FILMÅRET 2020

Rejält senare än vanligt är det så äntligen dags att sammanfatta det något haltande filmåret 2020. En pandemi satte stopp för dom flesta stora biopremiärer och kanske får jag därför anledning att revidera min lista bra långt efter att den nu är gjord.

Många filmer producerade förra året kommer ha (bio)premiär nu under 2021 och många kommer troligtvis fortsätta gå direkt till streaming. Jag kommer i vilket fall göra min topplista så som den ser ut just nu och ser jag någon film som platsar på listan uppdaterar jag den givetvis.

Uppdaterat 21-06-16. 10:an på listan, The Forty-year-old version, halkar ut.

Uppdaterat 21-06-21. Den nya 10:an Nomadland åker ut från listan.

.

.

10. His house
Regi: Remi Weekes

 

Att se filmer man inte har någon aning om vad den ens är för genre, det blir ofta bra filmupplevelser av det. His house dök upp på Netflix,  jag klickade på play och sen bajsade jag på mig. Remi Weekes är definitivt en regissör att hålla ögonen på. Se denna en mörk kväll/natt, INTE när det är soligt och ljust. Bara ett tips. Om du också vill bajsa ner dig.

.

.

9. Breaking surface
Regi: Joachim Hedén

Det görs alldeles för lite genrefilm i Sverige! Vi kan ju, ofta, när vi försöker! Breaking surface är en gastkramande dykar-action som utspelar sig under vatten i norsk vintermiljö. Här får man en soff-KBT-övning i både vattenskräck och klaustrofobi. Bra skådespeleri och supersnygga undervattensscener. Otroligt bra gjort!

.

.

.

8. Shorta
Regi: Frederik Louis Hviid och Anders Ølholm

Danskarna, dom kan dom. I alla fall om vi pratar om filmer i totalt avsaknad av ljus. För det här är ett kolsvart polisdrama som utspelar sig i en värld som skulle kunna vara Tunna blå linjen – när man släcker lampan. Tryck över bröstet och hopplöshet, det är så det känns när man ser detta nedslag i ett par danska polisers vardag. För jo, nog skulle det kunna hända i verkligheten. Nog…händer det?

 

7. Minari
Regi: Lee Isaac Chung

Att den här filmen inte vann en Oscar för bästa film är – för mig – totalt obegripligt (det gjorde Nomadland). Minari har ALLT en Oscarsfilm ska ha. Den rör och berör. Den berättar objektivt och den känns subjektivt. Den har förstklassiga skådespelare i alla åldrar men det är den yngsta och den äldsta som sticker ut allra mest – och bäst. Det är vackert foto, fin musik, många lager i manuset OCH det är en film som dröjer sig kvar i hjärtat. Så jävla fin film!

.

.

.

6. Borat nästa film
(Borat Subsequent Moviefilm: Delivery of Prodigious Bribe to American Regime for Make Benefit Once Glorious Nation of Kazakhstan)
Regi: Jason Woliner

 

Att en film som denna lyckades leta sig in i Oscarsfinrummet säger en hel del om filmåret 2020. JAG älskar filmen av hela mitt hjärta MEN inte fan har den i Oscarssammanhang att göra. Väl? När Borat kommer tillbaka fjorton år efter första filmen är det såklart nästan lika cringe som första gången och även om jag mentalt var beredd på detta skruvade jag på mig som en daggmask i soffan. Och skrattade så jag trillade ner på golvet. Dansscenen med Borat (Sasha Baron Cohen) och dottern Tutar (underbara Maria Bakalova) går till historien som bland det roligaste jag sett på film. Faktiskt.

.

.

.

5. Tenet
Regi: Christopher Nolan

Första titten var svår. Jag blev förbannad, fan så svårt det var att hänga med och fatta vad jag såg. Men jag är envis som synden och gick och såg den igen på bio. Då, då, DÅÅÅÅÅÅ sa det KLICK och allt föll på plats. Tenet är en fröjd för både ögon, öron och hjärna och John David Washington visade att han ensam kan hålla en storfilm på sina axlar. Eller ja, ensam och ensam, man måste ge effekterna cred också. En vattendelare till film (har jag förstått) men den funkar på mig. A lot.

.

.

.

4. Berts dagbok
Regi: Michael Lindgren

2020 var året då Jönssonligan skulle smasha in en juldagskomedipresent till hela svenska folket men det blev ett magplask av Guds nåde. Istället var det ett annat gäng som hittade tillbaka till vita duken på ett betydligt bättre sätt, ett gäng som gav mig en otroligt trevlig bioupplevelse förra sommaren, så pass trevlig att jag ville se om filmen direkt den var slut. Det är alltså Bert, Åke, Klimpen och Lill-Erik som nu får sällskap av Amira och Leila och det blir ett jubelkalas i magen av att se barnskådespelarna briljera i denna jätteroliga och supercharmiga film. En film för alla åldrar som ALLA kan njuta av.

.

.

.

