HELAN & HALVAN

Jag har absolut noll relation till Helan & Halvan. Jag har aldrig sett en hel film med denna klassiska komikerduo. Idag har filmen Stan & Ollie biopremiär, filmen som alltså tituleras med dessa båda herrars verkliga förnamn. På svenska fick den dock inte heta Stan & Ollie utan just Helan & Halvan och även om filmen självklart handlar om Helan & Halvan så är det inte dom fiktiva personerna som är i centrum, det är Stan Laurel och Oliver Hardy. Skulle inte filmen ha hetat Laurel & Hardy annars?

Nog om detta och nu till det väsentliga. Kan en film som Helan & Halvan locka någon som inte är insatt i deras filmer och gärningar? Jag kan säga att för egen del lockade filmen inte det minsta på förhand. Ännu en gubbig film och gubbar som gör saker tillsammans, tänkte jag. Luktar det inte lite malmedel? Lite unket? Lite trist?

Nu såhär med facit i hand måste jag säga att den där gubbauran kanske inte alltid är av ondo. Förväntningarna hålls på en grymt låg nivå och vad är det man säger om låga förväntningar? DET ÄR DEN BÄSTA HUVUDKUDDEN. Jag satt nämligen med ett glatt flin i ansiktet under precis hela filmen. Jag tyckte om den. Jag tyckte jättemycket om både Steve Coogan och John C. Reilly som agerar Stan och Ollie, jag fastnade för stämningen, gillade musiken, tonen, färgerna. Den här 50-60-tals-feelingen är himla hemtrevlig och jag har svårt att tro att det här är en film som kan reta upp någon.

Stan & Ollie är en film som lägger sig som en omslutande filt kring mig. En varm film som handlar om manlig vänskap mer än någonting annat, en vänskap som tog dom genom både glädje och sorg, ända in i döden.

THE DINNER

Vad konstigt det här blev. Oj så tokigt. Fan också.

Jag hade sett fram emot The Dinner ett bra dag, jag menar, hur skulle jag inte ha kunnat göra det? Laura Linney, Richard Gere, Rebecca Hall, Steve Coogan och Chloë Sevigny, finfina skådisar alltihop i en film som säljs in som en dramathriller. Snygg poster också, peppen växer. Så bullar jag upp med kaffe och gummilimpmacka efter en tuff jobbdag och nääääää vad tusan alltså, usch vilken besvikelse.

Jag tror aldrig jag sett någon jobbigare jävel på film än Steve Coogans rollfigur Paul. Kanske irriterar han mig extra mycket för att han är en rätt vanlig personlighetstyp i verkligheten och såna retar mig till fucking VANSINNE även öga mot öga. Men ärligt, det är på gränsen att jag stänger av filmen så mycket avskyr jag honom. Spydig, negativ, totalt anti-socialt beteende, sånt beteende som kräver av kvinnor (eller EN kvinna, dvs frun) att släta över mannens vidriga sätt och pisksnärtande ord annars kan dom inte vistas bland folk tillsammans. Hur denna typ av män kan bli gifta är för mig en gåta, speciellt när killar som Roland har så svårt att hitta kärleken.

Jag känner mig sur nu. Jag vill inte skriva mer. Hejdå.

Ett dygn senare.

Fan. Filmjäveln släpper inte. Texten jag skrev skaver. Är min känsla om filmen korrekt eller är jag orättvis, baserar betyget enbart på mina förväntningar som inte infriades? Det finns bara en sak att göra. Se om filmen.

Två timmar senare.

Varför är Richard Gere första namnet på affischen och i förtexterna när Steve Coogan är i bild i varenda scen? Det är den första tanke som slår mig. Men sen, sen dyker det upp andra funderingar. Som att manuset egentligen är jäkligt bra. Intressant på många plan. MEN, filmen är fortfarande ingenting som den utger sig för att vara. Det här är ett kolsvart familjedrama med en samling rätt osköna personer i fokus. Jag gillar egentligen inte någon av dom, alltså bryr jag mig inte så mycket om det som händer och vad som händer personerna i fråga. Det är i grunden inga schyssta människor, det är den känslan jag har. Inga bra vuxna, inga bra föräldrar och heller inte några bra barn. Hur det ska bli bra barn när dom uppfostras av rätt kassa vuxna förebilder är en heeeelt annan fråga.

