FUNDERINGAR OCH GISSNINGAR INFÖR NATTENS OSCARSGALA

Inatt är det julafton för filmälskare över hela världen. Gräddan av Hollywood samlas i Dolby Theatre i Los Angeles och det finns väl inte en kvadratcentimeter av den ytan som inte är dokumenterad av kameralinser.

I soffan här hemma i Sverige kommer jag sitta tillsammans med tre vänner, tre filmbloggare och inatt även poddare för att gemensamt försöka hålla oss vakna och samtidigt gissa, dissa och fnissa oss igenom natten.

Här nedan kommer en lista över samtliga nominerade och lite tankar från mig angående eventuella vinnare eller skådisar/filmer jag saknar. Klicka på länkarna för att komma till mina recensioner av filmerna om du är nyfiken.

Bästa film

Call Me By Your Name
Darkest Hour
Dunkirk
Get Out
Lady Bird
Phantom Thread
The Post
The Shape of Water
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Mina funderingar: Jag hoppas att Three Billboards Outside Ebbing, Missouri vinner. Det är en Film-Film uti fingerspetsarna, ett perfekt skrivet originalmanus och en film om människor för människor. Frågan är hur PK Oscarsjuryn är. Om mycket så ligger ju Lady Bird eller Get Out bra till men jag skulle inte sätta en peng på någon av dessa filmer.

.

Bästa regi

Christopher Nolan – ”Dunkirk
Jordan Peele – “Get Out
Greta Gerwig – “Lady Bird
Paul Thomas Anderson – “Phantom Thread
Guillermo del Toro – “The Shape of Water

Mina funderingar: Det är bara två av dessa filmer som folk kommer minnas som något extraordinärt om femton år och det är Dunkirk och The shape of water men antagligen kommer Greta Gerwig att vinna. Jag saknar dock Yorgos Lanthimos här för The killing of a sacred deer.

.

Bästa kvinnliga huvudroll

Sally Hawkins – “The Shape of Water
Frances McDomand – “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Margot Robbie – “I, Tonya
Saoirse Ronan – “Lady Bird
Meryl Streep – “The Post

Mina funderingar: Det borde bara finnas en solklar vinnare här och det är Frances McDormand. Margot Robbie är bra som Tonya Harding MEN för snygg för att jag på riktigt ska köpa henne i rollen. Saoirse Ronan känns som hennes generations Meryl Streep, hon kommer att bli nominerad för typ allt hon gör och Meryl Streep är ju som sagt nominerad även i år och denna gång är hon hundra procent värdig sin nominering. Sally Hawkins borde vara McDormands enda motståndare men jag tror och hoppas att vi får se den sistnämnda ta emot guldgubben. Mycket konstigt och rent utav FEL att Brooklynn Prince inte fick en nominering för The Florida Project! Hon må bara vara sju år gammal men hon utklassar dom flesta vuxna med sitt skådespeleri!

.

Bästa manliga huvudroll

Timothee Chalamet – “Call Me By Your Name
Daniel Day-Lewis – “Phantom Thread
Daniel Kaluuya – “Get Out
Gary Oldman – “Darkest Hour
Denzel Washington – “Roman J. Israel, Esq.”

Mina funderingar: Det vore en SKRÄLL om någon annan än Gary Oldman vann i år men jag skulle tycka det var vansinnigt roligt om Timothée Chalamet gled om på insidan och vann över alla dessa RÄVAR. Han gör en otroligt fin rolltolkning i Call me by your name. Två skådespelare som var med i förhandsbuzzet för en nominering var Robert Pattinson för Good Time och Jake Gyllenhaal för Stronger men som sagt, ingen av dessa nådde ända fram. Den skådis jag saknar mest här är Vince Vaughn för sin roll i Brawl in cell block 99 men riktigt så vågad crazybananas kan man väl inte tro att en oscarsjury är?

.

