THE HURRICANE HEIST

Efter den fruktansvärda inledningen fortsätter den fruktansvärda filmen. Historien börjar för 25 år sedan när två små bröder, fruktansvärt dåligt (över)spelade av skådespelare jag inte ens tänker bemöda mig att namnge, får se din (över)spelande pappa omkomma i en orkan med flygande bilar, hus, skräp och träd som är så dåligt CGI:ade att det ser ut som scener ur Pixels. Fast där var ju tanken att det skulle vara pixligt och halvkackigt gjort. Här är det bara….B.

Sen fortsätter filmen med att 25 år har gått och att den ena brodern (såklart), Will (Toby Kebbell) ska leka hjälte och överbemanna både rånare och orkan med pappans död i ”färskt” minne. Lite kvinnlig fägring får vi i Casey (Maggie Grace) men att bara skriva in en kvinna i manus hjälper inte för god karma, det är sen gammalt.

Det har gått 22 år sedan Twister hade biopremiär och effekterna i den filmen håller bättre än i The Hurricane Heist. Det här är nämligen en film som i mina ögon är helt OBEGRIPLIG att den får biopremiär. Det här är en B-film. Det här är en katastroffilmernas Sharknado. Så. Jävla. Illa. Är. Det.

 

 

Filmen har biopremiär idag, i alla fall i Stockholm. Mitt råd: lägg inte dina skattade pengar på den här skiten! 

THE BOY NEXT DOOR

Claire (Jennifer Lopez) jobbar med att slicka sina sår efter att ha fått reda på att maken Garrett (John Corbett) varit otrogen både mycket och länge. Skilsmässopappren är inte inskickade men hon försöker ”tuffa på sig” och tänka ut hur hon vill ha framtiden. Ska hon gå tillbaka till honom? Är han att lita på nu? Knappast va?

Hon bor med tonårssonen Kevin (Ian Nelson), en kille som mobbas i vissa scener i filmen men som annars känns som en jordad och ”vanlig” tonårskille utan direkta problem. Granngubben Mr Sandborn (Jack Wallace) får efter en olycka ta hand om en yngre föräldralös släkting, 20-årige Noah (Ryan Guzman) och det tar inte många sekunder innan det börjar spraka mellan dom. En sexuellt utsvulten medelålders kvinna och tillika lärare som inte kan hålla tassarna borta från en yngling som skulle kunna vara både hennes son och elev.

Den föredetta advokatassistenten Barbara Curry har skrivit ett filmmanus som skulle kunna vara en våt dröm för all icke purunga kvinnliga bekräftelsetorskar om det inte vore så att hon knorrar till historien med att först sträcka fram kakan och sen ta tillbaka den och samtidigt slå så hårt på handen med en plastlinjal att fingrarna går av. No cookie for you! Det finns psykopater maskerade i både discokroppar och dess motsatser.

Jag tycker om Jennifer Lopez som skådespelare. Hon är varm på nåt vis. Jag köper hennes rollfigur och dom flesta av hennes ageranden. Hade jag inte gjort det hade filmen fallerat helt. Nu blev det istället en helt okej stalkerthriller.

Katastroffilmstisdag: DAYLIGHT

Jämfört med katastroffilmer av det ordentliga slaget då hela jorden riskerar kollaps så är Daylight en ganska småskalig historia.

En lastbil full med tunnor som innehåller giftigt avfall exploderar i Holland-tunneln, mitt under Hudsonfloden. Det är rusningstrafik och massor med folk behöver använda tunneln för att komma till och från Manhattan. Vatten strömmar in från båda håll och tunneln riskerar att bli en massgrav. Det går inte att ta sig in, det finns ingenstans att ta sig ut men självklart finns det tuffa killar som gör allt för att rädda sina medmänniskor – och sig själva. I detta fall heter dom Viggo Mortensen och Sylvester Stallone.

Viggo spelar den skicklige bergsbestigaren Roy Nord som kan klättra som en shimpans även på blöta ledningar och Sly är en jättetuff kille och före detta räddningstjänstarbetare (med explosioner som sitt specialområde) och han är även begåvad med väääärldens larvigaste namn.

Av alla enstaviga förnamn Stallone haft genom filmhistorien måste det han har här vara det allra töntigaste. John, Jake, Joe, Boss, Ray, Gabe, Frank, Nick, Deke är acceptabla namn allihop men KIT, hallå, hur tänkte ni nu? ”I was saved by Kit Latura”, nä, it doesn´t do it for me, inte alls faktiskt.

Daylight är en riktig dussinactionfilm, en sån som varken gör mig jätteglad eller förbannad, inte superexalterad eller toksömnig. Det som slog mig när jag såg om filmen var att effekterna faktiskt håller fortfarande, dom har åldrats förvånadsvärt bra. Kanske beror det på att dom inte var – och är – speciellt spektakulära utan mer ordinära.

Filmen är i vilket fall underhållande för stunden, lite tokig och överdriven precis som en katastroffilm ska vara och med en alldeles fantastisk filmstjärna i huvudrollen så är det självklart att filmen blir godkänd – fast han HAR ett skittöntigt namn.