cumberbatch MEN det göttiga slutar inte där. Hon har en dotter också. En dotter med ett namn som är fullt komparabelt med det extremt ovanliga namn brorsan har. Hon heter Tracy Tabernacle. På riktigt. Tracy Tabernacle. Sug på den du! Jag undrar om Wanda hade träbokstäver med barnens namn på rumsdörrarna när dom var små? Inte? Haha, tror inte jag heller.

.

.

.

2. Många favvisar i På spåret!

Ikväll har På spåret säsongspremiär och det är lilla julafton för många av oss som gillar att gympa hjärnan i TV-soffan. I år är dessutom fyra av mina favvis-kända-människor med: Bea Uusma, Sigge Eklund, Erik Niva och Kristoffer Appelquist. Två av dom är dessutom i samma lag. TV-fredagarna fortsätter vara mysiga.

.

.

.

1. Arrival! Äntligen!

Denis Villneuve är en av mina stora regissörsfavoriter. Han har med sina filmer hittills enbart skänkt mig nöje (även om jag blev brutalt tossig i skallen av Enemy och mörk i magen av Prisoners). Därför kan jag utan att överdriva säga att Arrival är den film under 2016 som jag sett mest fram emot. Jag är lite pirrig i magen faktiskt för i eftermiddag ska jag äntligen se den. ÄNTLIGEN! Blir det bulls eye eller missar pilen hela jäkla tavlan? Jag lär återkomma med min dom både i podd- och bloggform. Håll tummen nu, snälla.

DOCTOR STRANGE (3D)

Benedict Cumberbatch är, i mina ögon, en fulländad skådespelare. Han kan spela dramatiska roller både på scen och på film, han är lika trovärdig som sociopat i långrock som han är som förste älskare, skurk eller smått efterbliven och han kan vara lika skitful som han kan vara assnygg. Han har dessutom en skön komisk tajming.

När det blev klart att han skulle spela huvudroll i en Marvel-film var det många som chockades, en del så svårt att dom fortfarande ligger och dregglar med dropp på bårar runt om i världen.

Benedict Cumberbatch, allas vår mest fantastiska Sherlock, skulle alltså spela doktor Stephen Strange, den egocentriske kirurgen med dom fantastiska händerna som råkar ut för en bilolycka och söker sig till en mystisk plats i Nepal för att återfå kontroll över sin sargade kropp, något som den moderna medicinska vetenskapen inte klarar av att hjälpa honom med. För egen del kändes det helt självklart.

När dom första bilderna från inspelningen kom ut och man fick se Benedict i A.J-skägg (kan du din Backstreet Boys fattar du vad jag menar) fattar jag inte att NÅN kunde tvivla, klart som korvspad att han skulle vara en PERFEKT Doctor Strange! Och nu när jag har sett filmen kan jag bara nicka sådär hårt så hakan slår i bröstkorgen, han är helt enkelt KANON och han lyckas göra sin Stephen Strange både knepig, charmig och riktigt rolig.

För några veckor sedan såg jag teateruppsättningen av Macbeth med Mikael Persbrandt och Jens Hultén. Att se dessa två svenska machogiganter på scen samtidigt var riktigt fräsigt och dom är båda extremt duktiga på att artikulera på teatervis. Vissa scener i Doctor Strange påminde mig om den föreställningen och det var när Benedict Cumberbatch spelade mot Chiwetel Ejiofor, man mot man, öga mot öga. Det fullkomligt dryper av teatralisk artikulation och av ett tonläge som vore det svenska skulle kallas ”dramatensvenska”. Nu blir det mest bara….maffigt. Det ger en ny tyngd till Marvel som fenomen att ha två skådisar i samma film som kan Skådespela The Real Way. Rachel Mcadams och Mads Mikkelsen i all ära, men inte kommer dom upp till samma nivå som dessa två, inte i den här filmen.

Tilda Swinton däremot, hon är banne mig ett fenomen på film. Jag blir inte klok på henne. Alltid jättebra, aldrig likeable. Aldrig.