Historien var bättre andra gången jag såg filmen, bitar föll på plats. Men karaktärerna vill jag mest bara slå på käften och det ger inte en behaglig filmupplevelse direkt. Och nu har jag genomlidit detta TVÅ gånger. NU räcker det. Men ge Steve Coogan en Razzie by all means. Det förtjänar han.

MINIONER

Vill man se Minioner på originalspråk i 2D på bio så får man leta med både förstoringsglas, GPS och slagruta. Men trots idogt letande och en ziljon visningar om dagen i den här stan så går jag bet, jag hittar ingen föreställning som passar. Valet får helt enkelt stå mellan skön 2D och svenska röster eller bortkastad 3D och Sandra Bullock.

Dom gula små minionerna blev kända i filmerna Dumma mej och Dumma mej 2 där dom jobbar åt den elaka Gru (Steve Carrell). I den här filmen får vi en bakgrundshistoria till minionernas förkärlek för skurkar, en historia som faktiskt går ända tillbaka till dinosaurernas tid. Så länge har dom alltså funnits och verkat, dom små sötnosarna.

För söta är dom, söta som en blandning av socker, sirap och alla kattbilder på Facebook sammantaget. Jag har så himla svårt att förhålla mig objektiv till filmen för jag är på riktigt helt KÄR i både Kevin, Stuart och Bob. Jag skulle vilja vara en minion! Å det där hittipåspråket dom pratar, nån heliumvariant av italienska med inslag av engelska ord här och där – klockrent! Det gör minionerna universella på nåt sätt. Man behöver inte förstå vad dom säger för att förstå allt dom menar.

Sen var det det här med Sandra Bullock då. Självklart ville jag höra hennes röst som världens ondaste människa Scarlett Overkill och självklart var det värt 91 minuter med 3D-glasögon för att få höra samtliga röster sådär som dom var tänkta. John Hamm, Michael Keaton, Steve Carrell, Jennifer Saunders, Allison Janney, Geoffrey Rush och Steve Coogan. Och Sandra, åh Sandra! Jag ser henne framför mig när Scarlett svischar runt och jävlas!

Summa summarum tycker jag det här är en trevlig liten film. Jag tror banne mig jag log i en och en halv timme. Och ibland fnissade jag. Och skrattade gjorde jag också några gånger. Jag mådde helt enkelt BRA av filmen och det är ett bra betyg.

Att historien är betydligt grundare än i Dumma mej-filmerna är ett faktum men ingenting jag direkt stör mig på. Man får helt enkelt ta filmen för vad den är, en reklamfilm för minioner så dom kan tryckas på ännu fler t-shirts och bifogas i ännu fler Happy Meal-kartonger. Men inte mig emot, det finns betydligt tristare figurer som prånglas ut än dessa små gula charmtroll.

Fredagsfemman #171

5. Vad säger du? Lite Tom Hardy på listan kanske – som omväxling?

Va fan ska jag göra då? Han är ju superaktuell på bio med sin gestaltning av den tossige Mad Max. Aldrig förr har så många sett hans fejs på bio samtidigt. The Dark Knight Rises räknas inte, då hade han en 6-cylindrig motor över hela ansiktet. Imorgon kommer min recension av filmen.

.

.

.

4. Amy Schumer

Den 14:e augusti går filmen Trainwreck upp på biograferna. Bill Hader är med, Brie Larson är med och en viss Amy Schumer har huvudrollen. Vet du inte vem hon är, kolla in den här fenomenala under-bältet- stand-up-showen eller kolla här när hon roastar Charlie Sheen!

.

.

.

3. Happyish

Den bästa lilla charmigt-roliga-men-ändå-med-en-twist-av-allvar-serien som går just nu heter Happyish. Huvudrollerna spelas av Kathryn Hahn och Steve Coogan men det går även att skymta en fining som Ellen Barkin på ett hörn. Skrattet fastnar lite i halsen och jag vill renovera kontoret, göra det 300 kvadratmeter större så det ser ut som Coogans arbetsplats. Och sen vill jag att Kathryn Hahn ska bli jättekänd för hon är typ bäst.

