Fredagsfemman #249

5. Human League

Ikväll är det dags, då ska jag få se ett av mina favoritband från tonåren igen. Förra gången jag såg dom var också i vuxen ålder och det var en bra spelning. Förhoppningsvis blir det lika bra ikväll.

.

.

4. The Fall säsong 3

Gillian Anderson. Jamie Dornan. En duo i sitt esse. Och vilken serie det här är!! Finns på Netflix, det är bara att köra igång från början om du inte redan sitter på tåget för det här vill du inte missa. Säsong tre var kanske inte lika himlastormande som ettan och tvåan men ett måste för att kunna sätta punkt – för alla inblandade.

.

.

3. Lena Dunham

Efter att ha matat fem säsonger av Girls på dryga en vecka måste jag erkänna mig besegrad. Lena Dunham, you did it! Jag som avskydde dom första avsnitten när jag såg dom när serien var ny, jag tyckte bara tjejerna var jobbiga och onödigt nakna och provocerande hela tiden. Det tycker jag inte längre. Jag tycker om dom allihop fast alla är mer eller mindre idioter. Säsong 6, kommer den snart? Abstinensen är rätt tuff kan man säga.

.

.

.


2. Se Martha & Niki på SvtPlay!!

En av årets absolut bästa svenska filmer och en av mina personliga superfavoriter oavsett produktionsland heter Martha & Niki. Jag såg den till min stora glädje på bio men missade du den där (vilken dom flesta verkar ha gjort) så finns det ingenting att skylla på längre. SE FILMEN PÅ SVTPLAY! Här är länken till min recension, här är länken direkt till filmen. Det finns INGENTING att skylla på, klicka bara!!

.

.

.

1. Filmspanarna goes Stockholm Filmfestival

Imorgon är det dags för Filmspanarnas årliga mastodontdag på filmfestivalen. Fyra filmer, fikapauser, middag och mys. Trevligt ska det bli! Hurra!!

.

.

Fredagsfemman #182

5. Juli, månaden som försvann

Jag tror inte jag är ensam om att känna detta men snabbare än man hann säga ”sommartider hejhej” så är juli alldeles strax slut. Beror det bara på regnet eller är det nån glitch i tideräkningen? Var det bara tjugo timmar på varje dygn den här månaden? Det är augusti imorgon! Vad tusan hände?

.

.

.

4. Retro

Ett sånt otroligt trevligt SVT-program det här är, Retro. Förra veckan handlade det om barnskådespelare som vi som var med såg på 80-talet, Corey Feldman och såna ess. Den här veckan handlade det om ZTV. Den där nostalgihalvtimmen bara svischar förbi.

.

.

.

3. …och det här med att filmer ska vara gratis?

Det blåser kring den populära sajten Swefilmer och det rockar på Johan Falks officiella facebooksida som har upphovsmannen Anders Nilsson bakom spakarna. Det diskuteras vilt om det här med att ladda ner filmer utan att betala för dom och det går att hålla sig för skratt när man läser kommentarerna både vad gäller språkbruk, särskrivningar, argument och åsikter över lag. Det jag fnular mest på är hur det kommer sig att så många ser det som en självklar rättighet att filmer ska vara gratis? Innan internet fanns, inte fan gick man till Åhléns och packade väskan full med VHS:er eller DVD:er för att JUST NU känner JAG för att se dom här filmerna och jag har faktiskt INTE RÅD att köpa dom så då tar jag dom helt sonika, japp det gör jag, tjillevippen! Men nu när allt är så lättillgängligt då är det inte stöld längre, det är en….rättighet. Hur blev det så? (Och frågan hur man ska lösa det hela är en annan femma, den tar jag upp någon fredag framöver.)

.

.

.

2. Rebecca Ferguson

Vilken resa hon gjort, Rebecca Ferguson! Från Anna Gripenhielm i TV4-serien Nya Tider 1999 till världens coolaste kicka-rumpa-actionbrutta i nyaste Mission Impossible-filmen. Jättekul! Svenskarna i Hollywood gör mer än bra ifrån sig!

.

.

.

1. Gillian Anderson och The Fall

Att andra säsongen av The Fall finns på Netflix gör mig lycklig. Tänk att man kan behöva så lite för att bli genuint glad. Gillian Anderson är majestätisk som den lugna och systematiska polisen Stella Gibson som ska försöka hitta seriemördaren och våldtäktsmannen Paul Spector (Jamie Dornan) innan han slår till igen. Sevärt ända in på cellnivå!