Som film betraktad är Doctor Strange svårbedömd tycker jag. Första tredjedelen är jättebra, andra är en evighetslång slagsmålsscen med enerverande musik sedd som under inverkan av hallucinogena droger och den tredje tredjedelen är mest sömnig. Sen räddas hela eftersmaken av den lilla extrascenen i eftertexterna och jag går från biografen och känner mig riktigt nöjd.

Att jag hade en medelålders kvinna precis framför mig som verkade tro att det var Parlamentet hon tittade på plussade inte helhetsupplevelsen. Hon skrattade hejdlöst, alltså sådär som att det inte fanns en morgondag, åt allt. Alltså ALLT. Hela tiden. Filmen igenom. Okej, filmen hade stundtals sina komiska poänger men nån jävla skrattfest var det inte. Idiot. Fan va enerverande hon var när jag tänker efter.

Men Benedict var fin både i skägg och röd cape och i januari börjar Sherlock igen. Detta ljuvliga liv!

I avsnitt 61 av Snacka om film pratar jag lite mer om just denna film. Och om lite annat med såklart.

Fredagsfemman #247

5. Benedict Cumberbatch

Bara på femte plats kanske du tänker? Ja. Bara på femte. Jag har inte sett Doctor Strange än. Men det kommer, det fixar jag i helgen. Sen ska han bli pappa igen också och CCC ska bli storebror (heter man Christopher Carlton Cumberbatch får man nog vänja sig vid den förkortningen).

.

.

.

4. Midnattssol

I söndags kväll körde SVT:s nyaste mastodontserie Midnattssol igång. Äntligen säger jag för jag har sett fram emot serien ända sedan Filmspanar-Joel flyttade till Kiruna ett halvår för att jobba med produktionen. Första avsnittet var superbra tycker jag. Härligt att slippa se vyer över Stockholm och Göteborg och istället hamna i Kiruna och Paris. Och härligt intro med Denis Levant på en helikoptervinge!

.

.

.

3. Att bli sedd

Ibland ser man filmer som liksom tar sig under huden. Novellfilmen Att bli sedd är en sån film. Den handlar om Johan som är arbetslös och verkar sakna både flickvän och vänner. Hans tomma dagar fylls av cykelstjälande, porrtittande och att spela tv-spel fast det enda han egentligen verkar vilja är att desperat få nån form av kontakt med nån annan människa på jorden. Titta gärna på filmen (klicka här) och räck upp handen om du håller med mig: manusförfattaren och regissören Daniel Hållqvist har gjort ett riktigt bra jobb!

.

.

.

2. Macbeth

Persbrandt i kängor och kilt käkar prickekorvmacka. Johannes Bah Kuhnke och Jens Hultén – också i kängor och kilt. Marie Richardson som Lady Macbeth. Blodigt. Svart, vitt och rött. Köttigt. Se den på Maximteatern om du har möjlighet. Kanske inte för att pjäsen är nåt vidare värst, mer för att uppsättningen är i det närmaste OLAGLIGT SNYGG!

.

.

.

1. Skräckfilmsveckan

Nästa vecka går vi in i den ruggigaste, mörkaste och härligaste veckan veckan på bloggåret, i alla fall om man – som jag – är ett fan av skräckfilm. Det vankas nämligen skräckfilmsvecka på inte mindre än TRE bloggar samtidigt! Det är Filmitch– Johan, Rörliga bilder och tryckta ord-Sofia och jag som drar ett gemensamt jätteblodigt zombiesmittat strå till skräckstacken (och Flmr-Steffo hänger på sådär lite på sidan av med sin #rysligaoktober). Så nu hoppas jag att alla som behöver lite filmtips till Halloween kan hitta en pärla eller två. Måndag till söndag nästa vecka alltså. En film om dan. Plus lite annat också några av dagarna.

BLACK MASS

Ännu en såndär film om män, tänker jag. En film med en massa män, män i alla huvudroller, män i alla biroller, män som heter John och Jack och James och Brian och Steve och Kevin och alla andra vanliga amerkanska mansnamn man kan tänka sig. Och alla är elaka, alla har sluga jävulska baktankar, alla går över lik för att rädda sina skinn och alla ser till att rätt människor blir till lik om och när det passar deras agenda.