3. Promising Young Woman
Regi: Emerald Fennell

När eftertexterna rullar och man sitter där och kippar efter andan, försöker skrapa upp hakan från golvet och känner tomheten och maktlösheten i hela bröstet DÅ fattar man exakt HUR. JÄVLA. BRA. OCH. SMART den här filmen är. Carey Mulligan är strålande, Bo Burnham är alltid guld men framförallt är detta manusförfattaren och regissören Emerald Fennells film. Tack säger jag bara. Tack!

.

.

.

2. The invisible man
Regi: Leigh Whannell
.
Det här var den allra första 2020-filmen jag såg förra året. The Invisible Man är i mitt tycke en perfekt skräckthriller med en OTROLIG Elisabeth Moss i huvudrollen. En sämre skådis i den rollen och filmen hade fallit platt. Nu tror jag på henne. Jag känner hennes rädsla. Jag fattar vad hon ser fast det hon ser inte finns.

..

.

.

1. A Quiet Place Part II
Regi: John Krasinski

Den blev uppskjuten ett gäng gånger för människorna bakom filmen ville verkligen ge den en redig chans på biograferna och JÄVLAR vad värt väntan! 5/5-filmen A Quiet Place fick brons när Filmåret 2018 skulle sammanfattas så det är klart mina förväntningar var skyhöga på uppföljaren. Men, A Quiet Place Part II är ingen uppföljare, det är en fortsättning. Viktigt att notera detta! Och så smart! Inte sedan Gudfadern har jag haft samma härliga magkänsla av en del 2, det är SÅHÄR det ska göras. Att göra en kopia av en första framgångsrik film har vi sett alltför många gånger men här går regissören och manusförfattaren John Krasinski en helt annan väg. Han ”förstorar” filmen, utökar världsbyggandet och höjer spänningen ännu ett snäpp. För det här ÄR spännande. Det är välgjort. Det är välspelat. Det är helt enkelt en UNDERBAR bioupplevelse och jag kan inte ge mindre än 5/5 i betyg till denna film. Detta gör att film 1-6 på min årslista har fått just detta betyg. Filmåret 2020 var kanske inte så tokig i alla fall.

 

Filmer som haft premiär 2020 och som skulle haft en plats på 2020-listan om de inte enligt IMDB haft ett annat produktionsår:
Sound of metal (2019)
Babyteeth (2019)
End of sentence (2019)
Motherless Brooklyn (2019)
Just Mercy (2019)

Bubblare:
Själen (Soul)
Spring Uje spring
Catwalk
Run

Obs!
Det absolut bästa man kan på ”film” från 2020 är dock den filmade musikalen Hamilton (finns på Disney+). I min värld är det dock inte en film i egentlig mening men en UPPLEVELSE är det helt klart! Lin-Manuel Miranda for president! <3

 

Fler filmbloggar som listat 2020-års bästa filmer är:
Movies-Noir
Filmitch
Fripps filmrevyer

FILMÅRET 2006

Vilket härligt knasigt filmår det här är. På topplistan bråkar ett gäng olika genres, jag undrar om något annat år varit eller kommer bli lika skönt spretigt som detta?

[Såg du listan mellan 06-10.40 idag lördag så såg den annorlunda ut. WordPress valde att publicera mitt första utkast av listan som dessutom var länklöst. Nu är inlägget uppdaterat och korrekt.]

 

10. THE HOST
(Gwoemul, Regi: Joon-ho Bong)

Sydkoreanskt undervattensmonstermys i regi av Bong Joon-ho. Behöver jag säga mer?

.

.

 

9. THE HOLIDAY
(Regi: Nancy Meyers)

Jack Black är med på listan! Det är så jag vill rita ett stort kors i taket samtidigt som jag gungar fram och tillbaka med en tändare i handen och sjunger HEEEEEY HOOOOOO HEEEEEEEY HOOOOOO. Fast i ärlighetens namn är The Holiday lika mycket Kate Winslets film och Jude Laws och Cameron Diaz. Det är dock inte lika omtumlande konstigt att se dom tre på listan.

.

.

 

8. RIKA VÄNNER
(Friends with Money, Regi: Nicole Holofcener)

Karaktärerna är inte direkt genomsympatiska men det är det som gör att Nicole Holofceners filmer är så mänskliga. Även i verkligheten har schyssta och trevliga personer mörka inslag och mindre perfekta sidor. Ser du Rika vänner (Friends with money) förstår du precis vad jag menar.

.

.

 

7. THE FALL
(Regi: Tarsem Singh)

Goggly, goggly, goggly. Det här färgsprakande fantasifulla äventyret med Lee Pace och Catinca Untaru signerat den spännande indiske regissören Tarsem Singh är en film att minnas, att bära med sig och att tänka på ibland. Och jag inser att hela meningen jag just skrev kommer få 99% av alla som läser att tänka ”den ska jag INTE se”. Jag tänkte likadant ända tills jag såg den. Den procenten som är kvar tänker ”Lee Pace? Killen i Guardians of the Galaxy? Killen i The Hobbit? Killen i Twilight?” Ja precis DEN Lee Pace! Så se The Fall nurå!