.

.

.

2. Sthlm Italo Disco Parteeeyyyyy

Koto, Vince ‘Scotch’ Lancini, Shanghai/Rex, Ken Laszlo och Fancy, ja precis, Slice me nice-Fancy, Chinese eyes-Fancy, Bolero-Fancy, faaaaan-va-bra-han-vaaaaa-Fancy! Tänk, alla dessa ska jag få se på Nalens scen ikväll och imorgon. Det ska bli kul. Det ballaste för mig ska bli att få se och höra Shanghai igen då en av mitt livs största konsertupplevelser var Shanghai på Amazon i Flen 1985. Jag grät i två veckor efteråt, tänkte att ”nu kan jag dö, nu har jag varit med om allt jag behöver se och göra”. Och nu TRETTIO år senare inser jag att jag hade fel. Jag ska ju få se dom IGEN!

.

.

.

1. Filmspanarträff

Allt man vill göra hinner man med. Det är min fasta övertygelse och nåt jag försöker leva efter även om det fanimej inte är lätt alla gånger. Imorgon är det både jobb, filmspanarträff och discoparty men jag ska försöka pussla ihop det. Det kommer funka. Allt jag vill hinner jag-mantrat går på repeat mellan öronen.

.

.

THE TRIP TO ITALY

Stoppa pressarna, undrens tid är inte förbi!

Inte sedan Gudfadern 2 kom 1974 har en uppföljare varit bättre än originalfilmen men nu har det alltså hänt igen. Nu är inte The Trip to Italy uppe på Gudfadern-nivå och lirar men det är en sjuuukt mysig och harmlös liten film som lätt kan muntra upp den mörkaste av vinterkvällar.

När Steve Coogan och Rob Brydon imiterar Christian Bale, Michael Caine och Tom Hardy (som Bane) skrattar jag så tårarna rinner och jag känner ett litet sting av ”det är väl tyyyyypiskt” att jag inte såg filmen på bio tillsammans med fler glada fnissare. Jag tror det hade gjort filmen kanske – om möjligt – ännu bättre.

NORTHERN SOUL

Det skulle aldrig falla mig in att recensera en japansk film jag sett utan text eller en tysk eller fransk även om jag kanske skulle förstå nåt ord här och där när det gäller dom två sistnämnda språken. Men nu ska jag skriva om en brittisk otextad film som jag knappt förstod alls och det känns jätteflummigt.

Redan vid förtexterna började jag skratta, fan det lät som Mupparna, som ett låtsasspråk enäggstvillingar kan hitta på som bara dom förstår (bodde i närheten av två såna pojkar som barn). Jag blir lite irriterad, herregud det är ju engelska, hur svårt kan det vara liksom? Det visade sig vara svårt. Riktigt jävla ordentligt svårt. Grötig förortsbrittisk slang är inte min kopp thé.

Elliot James Langridge som John är filmens stora behållning tycker jag. Han och dans-scenerna. Musiken är ganska mysig och dansen ser befriande skön ut. Men resten, vad filmen egentligen handlade om….ja….jag är ledsen men jag vet faktiskt inte riktigt. Ramberättelsen hängde jag med på men då jag missade 97% (eller mer) av dialogen är det på gränsen till orättvist att ens ge filmen ett betyg.

Jag tror filmen hade funkat väldigt mycket bättre med text men jag är tveksam till om den hade kommit upp i godkänd nivå trots allt. En svag tvåa känns därmed rimlig. Högre än jag upplevde den på bio och aningens lägre än jag hade tyckt under mer normala omständigheter.

Sista chansen att se Northern soul på Stockholms filmfestival är ikväll kl 18.30. För mer info och biljetter, klicka här.

Jag såg filmen på filmspanarträffen i lördags. Om/när fler filmspanare skriver om filmen kommer länkarna hamna här.

Fripps filmrevyer

Jojjenito

THE TRIP

Jag vet inte riktigt varför jag i alla dessa (hualigen) fyra år medvetet avstått från att se The Trip men plötsligt fick jag ett otroligt sug efter att se den. Ibland kan det bli så. Man får nån fix idé att lever är gott, lever måste jag ha, sen äter man lever och håller på och spy precis som alla andra gånger jag ätit lever. Nu säger jag inte att jag kräktes av The Trip, inte alls, jag menar mest att sug efter något inte per automatik gör att det smakar gott. Utom ibland när suget har rätt.