Bästa kvinnliga biroll

Mary J. Blige – “Mudbound”
Allison Janney – “I, Tonya
Lesley Manville – “Phantom Thread
Laurie Metcalf – “Lady Bird
Octavia Spencer – “The Shape of Water

Mina funderingar: Allison Janney *KLAPP KLAPP KLAPP* !!! En sån sjuuukt jävla bra roll hon gör som Tonya Hardings vidriga morsa i ”I, Tonya”. GE HENNE EN OSCAR. NU. ÄNTLIGEN! Annars saknar jag Nicole Kidman i ”The killing of a sacred deer”.

.

Bästa manliga biroll

Willem Dafoe – “The Florida Project
Woody Harrelson – “Three Billboards outside Ebbing, Missouri
Richard Jenkins – “The Shape of Water
Christopher Plummer – “All the Money in the World
Sam Rockwell – “Three Billboards outside Ebbing, Missouri

Mina funderingar: Att Barry Keoghan inte blev nominerad för sin roll i ”The killing of a sacred deer” är ett SKÄMT! Saknade även Armie Hammer från ”Call me by your name” och John Boyega från ”Detroit”. Så i min värld hade dom kunnat byta ut Dafoe och Plummer mot två av dessa tre.

.

Bästa dokumentär (långfilm)

“Abbacus: Small Enough to Jail”
“Faces Places”
“Icarus”
“Last Men In Aleppo”
“Strong Island”

Mina funderingar: Jag har inte sett någon av dessa alltså kan jag varken tycka eller gissa.

.

Bästa icke-engelskspråkiga film

“En fantastisk kvinna” (Chile)
“The Insult” (Libanon)
“Loveless” (Ryssland)
“Om själ och kropp” (Ungern)
The Square” (Sverige)

Mina funderingar: Jag tror att även om jag sett alla dessa filmer och inte var svensk så hade jag fortfarande hoppats och trott på The Square. Maken till smart och udda film har man sällan skådat!

.

Bästa originalmusik

Hans Zimmer – “Dunkirk
Johnny Greenwood – “Phantom Thread
Alexandre Desplat – “The Shape of Water
John Williams – “Star Wars: The Last Jedi
Carter Burwell – “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Mina funderingar: Jag äääälskar Alexandre Desplats musik i The shape of water! Den satte tonen så PERFEKT i hela filmen. Hans Zimmer förtjänar visserligen alltid priser men hans musik i Dunkirk är mer ljud….kanske.

.

Bästa originalsång

“Mighty River” från “Mudbound”
“Mystery of Love” från “Call My By Your Name
“Remember Me” från “Coco
“Stand Up for Something” från “Marshall”
“This Is Me” från “The Greatest Showman

Mina funderingar: Med tanke på hur många gånger jag lyssnat på This is me i bilen på så hög volym att rutorna skallrade – självklart är det min favorit!!

.

Bästa foto

Roger Deakins – “Blade Runner 2049
Bruno Delbonnel – “Darkest Hour
Hoyte van Hoytema – “Dunkirk
Rachel Morrison – “Mudbound”
Dan Laustsen – “The Shape of Water

Mina funderingar: Foto… ja herregud vilken MATCH detta blir! En stenhård match mellan Roger Deakins, Hoyte van Hoytema och Dan Laustsen. Eftersom esset Roger Deakins konstigt nog aldrig förut fått en Oscar (trots tretton nomineringar innan i år) så sätter jag min förhoppning på att han får vinna i år. Hoyte van Hoytema kommer få många fler chanser även om jag tycker att hans foto i Dunkirk är exceptionellt ballt! Den jag saknar i startfältet är Janusz Kaminski för The Post. Frågan är om han varit nominerad om Rachel Morrison inte varit kvinna,

.

Bästa produktionsdesign

“Skönheten och Odjuret”
Blade Runner 2049
Darkest Hour
Dunkirk
The Shape of Water

Mina funderingar: Här saknar jag verkligen The Post men annars, herregud vilket filmår vi haft med alla dessa filmer att välja bland! Mitt hjärta klappar mest för Blade Runner 2049. Utan den magnifika produktionsdesignen hade jag knappast sett den två gånger på bio. Jag gav den trots allt bara 3/5.

.

Bästa makeup & hår

Darkest Hour
Victoria and Abdul
Wonder

Mina funderingar: Finns bara en vinnare och det är Winstin Churchill i Darkest Hour. Snyggaste åldrade masken – någonsin! Och detta alltså trots att det är en verklig person som ska skildras. Också. Jacob Tremblays ansikte i Wonder är verkligen inte tokig den heller men den borde inte ha en chans mot Churchill.

