FILMÅRET 1981

Kanske inte världens bästa höjdarår när det kommer till filmer men jävlar vilken skönt spretig topplista det blev. Måste va världsrekord i genremixning, i alla fall för mig.

 

10. Vi barn från Bahnhof Zoo
(Christiane F – Wir Kinder vom Bahnhof Zoo, Regi: Uli Edel)

När det på 80-talet vankades skrämselpropaganda för alkohol och droger i skolmiljö, ja då fanns det fanimej inga gränser för vilka filmer som visades på lektionstid. När det gällde skräckfilm så tänkte vuxenvärlden att alla vi som tittade på sån film skulle bli motorsågsmassakrerare men att se tyska ungdomar injicera heroin på en tjock-tv på hjul skulle inte skada oss alls – och definitivt inte göra oss till pundare. Hur som helst, det här är en bra film, även om den skriver en på näsan.

.

.

9. Nighthawks
(Regi: Bruce Malmuth & Gary Nelson)

Värstingtuffisen Rutger Hauer och snyggskäggot Sylvester Stallone i en riktigt stabil och dyster actionfilm. Den som är lagt åt det hållet kan även avnjuta Stallone iklädd vinterjacka, vit kjol, vita strumpbyxor och feminina lågskor. Allt klär en skönhet.

.

.

8. Utan ont uppsåt
(Absence of Malice, Regi: Sydney Pollack)

Sally Field och Paul Newman är två extremt GULLIGA skådisar och i den här filmen är dom så jäkla bra! Filmen har en tydlig 70-talsaura med scenerna från en tidningsredaktion, ljuden, färgerna, kläderna och musiken. Det är ingen film som rockar min värld men den är sevärd.

.

.

7.  Das Boot
(Regi: Wolfgang Petersen)

Det som slår mig är hur satans lång jag minns den här filmen som. 2 timmar och 29 minuter är ju ingenting nowadays men då, då var det ju långt som en hösttermin. Tiderna förändras men Das Boot är fortfarande en otroligt bra och framförallt klaustrofobisk ubåtsfilm.

.

.

6.  Fredagen den 13:e del 2
(Friday the 13th part 2, Regi: Steve Miner)

Eftersom jag tokälskade den första Fredagen den 13:e-filmen så är det klart att tvåan blev en besvikelse men nu när jag sett om den ett antal gånger tycker jag den är bra. I min värld är Jason Vorhees en av filmhistoriens allra otäckaste serie-mass-mördare och vad jag tycker om hans morsa ska vi inte prata om.

.

.

5. Den franske löjtnantens kvinna
(The French liutenant´s woman, Regi: Karel Reisz)

Nu hamnar vi i på prettoplatsen på min lista för det här är en film som mitt finkulturella yngre jag bara tokälskade! Underbara Jeremy Irons och Meryl Streep i ett intellektuellt drama efter ett manus av Harold Pinter baserad på en roman av John Fowles. Omöjlig kärlek i två parallellhistorier. Bitterljuvt, passionerat och tragiskt. Mums. Då. Men den är faktiskt mums fortfarande trots att jag inte riktigt är lika kulturell längre.

.

.

4. En amerikansk varulv i London
(An American werewolf in London, Regi: John Landis)

Oj, oj, oj! Tänk vilka visuella effekter som gick att frambringa redan 1981 och utan hjälp av datorer och annat. John Landis lyckades så väl med både manus och regi av denna mysläskiga varulvsfilm.

.

.

3. Göta Kanal – eller Vem drog ut proppen?
(Regi: Hans Iveberg)

Titta på den här bilden. Bara en av dessa skådespelare lever, dom andra tre är döda. Sjukt jobbig tanke, det här är ju min barndoms svenska hjältar. Göta Kanal är i särklass den svenska film jag sett flest gånger. Det är en film helt utan temposänkningar, det är klassisk scen efter klassisk scen efter klassisk scen, det är fanimej ”pure cinema” det här. Manuset håller, karaktärerna är underbara, det är den fina känslan av svensk sommar och den tragikomiska synen på idiotiska båtmänniskor. Det finns ingenting att inte gilla med den här filmen. Charmig, rolig, underhållande, smart och tidstypisk – men ändå håller den. En äkta klassiker åldras alltid med grace.