Steve Coogan ska på tidningen The Observers räkning åka runt i England och provsmaka mat. Meningen var att flickvännen Mischa (Margo Stilley) skulle följa med men hon lämnade återbud i sista stund och alla andra Steve frågat har sagt nej. Sist på listan stod Rob Brydon som inte behöver övertalas speciellt länge för att följa med. Han vinkar hejdå till fru och spädis-dotter, sätter sig i bilen bredvid GPS-vägraren Steve och off they go.

The Trip är inte bara en matig film, det är en extremt pratig film. Gillar du tugget mellan dessa två män så kommer du gilla filmen. Ogillar du tugget kommer du troligen stänga av, eller ja, kanske kräkas lite. Jag fann mig själv oförhappandes leende i soffan, det var riktigt mysigt och inte alls långtråkigt att höra dessa två imitationsbattla Anthony Hopkins, Michael Caine och Hugh Grant hela tiden. Ja, hela tiden. HELA tiden. Precis heeela tiden.

I det icke-filmiska livet har jag svårt för människor som ofta och gärna slår sig på bröstet och proklamerar sin egen förträfflighet. Detta beteende bevisar bara en sak för mig, att den förträfflige är inte så förträfflig egentligen, att under den där självgoda huden finns endast osäkerhet, rädsla och litenhet. Steve och Rob slår sina bröstkorgar blodiga med sitt unkna skrytande, dom skulle kunna ställa upp i VM i bekräftelsebehov och dom båda är tävlingsmänniskor, snabba med att yttra ”I won!” i situationer där det spelar noll roll vem som är vinnare eller förlorare. Hade Steve och Rob varit aningens mindre charmiga män hade detta beteende gjort mig vansinnig men i filmen köper jag det även om jag inte direkt skrattar åt dom. Inte åt och inte med. Jag ler bara.

The Trip känns som en brittisk variant av Sideways och det är en kärleksfull jämförelse. Sideways är snäppet vassare i mina ögon men The Trip var inte pjåkig alls. En enkel och mysig film med en mycket välsmord dialog.

WHAT MAISIE KNEW

Om du har barn och lever med barnets förälder men vill förändra din livssituation – se den här filmen.

Om du har barn och är nyskild – se den här filmen.

Om du har barn, har gått igenom en separation på ett vuxet sätt men lever med skuldkänslor och tycker att du inte riktigt räcker till – se den här filmen.

Om du tyckte Kramer mot Kramer var en svinjobbig film – se inte den här filmen.

Om du vill se en hejsanhoppsan-slippa-tänka-och-känna-film – välj någon annan film än denna.

Om du brukar gilla Julianne Moore och/eller Alexander Skarsgård så är det inte alls säkert att du gillar dom här.

Om du har sett Philomena och gillar Steve Coogan så tycker jag han är en tämligen ”normal” Steve Coogan här.

Om du har svårt för barnskådespelare som kanske inte sätter sina scener helt hundra men ändå vill se en film med en ung flicka i en viktig roll – välj In America istället.

Om du vill ha en långfilmslång lektion i hur du INTE bör agera som förälder – se den här filmen.

Personligen tycker jag inte filmen är jättebra för jag känner inget mer än jättedistans till alla inblandade men samtidigt sitter jag i soffan med ont i mellangärdet. Filmen är så jobbig. Stackars Maisie och nånstans även stackars föräldrar som är så jävla egocentriska att barnet inte ens kommer i andra hand, kanske i tredje, fjärde på viktighetsskalan. Men hon är bra att ha som påtryckningsmedel och maktfaktor i bråk.

Det är så tröttsamt med vuxna människor som inte kan bete sig som vuxna människor men å andra sidan så dräller det av dom, det är väl lika bra att man får se dom på film också. Gnid in det bara!

PHILOMENA

Det här med livet är ganska knepigt, är det inte? För att inte tala om orättvist. Det räcker med att scrolla nån timme bakåt på twitter för att känna att hela mänskligheten står vid ättestupan och vinglar och det behövs bara en någorlunda dåligt borstad utandningspust för att vi ska trilla över kanten.