Black Mass handlar om män som är insyltade med varandra. Lögner, hårda knogar och handeldvapen. Jeans, kostymer, solglasögon och gubb-bilar. Ihopbitna kindtänder, ögon som säger hej men menar hej då och så denna jävla iskalla ondska överallt.

Den irländsk-amerikanska höjdaren i den del av Bostonmaffian som kallades Winter Hill Gang heter James ”Whitey” Bulger (Johny Depp) och det är han som är själva navet i filmen. När historien om honom berättas passerar en mängd namnkunniga skådespelare revy, bland annat Benedict Cumberbatch som hans bror William ”Billy” Burger som var senator och allt. Jag ids inte rabbla resten av männen, varken skådisarna eller rollfigurerna för du hinner gå i pension innan du läst klart.

Det roliga är att jag tittar på filmen och tänker att den är tråkig men ändå sitter jag framåtlutad på kanten på fåtöljen så fort Johnny Depp är i bild – och han är i bild OFTA. Han lyser, han gör det och det är så himla kul att se för det var banne mig inte igår han var klockren och jättebra i en roll. Så filmen är inte tråkig egentligen, det blir bara enahanda med alla dessa jävla…..män….överallt. Det är liksom inga nyanser alls och det är både synd och föga förvånande och jag har rätt svårt att hålla isär alla namn ända fram till eftertexterna faktiskt.

Filmen är alltså based on a true story (med allt vad det innebär) och vill du läsa mer om Whitey Bulger är mitt tips att du klickar här. Mitt andra tips är att du ser filmen. Den är nämligen betydligt bättre än vad min text eventuellt skvallrar om. En mycket stabil trea får den från mig.

Tre om en: TRE KORTFILMER MED MINA FAVORITSKÅDISAR I HUVUDROLLERNA

LITTLE FAVOUR (2013)
Manus och regi: Patrick Viktor Monroe
Favvoskådis: Benedict Cumberbatch

Alla har vi väl någon gång sagt ”kan du göra mig en tjänst” till en vän? Kanske har vi även fått frågan? Den här lilla filmen drar en ”liten tjänst” till sin spets kan man lugnt säga.

Blod, pangpang, dyra bilar och lens flares som skulle göra Michel Bay grön av avund. Man hinner berätta mycket på 22 minuter om man bara vill.

.

.

.

SERGEANT SLAUGHTER, MY BIG BROTHER (2011)
Manus & regi: Greg Williams
Favvoskådis: Tom Hardy

Trots att man får se Tom Hardy spritt språngande supernaken i den här lilla filmen så kan jag inte säga att den är särskilt upphetsande.

Dan (Hardy) har bestämt sig för att gå med i främlingslegionen och hans yngre bror är måttligt förtjust. Liksom jag. Fast jag överlevde 13 minuter utan större men för livet.

Här kan du se filmen.

.

.

.

PITCH BLACK HEIST (2012)
Manus & regi: John Maclean
Favvoskådis: Michael Fassbender

Snyggt, sobert och filmat i svartvitt får vi följa två tjuvar som ska utföra en kupp, kruxet är att larmet aktiveras i ljus varav dom tvingas göra detta i totalmörker. Liam Cunningham och Michael Fassbender är mästertjuvar – och också rätt mysiga.

Den här filmen vann en BAFTA för Bästa kortfilm 2012. Ibland undrar jag verkligen varför filmer måste vara 2,5 timme långa när det går att säga så mycket på 13 minuter. Less is more. Väldigt ofta.

Här kan du se filmen.

