Fredagsfemman #300! Skräckfilmsfredagsfemman! Bästa skräckfilmssoundtracken!

I mitt tycke är det nästan musiken som är det allra viktigaste i en skräckfilm. Det är i alla fall en stor del i att på pappret ordinära skräckisar kan höja sig till något utöver det vanliga och att bara några takter av den otäcka musiken kan få håret på armarna att ställa sig i givakt.

Det finns många skräckfilmer som har utomordentliga soundtrack och många musikaliska teman är nästan mer kända än filmerna dom är med i. Jag har dock dagen till ära försökt lista mina fem favoriter, skräckfilmsmusik som är något alldeles extra.

Idag får jag även sällskap med Fredagsfemman då både Johan och Sofia gör varsin lista. Klicka på deras namn för att komma till listorna.

 

 

5. Philip Glass – Candyman

 

 

4. Mike Oldfield – Exorcisten

 

 

3. John Carpenter – Halloween

 

 

2. Goblin – Suspiria

 

 

1. Disasterpiece – It follows

 

 

FILMÅRET 1992

Blott två år tidigare än 1994 var det 1992 och även om åren är nära varandra i tid är det eoner mellan nivåerna vad gäller filmerna. Visst har jag hittat tio bra filmer till min topplista men det är inte en enda fullpoängare. Knepigt. Tror faktiskt inte att det hänt förut. Men hey ho let´s go, nu dyker vi rakt in i topplistan och hoppas på det bästa.

 

10. På heder och samvete
(A few good men, Regi: Rob Reiner)

Ett militäriskt rättegångsdrama skulle man kunna säga att detta är. Tom Cruise, Jack Nicholson, Demi Moore, Kevin Bacon, Kiefer Sutherland och Kevin Pollack, uniformer, elakheter, skrikande och ond bråd död. Bra film. Helt klart.

.

.

.

9. Bennys video
(Benny´s video, Regi: Michael Haneke)

Vad är mest intressant? Att titta på film och leva sig in i den påhittade världen eller att leva sitt liv i verkligheten? Benny är en 14-årig kille som fastnat i ett fiktivt liv bland alla sina filmer och han har inte längre någon koll på vad verkligheten egentligen är. Filmen skulle kunna vara Michael Hanekes personliga inlägg i videovåldsdebatten och som sådan är den riktigt tänkvärd. Och otäck.

.

.

.

8. Änglagård
(Regi: Colin Nutley)

Vad man än tycker om den här filmen, kom igen, visst är det en svensk klassiker? ALLA har sett den, alla har en åsikt om den, alla tyckte att Helena Bergström var skitsöt när det begav sig och att Rikard  Wolff var bra tuff med sina skinnkläder. Jag tycker dessutom att det här är en film som håller fortfarande och som på ett på-pricken-sätt gestaltar byhålekaraktärers allra sämsta sidor.

.

.

.

7. Dracula
(Regi: Francis Ford Coppola)

Jag verkar inte kunna tröttna på den här filmen. Jag har sett den många många gånger dom senaste tjugofyra åren och jag tror det blir många gånger till. Den är mörk, suggestiv, snygg, konstig, blodig – och Keanu Reeves.

.

.

.

6. Bodyguard
(The Bodyguard, Regi: Mick Jackson)

Första dejten med killen jag senare skulle gifta mig med. Vi såg Bodyguard. Bra film, bra personkemi mellan Whitney och Kevin. Bra musik också. Så pass bra att I will always love you sjöngs i kyrkan under vårt bröllop. Nu blev det inte så men vi trodde det då och fint var det. Och filmen funkar fortfarande, även om man inte strösslar den med nostalgi.

.

.

.

5. Reservoir dogs
(Regi: Quentin Tarantino)

Alla dessa mer eller mindre aggressiva pladdrande män med färgnamn. Behöver jag säga mer?

.

.

.

4. Strictly Ballroom – De förbjudna stegen
(Strictly Ballroom, Regi: Baz Luhrmann)

Det här är en film som lever gott på mitt goda minne. Jag har inte sett om den på länge men jag såg den väldigt många gånger när det begav sig och den fick mig att drömma om att åka till Blackpool och dansa trots att filmen är australiensk. Och Baz Luhrmann hade koll på grejerna redan då!

.

.

.

3. Candyman
(Regi: Bernard Rose)

Candyman är en av skräckfilmerna jag såg som ung (eller betydligt yngre än nu i alla fall) som fortfarande skrämmer mig på precis samma sätt. Jag tycker det här är en otroligt bra kombo av bra manus, duktiga skådespelare, intressanta inspelningsplatser och en stämning jag nästan kan ta på.

.

.

.

2. Basic Instinct
(Regi: Paul Verhoeven)

Smart, spännande och sexig, det kan man väl säga att Basic Instinct är utan att ta i för mycket? Speedregissören Jan de Bont var fotograf, Jerry Goldsmith gjorde den välkända – och PERFEKTA – musiken, Sharon Stone visade mufflan och Michael Douglas tänkte som vanligt med snorren. Det är verkligen en ASBRA film det här!

.

.

.

1. Begär
(Damage, Regi: Louis Malle)

Att det blev Begär som tog hem förstaplatsen och inte Basic Instict beror enbart på magkänslan. Båda är otroligt bra filmer men Basic Instinct fastnar inte som en klump i magen hos mig, det gör Begär. Den gör fanimej ont. Jeremy Irons och Juliette Binoche är magnifika i huvudrollerna i detta passionerade otrohetsdrama och har du inte sett den här filmen – gör det. Typ nu.  

.

.

Bubblare: Howard´s end, Singles, En kvinnas doft, Den goda viljan och Bitter moon

Idag skriver ett helt gäng filmspanare om just detta år. Klicka vidare in på deras eminenta bloggar för att få fler filmtips från 1992.
Flmr
Fripps filmrevyer
Movies-Noir
Rörliga bilder och tryckta ord
Jojjenito
Absurd Cinema
Filmitch

 

 

CANDYMAN

Helen (Virginia Madsen) ska skriva en uppsats om vandringssägner och när hon passerar ett ghettoområde och ser graffiti föreställande Candyman blir hon nyfiken.

Hon letar upp information och det visar sig att Candyman (Tony Todd), eller Daniel Robitaille som han hette, var son till slavar som på 1890-talet kommit upp sig i världen efter att ha kommit på en uppfinning som gjorde dom rika.

Daniel gjorde en vit kvinna med barn och för detta straffades han med att få handen avhuggen och doppad i honung och sen släpptes tusentals bin loss för att kalasa på honom. Självklart dog han men efter detta har han blivit någon av en legend i detta slumområde. Dom boende är livrädda för honom och ingen skulle komma på tanken att säga Candyman fem gånger framför badrumsspegeln för då kommer han och då dör man.

Helen räds inte detta utan fortsätter forska och leta och varför skulle hon sluta när hon hittar ett gäng ouppklarade mord i just detta område?

Candyman gjordes 1992 efter ett manus av Clive Barker. Jag har sett den här filmen så sjukt många gånger eftersom den en tid i världen var en av dom få skräckfilmer jag hade på VHS. Men den är bra. Den är läskig. Trailern kan du se här men inte om du är under 15 år eller lite lättskrämd.