FILMÅRET 1980

1980 var ett konstigt filmår. Jag tror inte att någon annan filmårslista har haft högre medelbetyg än detta. Plats 5-10 har fått 4/5 och 1-4 5/5, det är otroligt högt och inte en enda trea har smugit sig in på ren nostalgi-räkmacka.

Jag tycker bara så MYCKET OM alla filmerna på min lista och detta trots att det är filmer med 37 år på nacken. Det är coolt. Det är filmklassiker värda namnet och dom flesta av filmerna har jag sett om många många gånger även i modern tid. Nu kör vi.

 

10. Har vi inte setts förut?
(Seems like old times, Regi: Jay Sandrich)

Goldie Hawn anno 80-tal måste vara det sötaste som fanns på denna jord. Och rolig som FAN också. Och filmen är mysig trots att hon inte har några riktiga Fiffi-favoriter som motspelare.

.

.

.

9. 9 to 5
(Nine to five, Regi: Colin Higgins)

Här är tre riviga kvinnor i en film som borde vara radikalfeministernas svar på landskapsblomma. Fina färger, bra tempo, halvgalet och bra skådespelarinsatser rätt igenom. En film som håller för många omtittar. Tycker jag.

.

.

.

8. Alligator
(Regi: Lewis Teague)

1980 visade sig vara ett toppenår för skräckfilmsgenren och här kommer alltså den första läskiga filmen. En gigantisk alligator lever i Chicagos avloppssystem och som synes på bilden, den är verkligen inte att leka med.

.

.

.

7. Dimman
(The Fog, Regi: John Carpenter)

Det bästa med den här filmen är stämningen. Dimman. Musiken. 80-talskänslan. Kanske minns jag den som aningens bättre än den är, det var ett tag sedan jag såg om den, men i väntan på bättre vetande får den stanna på plats sju.

.

.

.

6. Maniac
(Regi: William Lustig)

Det var inte svinlätt att hitta en okej bild till listan när man googlade på Maniac. Mycket äckel-päckel är det.  Grovt äckel-päckel. Och filmen är mörk som tusan och Joe Spinell är verkligen som klippt och skuren i rollen som Galningen med stort G.

.

.

.

5. Sällskapsresan
(Regi: Lasse Åberg)

Underhållande, träffsäker, rolig och charmig, Sällskapsresan har verkligen alla rätt. En svensk klassiker, helt i klass med Vätternrundan, Vansbrosimmet, Lidingöloppet och Vasaloppet.

.

.

.

4. Fredagen den 13:e
(Friday the 13th, Regi: Sean S. Cunningham)

Som skräckfilm tycker jag den här filmen har allt. Jag blir precis lika rädd när jag ser den nu som när jag smög in på biografen i byhålan trots att jag var väldigt mycket yngre än 15. Då fick jag lära mig den hårda vägen varför det finns åldersgränser på biofilmer.

.

.

.

3. Cannibal Holocaust
(Regi: Ruggero Deodato)

Som att få en smäll rätt in i magen av en vältränad och arg knytnäve. Så kändes det. Och känns. Har man sett Cannibal Holocaust och drabbats av den är det nämligen inte en film man glömmer i första taget.

.

.

.

2. Rymdimperiet slår tillbaka
(Star Wars: Episode V – The Empire Strikes Back, Regi: Irvin Kershner)

Det här är filmen som under hela min uppväxt aldrig nådde över en 2:a men som härom året fick en REJÄL uppryckning i min kropp och själ då den golvade mig TOTALT. En sån SJUKT bra film! Heja Star Wars! Bästa filmen!

.

.

.

1.The Shining
(Regi: Stanley Kubrick)

Det här är en i princip helt felfri film. Mustig, mastig, fullt med osedvanligt begåvad scenografi, sådär så att varenda scen kan fotas av till en tavla. Det enda smolket i glädjebägaren heter Shelley Duvall men filmen är så pass bra att jag har överseende med hennes läbbiga ögon. Färgerna, musiken, paniken, den psykiskt sjuka Jack Nicholson, lille Danny, snöoväder, jättehotell. Alltså Stephen King-MUMS är vad det är!

.

.

Andra filmspanares 80-listor hittar du här:

Filmitch
Fripps filmrevyer
Rörliga bilder och tryckta ord
Movies-Noir
Jojjenito
Absurd Cinema
Filmfrommen
Flmr

Sammanfattning: FREDAGEN DEN 13:E-TEMAT

Det fredagstema jag haft dom senaste tolv veckorna är nu över, inget mer springande i skogarna vid Crystal Lake för min del på ett tag nu.

Men det var ett roligt tema tycker jag. Det är härligt att få grotta ner sig i nåt intressant och lärorikt, vilket jag tycker skräckfilm är. Det är extra lyxigt att unna sig att ”föräta” sig på något specifikt, nån liten suspekt del av filmhistorien.