INFÖR OSCARSGALAN: BÄSTA MANLIGA HUVUDROLL

Steve Carell — Foxcatcher
.
Att ha huvudrollen i en biopic, vara sminkad (ibland) intill oigenkännlighet och samtidigt vara porträttlik den verkliga person skådespelaren är satt att gestalta, det känns som den ultimata formeln om man suktar efter en Oscarsnominering. Att komikern Steve Carell skulle kunna komma i närheten av en Oscarsstatyett förvånar kanske många men samma sekund som han fick rollen som brottningsentusiasten och multimiljonären John E. du Pont borde man ha fattat att denna nominering är en lågoddsare. Men en lösnäsa gör ingen vinst, det är sen gammalt.
.
.
.
Bradley Cooper — American Sniper
.
Förra året var Bradley Cooper Oscarsnominerad för sin roll i den mediokra filmen American Hustle. Han var betydligt bättre än filmen. I år är han nominerad för den tveksamma filmen American Sniper. Ännu en biopic såklart och Bradley har gått upp en hel del kilon i vikt för att fixa rollen som supersnipern Chris Kyle. Han är betydligt bättre än filmen. Anar jag en Bradley-trend här?
.
.
.
Benedict Cumberbatch – The Imitation Game
.
Alan Turing var en hjälte, därom finns ingen tveksamhet. Att det bör göras en biopic om honom är en självklarhet. Att han förtjänar att porträtteras av en skådespelare av Benedict Cumberbatch kaliber är givet. Benedict gör Turing rättvisa med nån form av mun-läpp-protes och allt. Synd bara att filmen inte blev mer helgjuten.
.
.
.
Michael Keaton — Birdman
.
Michael Keaton är ett undantag i årets nomineringsfält. Han är den ende som inte spelar någon annan, någon verklig person, samtidigt är han kanske den verkligaste av dom alla eftersom  det känns som att han spelar….sig själv. Birdman känns som en roll skriven för den gamle Batman himself och det är klart att Keaton gör det bra. Han gör det jättebra.
.
.
.
Eddie Redmayne — The Theory of Everything
.
Vid en snabb genombläddring i hjärnan av kända människor intressanta nog att göra en biopic om kommer Stephen Hakwing lätt hamna på topp-tio. Om samma genombläddring istället handlar om vilka biopicroller som skulle vara absolut svårast att spela skulle Stephen Hakwing hamna på topp-tre, kanske till och med på första plats. Därför är det lätt att se vilket otroligt arbete Eddie Redmayne gör i den här filmen. Han får mig att stundtals glömma att han är Eddie Redmayne, till och med det.
.
.
.

Det är ett OVANLIGT starkt år för manliga huvudroller. Dessa fem män förtjänar verkligen sina nomineringar men jag tycker samtidigt att FYRA män, fyra extraordinära skådespelarprestationer, är oförtjänt bortglömda i år. Jake Gyllenhaal som Lou Bloom i Nightcrawler, Matthew McConaughey som Cooper i Interstellar, Robert Downey Jr som Hank Palmer i The Judge och Brendan Gleeson som Father James i Calvary. Hade någon av dessa filmer varit biopics hade denna kategori sett helt annorlunda ut i år.

Vem kommer vinna på söndag natt då? Michael Keaton, jag är hundra procent säker på det. Visst skulle jag gärna se både Steve, Bradley och Benedict vinna en Oscar men jag är övertygad om att dom inte kommer göra det i år, det är fel filmer. Eddie är underdoggen, den ende som kan ge Keaton en match, men jag tror han är chanslös. Det här är Keatons år.

Movies-Noirs tankar om årets manliga huvudroller hittar du här. Imorgon kl 18 presenteras Årets kvinnliga huvudroll.
.
.

Fredagsfemman #154

5. Benny Brun och hans överläppsfjun

Alltså är det inte vääärldens coolaste filmtitel? Det är Magnus Carlsson (som gjorde den lysande serien De tre vännerna och Jerry) som gjort filmen och Magnus Uggla är berättarröst. Känns som väl investerade 35 minuter i biomörkret med premiär imorgon.

.

.

.

4. Bloggpanelen på MovieZine

Idag har en ny spännande programpunkt premiär på filmsajten MovieZine. På fredagarna framöver kommer tre eminenta filmbloggare (och tillika Filmspanare) diskutera tre aktuella, intressanta, åsiktsbefrämjande och – såklart – filmrelaterade samtalsämnen. Det kommer bli både flams, trams och viktigheter (och kanske lite spydigheter ibland) och framförallt ska det bli väldans K U L att vara inblandad i detta varje vecka! Direktlänk till Bloggpanelen—–> här.

.

.

.

3. Benedict ska bli pappa!

Och idag har The Imitaion Game premiär. Min recension finns att läsa här.