.

.

2. Ur dödlig synvinkel
(For your eyes only, Regi: John Glen)

Att jag skulle falla som en fura för den här filmen när jag såg om den härom året var fullständigt otippat men ändå – såklart – härligt. Roger Moore är agent 007 och han behärskar det mesta från skidåkning till kvinnolägring till dykning och oneliners. En frejdig film och en superb Bond-låt.

.

.

1. Jakten på den försvunna skatten
(Raiders of the lost ark, Regi: Steven Spielberg)

Den enda filmen på listan som fått 5/5 i nutid är faktiskt denna!  Första filmen om Indiana Jones är den bästa tycker jag, det här är äventyrsaction när den är som allra bäst. Och Harrison Ford! 1981 var han varken gammal, trött eller hade hål i örat.

.

Bubblare:  Blow out, The Prowler och Mitt i plåten.

Andra filmbloggare som skriver om 1981 är:

Jojjenito
Movies-Noir
Rörliga bilder och tryckta ord
Filmitch
Fripps filmrevyer
Flmr
Filmmedia
Filmfrommen
Spel och film

 

 

Veckans klassiker: DEN FRANSKE LÖJTNANTENS KVINNA

Det fanns en tid i världen då jag uppskattade kvalitetsfilm. Jag har aldrig varit någon fascistisk fiiiinsmakare (sådär så jag uttalar det med lidingöaccent och samtidigt himlar med ögonen som om allt roligt ändå är lite tråkigt – också), jag har aldrig snöat in på bara EN genre eller EN typ av film, men under många av mina tonår var jag mycket ”svart eller vit”, det var Rambo eller Varats olidliga lätthet, det var Tintin i Hajsjön eller Pascual Duartes familj, något mittemellan fanns sällan.

Kanske är det därför som jag minns Den franske löjtnantens kvinna som en fantastisk film. Jag bläddrar i min filmbok och hittar betyget fem, jag vet också att jag inte sett om den sen i mitten på 80-talet. Det är länge sedan men jag längtar efter en omtitt, efter att kanske få säga hej till mig själv som tonåring och kunna se det jag såg då. Jag menar, filmen har ju Meryl Streep, Jeremy Irons och en hisnande passionerad historia, VEM kan värja sig mot det alldeles oavsett ålder?

Nejjustdet. Vem kan värja sig? Inte jag i alla fall.

Kvinnan på piren, det blåsande havet, den svarta kappan med den stora luvan, det röda håret som tittar fram, mystiska gröna ögon. Vem är hon och vad gör hon på piren? Vem är den franske löjtnantens kvinna?

Här vävs två parallella historier samman och det är bara att sätta sig väl tillrätta i soffan och njuta. Ett vackert språk, Harold Pinter har skrivit ihop ett väl fungerande manus av John Fowles roman, både Meryl Streep och Jeremy Irons är fantastiska att titta på, dom funkar tillsammans och det är starka känslor som bubblar under ytorna. Jag känner känslan i magen från då, hur jag sögs in i den här kärlekshistorien och tyckte den var våldsam och tragisk och underbar på en och samma gång och jag kan säga att jag inte går igång riktigt lika hårt nu, men en bra film är det utan tvekan och det är en film som håller fortfarande.

Det fanns en tid i världen då jag hade stenkoll och antagligen kunde namnge Karel Reisz samtliga barn, men det var länge sedan nu. Jag är inte svartvit längre, jag är inte lika extrem som jag var en gång. Jag tycker fortfarande att Jeremy Irons är en underkattad skådespelare men jag dras inte till ”kvalitetsfilm” bara för att den klassas som en sådan och titeln strukits över med rosa överstrykningspenna i tidningen, jag har inte tid med sånt. När jag var ung och hade obegränsat med fritid kunde jag unna mig att goffa i svärta, svårigheter och andras olycka, nu orkar jag inte riktigt med det. Jag har inte tid att fokusera på sånt. Jag vill skratta och bli underhållen lite oftare än jag behövde som drama-queen-tonåring och det är jag glad för. Därför är jag också glad att Den franske löjtnantens kvinna inte alls är lika svart som jag mindes den.