Fredagsfemman # 26

5. Wanderlusts mystiska försvinnande från Voddler

Jag hade liksom eldat upp mig. Jag hade laddat för att se Wanderlust när den hade premiär på Voddler. Två dagar kvar stod det på Voddlers hemsida, två dagar. Jag väntade två dagar. Jag såg fram emot en kväll med Jennifer Aniston och Paul Rudd efter en mastodontdag på jobbet men så kommer jag hem bara för att mötas av….ett försvinnande. Filmen är nämligen borta – helt – från Voddler. Den är inte framskjuten, den är inte ens sökbar, den är bara raderad. Borta från jordens yta. Vanished. Poff liksom. Jag fattar ingenting men ser fortfarande fram emot filmen.

4. Hugh Laurie

Med en rollista som innehåller Gary Oldman, Joel Kinnaman, Abbie Cornish, Samuel L Jackson och Hugh Laurie känns det som att nya RoboCop kan bli en väldans spännande filmupplevelse. Jag gillar ju Hugh Laurie, ganska så  mycket gillar jag honom. House är en av dom få TV-serierna som jag försöker se emellan alla filmer och trots att jag försöker stå fast vid att grumpiga män är det värsta jag vet så rimmar det rätt illa med min beundran för Dr House.

 

4. Remakes som gör mig lite ledsen

När jag tänker på filmkaraktären Douglas Quaid så kommer Arnold Schwarzeneggers fejs alltid upp. Han ÄR Douglas Quaid för mig hur många remakes som än görs på Total Recall. Jag säger inte att remaken av Total Recall kommer att vara usel, jag säger inte att Colin Farrell är dålig som nya Quaid eller att Kate Beckinsale inte kommer kunna göra Sharon Stones roll rättvisa men det är nåt som gör mig ledsen med det hela. Total Recall-originalet är en härlig film och jag hoppas att alla som ser nya Total Recall på bio och som ser filmen för första gången även kommer ge den gamla filmen en chans. Den kanske inte har dom mest felfria effekterna men den har charm så det dryper om det.

 

2. Hans Zimmer

När jag var liten och lyssnade på Video killed the radio star med The Buggles kunde jag väl aldrig ana att en av killarna i bandet skulle ge mig flera av mitt livs största upplevelser – på film. Hans Zimmer är en fenomenal kompisitör. Jag tycker att han behärskar filmmusikgenren bättre än ALLA andra. Kolla bara på den här CV:n, lägg till den senaste filmen (The Dark Knight Rises) och tänk på framtiden, på Ron Howard´s Rush och Stålmannenfilmen Man of steel som kommer 2013. Hans Zimmers musikaliska hand ligger som en energisk och galet blöt handduk över dom nybakade filmkakorna och jag, jag bara leeeeer.

 

1. Terminator-Therese

Simmerskan Therese Alshammar är inte bara grym i bassängen,  hon är dessutom den enda svenska kvinnan som skulle platsa som huvudrollsinnehavare i nästa Terminator. Hon är bara så jävla cool och idag börjar OS på riktigt för hennes del. Jag håller tummarna för välförtjänta medaljer och hoppas att castingfolket i Hollywood tittar.

10 svar på ”Fredagsfemman # 26”

    1. Joseph:
      Och skillnaden mellan denna film och originalet är? 😉

      (Nu har jag inte läst boken så jag ska inte ifrågasätta alltför mycket, jag ser bara att nya trailern är väldigt lik den gamla, i alla fall storymässigt)

  1. 4: Hugh Laurie är kung. Eller i alla fall prins 😉 ”Harry the Horny Hunter had an enormous horn”
    3: Instämmer till 100%
    2: Ja, nu på senare tid har han blivit riktigt bra igen. Comaperioden verkar vara över för den här gången.
    1: Hon har ryggmusklerna för att kvala in i alla fall.

    1. Sofia:
      Hon har allt för att kvala in tycker jag. Hon skulle absolut vara en värdig kvinnlig motståndare till Linda Hamilton. 🙂

  2. Med risk för att vara den ständige gnällspiken. Men är inte Hans Zimmers alla ljudspår bara små korta melodier med några få tonbyten om man skalar av alla instrument och ekon?

    1. dan:
      Det är fullt möjligt att det stämmer och antagligen är det så med Hans Zimmer som med allting annat i världen: antingen gillar man det eller så gör man det inte.

      Och vad gäller gnällspiksbiten, det _är_ helt okej att du kommenterar även om/när du tycker nånting är väldans bra 😉

    1. Svart Noir:
      Säger du det? 🙂 Jag har försökt hålla mig borta från den då jag troligen kommer se filmen på bio. Är lite trött på spoilande trailers för närvarande…

  3. För att lägga mig i Zimmerdiskussionen så förstår jag inte varför man skulle skala av instrument och ekon. Zimmers kompositionsstil lägger mer fokus på mindre motiv, nästan små celler av musik, och det mest intressanta med hans spår är enligt min mening inte melodier utan hur han arbetar med ljuden.

    Man kan kritisera honom för att hans temat till Jokern i TDK i grund och botten bara bestod av en ton (vilket många också gjort), om man bestämmer sig för att det är just EN TON, och ignorerar dess tredimensionalitet i form av övertoner, ekon, och så vidare.

    Ett ganska nymodigt sätt att arbeta med filmmusik, men han är ju en riktig kändis. Crowdsourcing liksom. Det öppnar ju folks öron för filmmusiken. Super!

    Med det sagt så kan jag väl tillägga att han inte är en personlig favorit…inte i samma värld som John Williams, Alan Menken, Elmer Bernstein och Ennio Morricone 😉

    1. Oliver:
      Att han öppnar folks ögon för filmmusik är ju helt klart. Jag tror det finns många som endast kan hans namn om man ska droppa en enda filmmusikkompositör.

      Det känns däremot som han hittat sin specialgenre med sin musik, precis som även John Williams, Rolfe Kent, Danny Elfman och Ennio Morricone gjort (till exempel). På gott och ont.

Lämna ett svar till Oliver på Filmscore.se Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.