Inför Oscarsgalan: Bästa film

Det här är alltså filmerna som ska tävla i kategorin Bästa film imorgon natt. Det är tio väldigt olika filmer och för första året någonsin så har bara hälften av filmerna fått godkända betyg av mig. Den andra hälften har fått underkänt och ett par av dessa har till och med varit på akuten för motorsågsskador.

Klicka på titeln för att komma till den ”riktiga” recensionen. Här bjuds på en snabbgenomgång med tillhörande betyg.

 

The Artist

Svartvit stumfilms-klapp-och-klang med okända fransoser i huvudrollerna. Det här imponerade inte på mig även om filmmakarna ska ha en skottkärra full med cred för modet att göra filmen.

 

The Descendants

Hawaiianen George Clooney väntar på att frun ska dö och får samtidigt reda på information som förändrar hela hans liv. En fenomenal början och ett hjärtskärande slut men summa summarum ”bara” en medelmåttig fyra i betyg.

 

Extremely Loud and Incredibly Close

Ingen personlig favorit. Filmer som ger mig tinitus blir sällan det.

 

The Help (Niceville)

Kunde ha blivit bra men blev bara blaha-blaha.

 

 

Hugo

En ganska standard-effektig barnfilm som inte hade varit här om inte Martin Scorsese regisserat.

 

 

Midnight in Paris

En fantastiskt mysig liten film från en av filmhistoriens allra största regissörer. Owen Wilson briljerar och jag låter ”åååååååå” mest hela tiden. Snudd på en fullpoängare.

 

Moneyball
Charmigt, trivsamt och välspelat. Det här är en snällisfilm som inte kan reta upp någon, inte ens dom som inte gillar sport (om det nu finns någon som inte gör det ;))

 

The Tree of Life
Brad Pitt, igen, men denna gång i en film som i mina ögon är ett av förra årets största lågvattenmärken trots att den vann Guldpalmen i Cannes. Det höga betyget beror enbart pga dinosaurien.

 

War Horse

Oscarsjuryn, ni måste skämta med mig aprillo. Enda skillnaden mellan Black Beauty och War Horse är Steven Spielberg och Black Beauty hade aldrig någonsin i hela världen blivit oscarsnominerad. Det här är skrattretande på alla sätt.

Den bästa filmen av dessa och min största förhoppning är att Midnight in Paris vinner.

10 svar på ”Inför Oscarsgalan: Bästa film”

  1. Det vore ju väldigt roligt om Allen fick ännu en guldgubbe, om inte för att det ger han en bra ekonomisk boost.

    Men annars håller jag på The Tree of Life, som var den överlägset bästa filmen, men det ska nog mycket till för att akademin ska våga. Annars ser jag gärna Moneyball som vinnare, både för Pitt och Sorkins skull. Sen har jag inte sett fler.

    Oscarsgalan borde hållas ett år senare så man hinner med.

    1. Pladd:
      Haha, ja du har nog rätt i det. Tycker det är konstigt av filmbolagen att inte ge alla aktuella oscarsfilmer premiär innan galan, jag menar, det är ju värsta trycket på The Artist NU men om den inte får en enda Oscar så försvinner ju mycket av hajpen och den kommer få väldigt många färre besökare än om den haft premiär i februari.

      Det kommer bli en intressant natt helt klart 🙂

  2. Bästa filmen är utan tvekan Moneyball. Vilken härlig överraskning det skulle vara om den fick vinna. Men det lutar åt The Artist, den är favorit. Om inte den är det The Descendants och Hugo som lurar i vassen. Men i ärlighetens namn så är The Artist den enda vinnaren av dessa tre.

  3. Tyvärr har jag inte tillgång till filmer på samma sätt som du.

    Så här är min lista:
    The Artist – ej sett
    The Descendants – 4
    Extremely Loud and Incredibly Close – ej sett
    The Help – ej sett (den kunde jag sett men jag kände ett totalt ointresse när jag läste om den, så det blev aldrig av)
    Hugo – ej sett
    Midnight in Paris – 4, bara för att jag är en sån Allen-fan. Inte nån av hans bästa.
    Moneyball – 4
    The Tree of Life – 4
    War Horse – 4, men jag håller med om att den inte ska vinna för bästa film.

    För min del står det mellan The Descendants, Moneyball och The Tree of LIfe. På sätt och vis skulle det vara roligast om The Tree of Life vann eftersom det skulle vara så otippat. Jag har dock på känn att The Artist vinner och jag misstänker starkt att jag kommer tycka mycket bättre om den än du, så jag blir inte ledsen över det. Även om jag personligen tycker 2011 års bästa film var The Skin I Live In eller möjligen We Need to Talk about Kevin.

    1. Jessica:
      Att The skin I live in inte är med i kategorin Bästa utländska film är för mig fullkomligt obegripligt. Hade jag varit Herman Lindqvist hade jag RASAT i kvällstidningarna. Kevin-filmen hade utan minsta tvekan kunnat slå ut mer än hälften av dom som är nominerade som Bästa film. Men…ja….vi får behålla dessa pärlor för oss själva istället 🙂

  4. Håller med i mångt och mycket om det du skriver, Fiffi. Framförallt att nivån på årets nominerade för bästa film är på sina håll skrämmande lågt. Hade gärna sett att man gick tillbaka till enbart fem filmer, men frågan är dock ifall ”fel” filmer hade försvunnit.

    Angående ”The skin I live in” har jag hört att den inte blev utvald som årets spanska Oscarsbidrag. Annars hade den förmodligen blivit nominerade för ”Bästa utländska film” med tanke på Almodovar historik med Oscarsjuryn.

    1. Martin:
      Det känns verkligen som att det är efternamnen på regissörerna som blivit nominerade, inte filmerna i sig. Visst finns det år då jag inte förstått nomineringar men jag har aldrig varit med om nåt liknande som i år.

  5. Nu har jag lyckats med bedriften att inte se en enda av årets filmer! Ett par tre av dessa lär jag se ganska snart men i ärlighetens namn väljer inte oscarsjuryn ganska trista filmer? Varför inte lite pang pang, skräck och ultra-actionfilmer. Varför måste det vara så att de filmer som vinner priser rör sig om män & kvinnor som suckar djupt o lägger pannan i veck? Jag skulle nog önska mig lite mer djärva val och fart och fläkt åtminstone en endaste gång….

Lämna ett svar till Jessica Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.