.

.

.

.

2. Jobbet VS Charles-Ingvar, Vanheden, Dynamit-Harry och Rocky

Idag har Jönssonligan – Den perfekta stöten premiär. Det var ett tag sedan jag såg den men snart är det äntligen dags igen. På onsdag ska nämligen hela färgbutikspersonalen gemensamt se filmen, ska bli mycket intressant att höra och se deras reaktioner efteråt, om jag är betrodd att välja film även i framtiden eller om dom sågar både filmen och mig. Hör jag ljudet av bandvagnar (med dubbdäck) eller kommer dom strö rosenblad på skrivbordet? Eller blir det nåt…mittemellan?

.

.

.

1. P3 Guld-galan

Hallå Götebååååårj – hur har ni det? Mår ni bra? Snöar det? Har ni laddat upp med räkor? Är det varmt och gosigt i Scandinavium? Får man slå nån hårt i ansiktet när man sjunger Thomas Stenströms dunderhit? Kommer Linda Pira? Får man höra Seinabo Sey sjunga live? Det är alltid mysigt med minisemestrar men den här helgen känns extra lyxig så HEJ GÖTEBORG och HEJ hela klanen med samma efternamn, snart ses vi.

.

.

 

THE IMITATION GAME

Bara han inte gråter. Jag klarar inte när han gråter”.

Dottern ser sammanbiten ut när vi sitter i en av hångelsofforna på Skandia och det är dags för red carpet-visningen av nya filmen med Benedict Cumberbatch på Stockholms Filmfestival. The Imitation Game heter den och handlar om Alan Turing, mannen som dechiffrerade Enigmakoden, tyskarnas hemliga kommunikationsmetod under andra världskriget.

Det är inte superlätt att få med dottern på bio längre, hon är 17 år och det är en massa annat som lockar, att titta sönder TV-serieboxar på repeat till exempel. När jag tjatade på henne att ge Sherlock en chans mellan några Ally McBeal-avsnitt var det ett jävla surande, buffande, gruffande. Hon förstod inte varför, inte på en fläck, men hon stoppade in första säsongen i DVD-spelaren och tre timmar senare kom hon ut från sitt rum – lyrisk.

Sen den dagen har hon älskat Sherlock och hennes betuttning i Benedict Cumberbatch är på gränsen till osund. Visa henne en bild på hans händer och hon börjar gråta. Säg hans namn och hon börjar gråta. Fråga om hon vill följa med på en red carpet-visning av The Imitation Game och hon börjar gråta. Det jävliga är att jag förstår henne. Han har ”nåt” som är i det närmaste utomjordiskt, han är ful, konstig, ordinär, snygg och vacker på en och samma gång.

Den här filmens stora plus är just Cumberbatch i huvudrollen, utan honom en mycket tristare film. Att det är en livshistoria väl värd att berätta står helt klart men jag känner mig inte riktigt tillfreds med slutresultatet. Filmen känns väldigt tillrättalagd, väldigt ”snäll” om man jämför med vad som faktiskt hände både Turing själv och arbetet runt honom.

Jag tycker filmens sista tjugo minuter är fenomenalt bra men det hjälper inte riktigt, inte så att resten är dåligt, det är bara sämre än det hade kunnat bli. Kiera Knightley till exempel, för tusan hakar, varför casta henne i rollen som krypteringsanalytiker och typ….geni? Det skaver en smula kan man säga. Benedict Cumberbatch är däremot väldigt bra men vem är förvånad?

Och ja, han grät. Och nej, inte bara han.

Dotterns betyg:

Dotterns betyg om inte Benedict Cumberbatch hade varit med:

Mitt betyg:

Det här är min sista recension från Stockholms Filmfestival 2014. Det kommer en liten sammanfattning på fredag men förutom det är det tack för mig för det här året.

WRECKERS

Ett lågmält och långsamt brittiskt drama om två bröder (Shaun Evans och Benedict Cumberbatch) och den enes fru (Claire Foy).

Bortträngda familjetrauman kommer upp till ytan, det gifta paret är ofrivilligt barnlösa och Benedict är skitsnygg i skäggstubb.