Jag tror att det kan vara det bästa med att ha en blogg, i alla fall för mig. Nörderiet och nedpräntningen av det. Att inte vara en goofig filmtok i sin ensamhet utan att skriva om det, vara stolt över det och märka att det finns fler därute, fler som ser på film som jag, fler som följt Jason sen barnsben, fler som fattar grejen och storheten i en massmördare med hockeymask. Det finns inget som heter fin film eller ful film. Det finns bara film.

Skulle du mot förmodan bli sugen på att läsa någon av recensionerna igen eller helt enkelt bara se en betygssammanställning av dessa tolv filmer – här är listan.

.

Fredagen den 13:e (1980)

.

Fredagen den 13:e del 2 (1981)

.

Fredagen den 13:e del 3 (1982)

.

Fredagen den 13:e del 4 / Friday the 13th: The Final Chapter (1984)

.

Fredagen den 13:e del 5 / Friday the 13th: A New Beginning (1985)

.

Fredagen den 13:e del 6 / Jason Lives: Friday the 13th part VI (1986)

.

Fredagen den 13:e del 7 / Friday the 13th part VII: The New Blood (1988)

.

Fredagen den 13:e del 8 / Friday the 13th part VIII: Jason Takes Manhattan (1989)

.

Fredagen den 13:e del 9 / Jason goes to hell: The Final Friday (1993)

.

Jason X (2001)

.

Freddy vs. Jason (2003)

.

Friday the 13th (2009)

.

Fredagen den 13:e mars 2015 har nästa film i serien premiär. Nån mer än jag som ser fram emot det?

FREDAGEN DEN 13:E

Har du hästminne kanske du minns att jag redan skrivit om den här filmen, har du inte det så spelar det ingen roll, jag skriver ju om filmen i alla fall. Jag har nämligen sett om ALLA Fredagen den 13:e-filmerna och recensioner om den galne mördaren med hockeymask kommer droppa ner på fredagkvällarna här på bloggen lite oannonserat till och från som stoooooora bloooodiga filmpööööölar.

Fredagen den 13:e är en av dom största och mest kända skräckfilmsfranchisen som finns och under 80-talet var den så stort att det knappt är fattbart. Det som inleddes 1980 med den första filmen började egentligen redan 1957 då en pojke vid namn Jason Vorhees drunknade utanför Camp Crystal Lake. Sommaren efter blev två ungdomar brutalt mördade på samma camp och den stängdes. För evigt, trodde nog byinvånarna som var helt säkra på att det vilade en förbannelse över hela stället och dom var både förvånade och oroliga när husen restaurerades för att åter användas som sommarläger. Ungdomarna anlände en efter en och blev inte det minsta skrämda av invånarnas genuint omtänksamma råd att ge sig av, åka hem, strunta i sommarjobb och helt enkelt bara fly. Dom vill ju bara bada, röka gräs, spela monopol och knulla.

Det här är verkligen en skräckfilmsklassiker som egentligen borde stavas med stort S. Den har ALLT. Schysst uppbyggnad, kittlande spänning, snyggt gjorda effekter (av Tom Savini), otäck musik, bra story, trovärdigt agerade och hormonstinnskorkade unga vuxna och det där scha-scha-scha-ah-ah-ah-ljudet som fortfarande kan skrämma skiten ur mig om nån viskar det i mitt öra vid fel tillfälle. Det här är helt enkelt en måste-ses-film för alla som tycker om skräckfilm som genre.

Originaltitel: Friday the 13th

Produktionsår: 1980

Regissör: Sean S. Cunningham

Jason: Ari Lehman

Bodycount: 9 döda

Mest minnesvärda scen: Slutet. Fy fan alltså.

Om det här med filmcensur

I början av 90-talet gick jag en förberedande journalistutbildning. Som examensarbete skulle vi göra en egen tidning och alla elever fick välja ett ämne att skriva om som engagerade dom mest. Självklart valde jag redan då att skriva om film och min artikel handlade om filmcensur, något som då retade mig till max.

Jag var skräckfilmsfantast och sög i mig allt som andades blod, mord, klegg och läbbigheter. På den tiden var det inte ovanligt att dom värsta vidrigheterna klipptes bort med häcksax så att handlingen blev så stympad att filmen ibland blev i stort sett obegriplig. Dog nån? Hur? Varför? Va faaaan! Varför är hon bara BORTA?