.

Bästa kostymdesign

“Skönheten och Odjuret”
Darkest Hour
Phantom Thread
The Shape of Water
Victoria and Abdul

Mina funderingar: The Shape of water! Saknar dock The Post här. Otroligt konstigt att den filmen inte fick fler nomineringar.

.

Bästa visuella effekter

Blade Runner 2049
Guardians of the Galaxy, Vol. 2
Kong: Skull Island
Star Wars: The Last Jedi
Apornas planet: Striden

Mina funderingar: Apor i all ära men Blade Runner 2049 är nåt alldeles extra rent visuellt. Vinner inte den filmen hoppas jag på Kong. Kong är king. Alltid.

.

Bästa ljudredigering

Baby Driver
Blade Runner 2049
Dunkirk
The Shape of Water
Star Wars: The Last Jedi

Mina funderingar: Blade Runner 2049 och Dunkirk hade det bästa ljud jag hört på länge i en biosalong men jag hoppas att Blade Runner 2049 vinner. Magkänsla bara, inget mer än det.

.

Bästa ljudmix

Baby Driver
Blade Runner 2049
Dunkirk
The Shape of Water
Star Wars: The Last Jedi

Mina funderingar: DUNKIRK! Här är det ljud och oljud, musik, bröl, tickande klockor och bombanfall, en hel DRÖS med ljud som måste sammanstråla till en perfekt mix för att man ska orka lyssna. Och här blev det…perfektion!

,

Bästa dokumentär (kortfilm)

“Edith+Eddie”
“Heaven Is a Traffic Jam on the 405”
“Heroin(e)”
“Knife Skills”
“Traffic Stop”

Mina funderingar: Har inte sett någon, jag lägger ner min röst.

.

Bästa kortfilm

“DeKalb Elementary”
“The Eleven O’Clock”
“My Nephew Emmett”
“The Silent Child”
“Watu Wote/All of Us”

Mina funderingar: Samma sak som i föregående kategori. Jag lägger ner min röst.

.

Bästa manus på annan förlaga

James Ivory för “Call Me By Your Name
Scott Neustadter & Michael H. Weber för “The Disaster Artist
Scott Frank, James Mangold & Michael Green för “Logan
Aaron Sorkin för “Molly’s Game
Virgil Williams & Dee Rees för “Mudbound”

Mina funderingar: James Ivory är 315 år gammal men har gjort ett kanonjobb med manuset till Call me by your name. Aaron Sorkin är genial men lyckades inte döda sina älsklingar när det kom till manuset till Molly´s Game. Logan är en mästerlig film på många sätt men min gissning och tippning och önskan är att killarna bakom The Disaster Artist vinner. Helvete vilken otippat bra film!

Bästa originalmanus

Emily V. Gordon & Kumail Nanjiani för “The Big Sick
Jordan Peele för “Get Out
Greta Gerwig för “Lady Bird
Guillermo del Toro & Vanessa Taylor för “The Shape of Water
Martin McDonagh för “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Mina funderingar: Den här kategorin är extremt tuff i år, väldigt mycket starkare än vanligt tycker jag. Men i ett startfält av fem superoriginella originalmanus tycker jag att The Big Sick borde premieras. En romantisk komedi av detta slag ser man inte ofta och med en Oscar i bagaget skulle filmen få ännu mer uppmärksamhet än den redan fått.

.

Bästa animerade långfilm

“Baby-bossen”
“The Breadwinner”
Coco
“Tjuren Ferdinand”
“Loving Vincent”

Mina funderingar: Att Disney/Pixars kanske (enligt många) bästa film nåååågonsin INTE skulle vinna en Oscar finns (väl?) inte på världskartan? Hundra spänn på Coco alltså.

.

Bästa redigering

Baby Driver
Dunkirk
“I, Tonya”
The Shape of Water
Three Billboards outside Ebbing, Missouri

Mina funderingar: Här måste jag ge Dunkirk min röst. Att göra en film som befinner sig på tre tidslinjer samtidigt och få ihop det utan att det blir rörigt eller heltokigt, det är ingen lätt match.