.

.

 

6. BABEL
(Regi: Alejandro González Iñárritu)

Alejandro González Iñárritu har gjort ett ohyggligt starkt drama, ett såndär drama som man inte ser om i brådrasket. Eller man….jag gör inte det, det är alldeles för krävande. Samtidigt önskar jag att alla såg denna film åtminstone en gång i livet.

.

.

5. ROCKY BALBOA
(Regi: Sylvester Stallone)

Det har gått trettio år sedan Rocky gick sin första match, ja tiden går fort när man har roligt. Rocky är ingen ungdom längre och jag vill inte spoila nåt så du får helt enkelt tro mig på sitt superobjektiva ord när jag säger att Rocky Balboa är en jättfin film. Den är bra på samma sätt som första Rocky, inte jättebra som Rocky IV, det finns en viss skillnad där.

.

.

4. DE ANDRAS LIV
(Das Leben der Anderen, Regi: Florian Henckel von Donnersmarck)

Mannen med dåligt fylla-i-blankett-inkompatibla namnet Florian Henckel von Donnersmarck har både skrivit manus och regisserat denna tyska film som vann en Oscar för Bästa utländska film. En beigare man än Ulrich Mühe går knappt att hitta.

.

.

 

3. CHILDREN OF MEN
(Regi: Alfonso Cuarón)

Sju år innan Gravity gjorde Alfonso Cuarón en mörk sci-fi-thriller som fortfarande känns helt unik i sitt slag. Det är 2027 och kvinnor kan inte längre få barn. Julianne Moore, Clive Owen och Chiwetel Ejiofor briljerar.
.

.

 

2. BORAT
(Regi: Larry Charles)

Detta är Borat Sagdiyev enligt beskrivningen på ImdB: ”Borat Sagdiyev is a racist, misogynistic and genuine Kazakh journalist & broadcaster. Borat claims to have been born on February 17, 1972 in the fictional village of Kuzcek in Kazakhstan to Asimbala Sagdiyev and Boltok the Rapist, the town rapist who is also stated to be his maternal grandfather as well as his brother and uncle.
According to Borat his mother gave birth to him when she was nine years old. He has a thirteen-year-old (born 1994) son named Huey Lewis, twelve-year-old (born 1995) twin boys named Biram and Bilak. He has an older sister named Natalya (who he has claimed at different times to be ”the number four best prostitute in Kazakhstan”) and a younger brother named Bilo (who he describes as being mentally retarded, with hair all over his face and entire body).”

En bra komedi ska aldrig föraktas, en bra komedi ska hyllas, avnjutas och hamna snorhögt på årsbästalistan.

.

.

 

1. PANS LABYRINT
(El laberinto del fauno, Regi: Guillermo del Toro)

Jag har försökt få mina barn att se Pans labyrint i flera år men jag stöter ständigt på patrull då den är för läskig (uttalandet baseras på DVD-fodralet). Grejen är den att filmen (ju) ÄR läskig men inte på det sätt som visas på fodralet. Guillermo del Toro är inte en regissör och manusförfattare som förvandlar allt han tar i till guld men med Pans labyrint lyckades han banne mig. Det här är en film som enligt mig har ALLT och som i min värld förtjänar guldmedaljen för 2006-års bästa film utan minsta tvekan.

 

Bubblare: Little Miss Sunshine, Running with scissors, Come early morning, Att återvända, Casino Royale och Fur.

Kvar att se som verkar intressant:  Candy och Inland Empire.

Idag listar flera filmbloggare sina favoritfilmer från 2006. Klicka på länkarna för att få fler filmtips.

Flmr

Filmitch

Fripps filmrevyer

Movies Noir

Rörliga bilder och tryckta ord

Jojjenito

BORAT

Borat Sagdiyev (Sacha Baron Cohen) är den sjätte mest kända personen i hela Kazakstan. Han jobbar som TV-reporter och skickas tillsammans med sin producent Azamat till USA för att göra en dokumentärfilm om amerikaner, deras samhälle och kultur.

Men vem kunde tro att den mustaschprydde kazaken (heter det så?) även skulle träffa sitt livs kärlek i det stora landet i väst och vem kunde tro att det var C.J Parker, badvakten med den högt skurna baddräkten i Baywatch, Pamela Anderson? En kväll framför TV:n på ett hotell i New York var allt som behövdes. Borat fick syn på den vackra badvakten och bestämde sig för att åka till Kalifornien för att hämta sin framtida fru och ta med henne hem till Kazakstan.

Borat är en låtsasdokumentär som är låtsas bara för oss som vet. Människorna som blir intervjuade av den yviga och gränslöse Borat har dock ingen aning och det är det som gör filmen nåt så utomjordiskt rolig. Det här är humor som gör ont, ont både för att det krampar i stora delar av kroppen och för att det är pinsamt intill bristningsgränsen.

För egen del är Borat en av mina största och längsta skrattupplevelser någonsin och trots att jag sett den många gånger så håller den fortfarande. Jag skulle vilja benämna den som en modern komediklassiker.