För att kunna skriva min artikel ringde jag till Statens Biografbyrå. Dom skötte allt som hade med filmcensur att göra. Allt som klippts bort av en eller annan anledning var offentlig handling och det var fritt fram för vem som helst att se vad som censurerats, det enda som krävdes var att boka tid för en personlig visning. Så jag gjorde just det och några dagar senare satt jag i en skön fåtölj alldeles ensam i ett mörkt rum någonstans på Regeringsgatan i Stockholm och tittade på bortklippta scener uppradade efter varandra helt utan sammanhang. Fredagen den 13:e, Terror på Elm Street, Hellraiser, Motorsågsmassakern, ja, jag minns inte allt i detalj, det kan jag inte säga, jag minns mest att det var en ganska surrealistisk upplevelse bara att vara där och att klippen var aningens…blodiga.

Det var enbart biofilmer som censurerades då och trots att censuren avskaffades så sent som i år så var Martin Scorseses Casino den sista film som censurerades i Sverige – och det var 1995.

Nu har det gått tjugo år sen jag satt i den där fåtöljen och argade upp mig över att andra bestämde vad jag skulle klara av att få se och det har hänt en del i min syn på den här frågan sen dess. Det känns liksom inte lika enkelt längre.

Jag är ingen förespråkare av filmcensur, inte alls, men det är inte en helt igenom enkel fråga tycker jag. När jag växte upp kunde film enbart ses på bio, hyrvideo (moviebox) eller någon enstaka gång på TV. Gick filmen på TV och innehöll våld gick den alltid sent på kvällen och TV-hallåan varnade alltid innan för starka scener.  Åldersgränser var således tämligen enkla att följa både för föräldrar och barn. Även om det gick att lura in sig på biografer fast man inte hade åldern inne eller få någon äldre kompis att hyra en film så var det inte helt o-meckigt. Nu är film bland det mest lättillgängliga som finns. Vad man än tycker om otillåten nedladdning så finns den och ungar kan med bara ett klick ladda ner och se i princip vilken film som helst när som helst och jag tror inte någon bryr sig nämnvärt om att filmer ens har en åldersgräns och att dessa finns av en anledning.

Att censurera film vars målgrupp är vuxna människor kan aldrig vara rätt, inte i min värld. Men det som glöms bort är att vuxenhet är en väldans luddigt begrepp. Det finns en vits med att inte se vissa filmer när man är för liten, det kan bli tok på många sätt. Jag har inga bra svar, inga universella lösningar, men jag tror det är bra att tänka efter lite ibland och prata om saken. Världen ser inte ut som den gjorde 1960, 1970, 1980 eller 1990. Allt är annorlunda. Allt. Verkligheten för dagens barn och ungdomar är inte lik min uppväxt på en fläck och inte heller deras sätt att se på film.

Det kanske är den dagliga överdoseringen av tecknad film på otaliga TV-kanaler som gör att barnen är ointresserade av Kalle och hans vänner på julafton? Vi snackar inte tre minuter Mordillio eller Hacke Hackspett i Godmorgon Sverige på lördagarna längre, eller Tom&Jerry i Lilla Sportspegeln. Barn har tillgång till tecknad film jämnt.

Kan den lilla delen som stavas ”julafton kl 15” förändras så drastiskt av lättillgänglig animerad film så kanske en ökning av gruppvåldtäkter kan ha en förklaring i att porrfilm av alla sorter finns bara ett klick bort och att varenda tonåring vet vad ett gang-bang är (enligt Brottsförebyggande rådet har antalet anmälda våldtäkter/gruppvåldtäkter ökat från 1681 fall år 2000 till 5479 fall 2010)? Eller kan det faktum att en vanlig trettonåring har sett så många mord på film ha med att göra att han/hon inte reagerar när han/hon ser riktiga lik och avhuggna huvuden på Rapport?

Alldeles oavsett vad jag som vuxen människa tycker om filmcensur och konstnärlig frihet och att ingen annan ska tala om för mig vad jag får titta på eller inte, alla som tittar på film ÄR INTE VUXNA. Alla som tittar på vuxenfilm ÄR INTE VUXNA. Det är så verkligheten ser ut.  I verkligheten finns det även frånvarande, sönderstressade och kanske till och med ointresserade föräldrar PLUS att det finns en dator med internetuppkoppling i i stort sett vartenda barn-och-tonårsrum. Det är klart det kan bli krockar och tok av det, det känns ganska logiskt.

Det här med filmtittande och censur är intressanta och komplexa frågor och i min värld är ingenting gällande detta svart eller vitt men vi kan inte sluta fundera på vad som är hönan och vad som är ägget. Film är alldeles för viktigt för det.

Vad tycker du i den här frågan? Skriv gärna en kommentar.

  • Bland kommentarerna på årets filmsnackis A Serbian Film pågår en diskussion om både censur och var gränsen egentligen går för en ”vanlig film” att få kallas just det.  Åsikterna går både varma och isär.
  • Statens Biografbyrå heter numera Statens medieråd. Deras uppdrag är att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem mot skadlig mediepåverkan. Hemsidan hittar du här.