.

.

 

 

Fredagsfemman # 103

5. Sweeney Jöback, Peter Todd

Det här med filmer som blir musikaler och musikaler som blir film kan vara tricky. Sweeney Todd började som musikal, hade premiär på Broadway redan 1979 och blev sedan film med Johnny Depp och Helena Bonham Carter framför kameran och Tim Burton (nähä??) bakom. Filmen var inte helgjuten då jag var (och är) ganska trött på den där trion (min recension hittas här) men nu har jag varit på Stockholms Stadsteater och sett Peter Jöback i rollen som Johnn….f´låt Sweeney och Vanna Rosenberg som Fru Lovett och det var inte en helgjuten upplevelse det heller. Men det är alltid härligt att se teateruppsättningar live på scen. Även en 3/5-musikal är värd vartenda öre.

.

.

4. Oldboy-sort-of-besvikelsen

Idag skulle den amerikanska versionen av Oldboy haft biopremiär om inte SF bara helt sonika plockat bort den från repertoaren. Jag och kollegan hade planerat detta biobesök sedan långt innan jul. Vi skulle se om det magnifika originalet och sen gå på bio och toksåga remaken, det var liksom redan bestämt. Vi skulle alltså göra som den amerikanska biopubliken redan gjort. Dom få som såg den. Oldboy är alltså en av förra årets största floppar men samtidigt, för att klassas som en flopp, kräver det inte att någon är förvånad?

.

.

3. Fittstimmet

”Sverige är enligt alla mätningar ett av världens mest jämställda och välmående länder. Kanske ska vi vara tacksamma för att vi slipper strida för vår överlevnad. Därför finns det också utrymme för feminister att sväva iväg, högt ovanför dom grundläggande frågorna. Men det blir kanske för spektakulärt när könsrollerna ska suddas ut helt, för långt ifrån verkligheten, från människors riktiga problem.” Orden är Belinda Olssons. På SVT går just nu en programserie som heter ”Fittstim – Min kamp” där Belinda ”tar tempen” på dagens feminism. Jag häpnar. Är detta på riktigt? Är serien gjord enbart för att reta gallfeber på folk, driver hon med oss eller vad fan handlar detta om? Och vad har en mamma som inte vill berätta könet på sitt barn för någon med feminism att göra? Det är väl inte feminism, det är galenskap.

.

.

2. Den nyfunna filmtittarmoralen

Det går en film på biograferna nu, en liten anspråkslös kortfilm med okända namn i rollistan som heter The Wolf of Wall Street. Nåja. Tvärtom såklart. Men ingen filmintresserad människa har kunnat undgå snacket efteråt, tankarna om det eventuellt ickemoraliska i att som Martin Scorsese  göra en film om detta prakt-as Jordan Belfort som faktiskt finns på riktigt och som tjänar pengar på att filmen blir en flipp. Bland svenska bloggar har det även diskuterats kring det eventuellt omoraliska i att faktiskt gilla, hylla och bli underhållen av en film som denna. Min tanke idag är varför inte samma diskussioner kom upp gällande Pain & Gain? En vidrig och SANN historia som togs till vita duken av en annan välkänd regissör (Michael Bay), en historia som blev till en twistad actiondramakomedi med charmiga snubbar i huvudrollerna, glassigt, ballt och snyggt filmat, men där männen inte ”bara” lurat folk på pengar och varit moraliskt förkastliga gällande annat (som Belfort och gänget), dom kidnappade, torterade och mördade folk och dömdes till döden för sina handlingar. Vad beror skillnaden i? Varför blev det inte liknande diskussioner om Pain & Gain? Beror det enbart på att färre personer har sett den eller är det något annat?

.

.

1. Gillian Anderson

Det bästa jag sett på mycket mycket länge är TV-serien The Fall med Gillian Anderson i huvudrollen. Jag hyperventilerade när avsnitt 5 tog slut och det visade sig att det inte fanns fler. Det är frustrerande så det fradgar sig i munnen, spännande, kolsvart, välgjort och JAG VILL HA MEEEEEEER. NUUUUUUUU.

 

THE FALL

Googly,googly, googly. Nog önskar jag att jag själv hade kommit på ett ord som detta när jag var liten och rädd för typ allt som fanns.