Livet är verkligen bajs ibland. Det är tungt som fan att gå upp på mornarna när det är alldeles kolsvart ute och sen är det mörkt igen lagom till eftermiddagsfikat och är det inte snöslask så är det storm eller alldeles för varmt. Segt är det jävlarimej. Det mesta känns bra onödigt också. Jobb och skit. Barn som snorar. Sura gubbar överallt. Kärringar på bussen som suckar och stirrar. Jag har ont i ryggen med. Och vattnet i kranen blir aldrig riktigt kallt. Vad fan är det? Ska inte kallvatten vara kallt?

Klaga går ju ganska lätt, kanske lite för lätt kan man tycka, men varför ska vi inte klaga när livet ändå suger? Det är väl bara att passa på medans man kan? Imorgon kanske fingrarna eller tungan har trillat av, det är så dax då att vara sugen på lite gnäll.

Det händer ibland att jag ser en film som på nåt konstigt sätt är större än sig själv, kanske till och med större än livet. Larger than life liksom. Och precis så som Backstreet Boys sjunger i låten med just den titeln, så känner jag efter att ha sett Philomena. ”All you people can’t you see, can’t you see, how your love’s affecting our reality. Every time we’re down  you can make it right and that makes you larger than life.”

Philomena Lee (Judi Dench) lämnades som ung att växa upp i ett nunnekloster när hon efter en härlig natt med en vacker pojke så oturligt blivit gravid. Nunnorna ”hjälper till” genom hela graviditeten och som tack tvingas Philomena stanna kvar i klostret för att ”jobba av” skulden. Kvar på klostret bor även lille sonen Anthony. Philomena, liksom dom andra unga mammorna i klostret, tillåts att umgås med sitt barn en timme om dagen och fick mammorna bestämma själva skulle dom helt klart vara med barnen jämt. Men nu bestämmer dom inte över mycket alls och definitivt inte över sina barns öden. Anthony blir bortadopterad och Philomena kan inte göra någonting åt saken.

Femtio år efter Anthonys födelse berättar Philomena historien om honom för sin dotter. Dottern blir så tagen att hon i sin tur berättar detta för ”mellan-två-jobb-journalisten” Martin Sixsmith (Steve Coogan) och precis som livet självt så leder det ena till det andra till det tredje och hux flux är Martin och Philomena på väg på en resa, en letan efter en mycket saknad son.

Jag sitter i en nästan fullsatt biosalong bland mandarinsmaskande pensionärer och känner att filmen tar över min kropp nästan som dom där aliensarna gjorde i Puppet Master. Jag var helt oförberedd när ögonen hux flux började droppa. Andra gången det hände likaså. Tårarna rann och rann, jag tittade på filmen, tankarna snurrade, jag var inte ledsen men kände plötsligt att livet, precis såhär är livet! Livet är att lära sig leva med den skit man får sig tilldelat och livet är att göra det bästa av det man kan kontrollera.

Jag grät några gånger till innan filmen var slut, en gråt som följde med mig hela vägen hem i bilen. Det är nåt speciellt med riktigt gamla människor på film, det blir så påtagligt att livet faktiskt kommer ta slut för oss alla och att vi som lever nånstans i mitten av vår tid här på jorden lever som om vi vore odödliga, som om just vår tid aldrig kommer ta slut. Vi låter dagar gå, vi låter möten rinna ut i sanden, vi låter oväsentligheter uppta våra hjärnor, vi låter dåliga relationer leta sig in i våra hjärtan och vi fortsätter gnälla på skitsaker som om det vore synd om oss.

Philomena Lee har så mycket att lära oss alla. Det är en fantastisk liten stor människa. Och det filmen lyckas göra med mina känslor och tankar är större, bättre och coolare än filmen i sig så hur betygssätter man en film som denna? Jag vet i ärlighetens namn inte. Jag vet bara att jag vill dela en Igloo med nån som skrattar högt åt roliga saker, jag vill blåsa maskrosgrejs över en gräsmatta, jag vill köpa alldeles för stora gummistövlar och hoppa i en vattenpöl, jag vill vara vaken tills jag somnar och somna om när jag vaknar, jag vill spela tennis med nån som inte heller kan, jag vill lukta på en nybakad kardemummamuffin, jag vill klappa nåt lurvigt, jag vill ta på mig oanvända strumpor, jag vill sova i nytvättade lakan, jag vill locktånga hela håret, jag vill se solen gå upp och månen gå ner och jag vill äta mjukost från fingret. Det är ju också livet. Det glöms bort ibland.