Känns nåt av dessa intressant nog att lägga 85 minuter av ditt liv på föreslår jag att du ser filmen.

Jag vet varför jag såg den.

.

.

THE FIFTH ESTATE

Förundrat tittar jag på The Fifth Estate och undrar för det första om det här är den första spelfilmsversionen av en dokumentärfilm som jag ser och för det andra hur konstigt det känns att spelfilmsversionen är intressantare än dokumentären.

Jag tyckte We steal secrets – The story of Wikileaks var en helt okej dokumentär, Julian Assange är en komplex figur. I The Fifth Estate är det Benedict Cumberbatch som spelar Julian Assange och röstmässigt är han så lik den riktige Assange att jag häpnar. Även i kroppshållning och mimik får han till det, det är först i riktiga närbilder som det svajar lite men aldrig så mycket att det stör.

Handlingen känns tämligen exakt om jag jämför filmerna, till och med Assange danskväll i Reykjavik är med. Spelfilmen går dock inte in på våldtäktsanmälan på samma sätt som dokumentären vilket kanske är lite synd men dramaturgiskt rätt för filmen.

Alicia Vikander spelar Daniel Bergs (Daniel Brühl) kärlek Anke och hon gör det jättebra, inget strul med det engelska uttalet eller något konstigt alls.

Det mesta jag läst och hört om den här filmen har varit mer eller mindre sågningar men fullt så illa tycker jag inte att den är. En sevärd vardagskvällsfilm, inget att berätta för barnbarnen om men heller ingenting som gör mig besviken.

EN FAMILJ – AUGUST: OSAGE COUNTY

Violet Weston (Meryl Streep) är en såndär übermatriark som ger en ångest (om man har en egen mamma med liknande drag), som ger en panik (bara av tanken på att det finns liknande kvinnor) och som ger en en sabla lust att höja handflatan skrika ”HÅLL BARA KÄFTEN KÄRRING!” och ge henne en riktig jävla högerkrok över kindbenet. Respektlösa människor förtjänar ingen respekt, inte ens om det är ens egen mamma.

Violet är Barbaras mamma (Julia Roberts) och hon har fått nog. Visserligen åker hon till sitt barndomshem för att trösta och fixa när pappan Beverly (Sam Shepard) plötsligt försvinner men hon tar ingen skit från sin åldrande pillerknaprande muncancerpatient till mamma. Hon ger tillbaka med samma mynt.

Med sig till huset i Oklahoma har Barbara maken hon separerat ifrån (Ewan McGregor) samt den fjortonåriga gräsrökande dottern Jean (Abigail Breslin). Barbaras systrar Ivy (Julianne Nicholson) som alla tror är lesbisk och singel och Karen (Juliette Lewis) kommer också när mamman kallar. Karen är nyförlovad med en man med det tacksamma namnet Steve Huberbrecht (Dermot Mulroney) men Steve verkar mer intresserad av unga Jean än av sin blivande fru.

Det här är alltså upprinnelsen till ett kolsvart familjedrama, alltså ett K-O-L-S-V-A-R-T familjedrama. Fy fan. Jag känner mig som en välanvänd boxboll efter den här visningen. Magen är alldeles blå. Vissa scener är svinjobbiga att se och jag har hört – och förstår – att en del händelser sätter igång känslostormar a la svår ångest hos många som känner igen sig och har varit med om liknande.

Meryl Streep är såklart jättebra som matriarken och hon många anser att hon bara behöver hosta i rätt film för att bli Oscarsnominerad. Det kan ligga en poäng i det men jag tycker hon är SÅ väl värd sin nominering just i år. Julia Roberts med för den delen. Här spelar hon arg, frustrerad och förbannad filmen igenom och med en helt annan kroppsform och klädsel än man är van att se henne i.

Benedict Cumberbatch har visserligen en liten roll som ”little” Charles men när han i en scen tittar på Ivy och säger några väl valda och fina ord är det som att tiden stannar. Vilken närvaro han har!

Jag tror August: Osage County är en film som växer vid en omtitt och jag hoppas jag orkar se om den nån gång. Just nu känns det dock ganska avlägset.

Filmen har biopremiär 28 februari.