Jag såg fantasifigurer i min blommiga tapet om kvällarna som skrämde mig, jag vaknade av att jag glömt radion på och Shakin Stevens spelade Oh Julie och sen kunde jag inte somna om och jag var ledsen för att Gottfrid, farfars bror och världens kanske äldste gubbe skulle vara död innan julafton och att jag inte skulle hinna ge honom julpyntet jag gjort av en rödmålad kotte. Jag var rädd för att cykla för fort i lösgrus, för att komma för sent till skolan, för att lukta häst. Jag var en sån rädd unge att hade jag kommit på googly-ordet hade jag sannorlikt inte sagt annat.

När Fripps filmrevyer (som för övrigt fyller år idag! Grattis Henke!) ger 5/5 till en film som The Fall är det inte utan att jag vill googly-gurgla lite långt bak i svalget, fast det är svårt att göra det och le samtidigt. Hans recension gjorde mig grymt sugen på att se filmen och den låg ovanpå min DVD-spelare i veckor och gottade till sig innan jag tittade på den. Jag ville vänta in rätt tidpunkt, jag sa liksom ”På edra platser, fääääärdiga……...” men sen tog det veckor av OS-tittande och solskenskvällar innan jag sa det magiska ordet ””.

Gå, sa jag och Tarsem svarade jaaaavisst. Den fantasifulla regissören Tarsem är på nåt sätt filmens motsvarighet till Johan Renck på Instagram. Hans svartvita foton får mig att dagligen drömma mig bort till världar jag inte visste fanns och Tarsems filmer fungerar på samma sätt. The Cell är läskig, knepig och sjukt vacker, The Fall är gripande, sagolik och sjukt vacker och Immortals har jag inte sett än, inte hela. Att se Tarsems filmer är som att resa jorden runt men utan att packa, ta sprutor, mecket med att missa solskyddsfaktor och behöva pilla på brännblåsor i två veckor, att få vatten bakom trumhinnan och bli ordinerad skitstora piller av en läkare utan tänder och att längta hem.

Alexandria (Catinca Untaru) befinner sig på sjukhus efter att ha brutit armen då hon plockade apelsiner. Hon har en armen-i-gips-och-vinkel-ställning men det hindrar henne inte från att knata runt i korridorerna och hålla koll. Bakom ett draperi hittar hon Roy (Lee Pace), olycklig av kärlek, förlamad och morfinberoende. Vänskapen mellan dessa två är lika otippad som hjärtskärande och lika beroende som Roy blir av Alexandrias dumdristighet (och mod?) att leta upp gömda morfinburkar lika beroende är Alexandria av att få höra fortsättningen på Roys saga, den han hittar på och berättar för bara henne – och den vi får se med hjälp av Tarsems bilder.

Fan vad jag gillar Catinca Untaru! Det är nästan lite googly över henne. I flera scener tror jag faktiskt inte att hon har tillstymmelse till manus att gå efter, jag tror bara att hon babblar på på barns oefterhärmeliga sätt, det låter och pyser och smackas och upprepas och hon är bara så jävla söt att jag dör. Blott nio år gammal bär hon filmen på sina axlar, ja, jag tycker hon gör det fast filmen egentligen är allt det andra, allt det där överdådiga och färgsprakande. Extra häftigt är vetskapen om att Catinca inte kunde ett enda ord engelska innan inspelningen utan lärde sig alla sina repliker fonetiskt.

The Fall är inspelad på 26 platser i 18 länder runt om i världen så den här resekänslan jag skrev om är inte helt gripen ur luften. Scenerna känns på riktigt, det märks att dom inte är inspelade i en studio i Burbank. Det skulle gå att pausa filmen varannan sekund, fota bilden och trycka upp på en jättecanvas, så vacker är filmen. Känslomässigt är filmen nästan för vacker, det blir en supercool yta men historiens tentakler når inte ner och kittlar mig under fötterna. Det är synd. Jag tänker att om jag hade känt av det minsta kittel så hade mitt betyg blivit detsamma som Fripps.

Gosh vad Alexandria hittade sin plats i mitt hjärta. Nu ska jag försöka öva in det där klonk-ljudet hon gör med munnen och sen ska jag aldrig sluta låta sådär. Alla ni som känner mig irl, ropar ni googly nu?