Filmitch, Fripps filmrevyer och Movies-Noir har också sett och skrivit om filmen.

OUR IDIOT BROTHER

Tredje gången gillt. Så kan det bli ibland.

Två gånger har jag hyrt Our idiot brother på Voddler, båda gångerna som download för att vara säker på att inte få nån irriterande buffring mitt i filmen men båda gångerna med misslyckat resultat. Filmen laddades aldrig ner utan fastnade i nån voddlerlimbo och då man har fjorton dagar på sig att se en nedladdad film så har filmen varit ”låst” på mitt konto, jag kunde således inte hyra om den förrän efter två veckor. Två veckor gick och jag hyrde om den. Samma visa. Två veckors väntan – igen.

Så, en månad efter mitt första försök gjorde jag ett tredje, men denna gång valde jag att se filmen direkt online och jag var fullt förberedd på massivt motstånd och krångel. Jag slapp både och. Filmen funkade utan så mycket som ett mikrostopp men något annat hade hänt, jag var inte så pepp på filmen längre.

Precis som en förälder som säger nej, nej, nej, nej, nej sjutton gånger åt en hjärtlig önskan och sen plötsligt säger ja, precis så mycket av glädjen och förväntan på filmen hade försvunnit i och med min månads väntan. Synd på nåt vis. Otacksamt för filmen även om det kanske inte spelat nån roll betygsmässigt. I don´t know helt enkelt.

Idiotbrorsan heter alltså Ned, spelas av Paul Rudd och är en riktig snällis. Han är så snäll så snäll, så nästan ko-likt naiv och hygglig att han liksom inte passar in i ett vardagsliv. Han odlar biodynamiska grönsaker ihop med sin flickvän som han säljer på torget (grönsakerna alltså) men han säljer även hasch och inte ens när det kommer fram en uniformerad polis som drar värsta snyfthistorien om varför han skulle behöva röka på säger Ned nej. Han säljer knarket för en spottstyver och åker i finkan så plåtdörren bara rungar igen bakom honom. Såklart. Han är ju svindum, korkad, typ född igår men han är egentligen inget annat än…snäll.

Ned har tre systrar. Liz (Emily Mortimer) är den kontrollerade tvåbarnsmamman, gift med en dokumentärfilmare och håller väldigt starkt på familjekänslan. Miranda (Elizabeth Banks) är ”nödjournalist” på Vanity Fair och har precis fått den stora chansen, EN stor chans att intervjua och skriva om DEN mest intressanta kändisen för stunden och Natalie (Zooey Deschanel) är mest bara frigjord och bisexuell. Det känns som ganska skön recycling att se Elizabeth Banks spela mot Paul Rudd eftersom dom var ett par i Role models men även Rudds flickvän i höjdarfilmen I love you man, Rashida Jones, är med på ett hörn som Natalies flickvän.

Jag har tänkt ganska mycket på filmens titel såhär efteråt och visst, det är klart att killen är knäpp men idiot, är han verkligen det? Det finns många i Neds omedelbara närhet som jag skulle klassa mer som idioter än han själv så jag förstår inte riktigt varåt titeln strävar. Filmen har förutom detta ingen självklar röd tråd, ingen mer än att Rudd är skäggig och lever i sin egen lilla värld men det är inte mycket att bygga en hållbar film på. Det är som att bygga hus på sockervadd, det säger sig ju självt, det funkar inte. Att filmen ändå funkar så pass bra som den gör beror på skådespelarna och på dessa allena. Hade systrarna spelats av Kiera Knightley, Mischa Barton och Joan Cusack hade jag stängt av. Hade Ned spelats av John Cusack hade jag inte ens funderat på att hyra filmen. Nu gillar jag den  – trots allt.