.

Bästa animerade kortfilm

“Dear Basketball”
“Garden Party”
“Lou”
“Negative Space”
“Revolting Rhymes”

Mina funderingar: Har ingenting att tillägga i denna kategori annat än att det är små filmer som alla brukar vara himla fina och bra på alla sätt. Ändå blir det liksom sällan av att man letar upp dom. Synd. Tycker jag.

.

Må bäste man, kvinna och film vinna! Jag önskar dig som sitter uppe i natt härligt underhållande timmar!

Inför Oscarsgalan: Den konstiga konsten att göra en filmisk tavla

Det var bara jag som var vaken den där natten och det var inget som förvånade mig.

Spänd av förväntan inför 2001-års Oscarsgala preparerade jag för att hålla mig alert i många timmar till. Jag bredde ciabattas med pesto och mozzarella, jag hällde upp ofantliga mängder ostbågar i fin skål, colan låg på kylning, kaffemaskinen var laddad, en ny anteckningsbok inhandlad och en skön svart penna låg och väntade på soffbordet. Men det var många timmar till galan började och på TV visades Loch Ness, en kanske inte alltför toppenbra sjöodjursfilm med Ted Danson.

Jag stängde av ljudet på TV:n och satte på stereon lite tyst istället. Herregud, som det snarkades i husets övriga rum var det noll risk att jag skulle väcka dom andra, både dom två små och den store. Darren Hayes i Savage Garden sjöng I love you more than every breath, truly, madly, deeply, do och jag fick ett ryck, ett stort jävla ryck.

Jag tog fram en stor canvasduk, penslar och alla mina akrylfärger, släckte alla lampor och tände stearinljus som jag ställde fram på matbordet. Där la jag min duk och där började jag måla. På TV såg jag Ted Danson leta undervattensmonster, i högtalarna hörde jag I want to stand with you on a mountain, I want to bathe with you in the sea. I want to lay like this forever, until the sky falls down on me och själv stod jag vid bordet i mysbyxor med en ostkrok i mungipan och målade ett motiv jag faktiskt inte kunde se. Jag blandade färger som jag trodde föreställde hav, jag försökte tänka mig ögon, vassa tänder och en smal ålig kropp, jag ville måla ett filmiskt sjöodjur, ett ledset sådant, en som letade efter sin pusselbit där ute i det svarta, stora blöta men som nånstans kände på sig att letandet var förgäves.

Det var svårt, det var nästan som att måla med ögonbindel så mörkt var det och jag hade ingen aning om hur slutresultatet skulle bli, jag brydde mig inte heller, det var ju Oscarsgala om några timmar, viktigare saker var på gång.

Ett par timmar senare börjar sändningarna från röda mattan, jag lägger ner penseln och kommer på att jag har en skönt stor påse kokosprickar i skafferiet som ligger där och längtar efter att bli uppätna. Mitt tavelfokus är long gone.

Oscarsnatten kom och gick och när jag vaknade i soffan frampå morgonkvisten med gamnacke och en otäck smak i munnen hade jag inte en tanke på tavlan. Jag försökte veckla ut mig och få bort känslan av underlig bakfylla i kroppen. Vann verkligen Gladiator priset för bästa film eller hade jag drömt det?

När jag reste på mig och såg nattens tavla kom det en liten rysning längs ryggraden. Vad fan har jag gjort? Hur är det här ens möjligt? Jag som inte målat något verkligare än UFO:n i hela mitt liv hade plötsligt lyckats måla vatten som såg ut som vatten och sjöodjuret såg precis så vilset och sorgset ut som jag inbillat mig.

Tavlan Truly, madly, deeply…do med inspiration från Savage Garden (och Ted Danson) blev startskottet till något som ett halvår senare resulterade i över trettio målade tavlor och en utställning på ett galleri på Söder i Stockholm.

Jag som bara skulle titta på Oscarsgalan i min ensamhet. Så det kan bli.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Tavlan är fotad av mamma som har automatisk datuminställning i kameran. Siffrorna är alltså inte en del av motivet)