Fredagsfemman #172

5. Behövs det en remake på Poltergeist?

Oavsett svaret på frågan så har den nya filmen premiär idag. Och ja, för dom som undrar men inte vågar sen om den gamla, den håller helt okej fortfarande.

.

.

.

4. Maggie <3

Igår skrev jag om Maggie här på bloggen, zombiedramat med Arnold Schwarzenegger och Abigail Breslin. Den har biopremiär idag. Det gör mig lycklig. Jag hoppas att många går och ser den och att alla som ser den släpper tanken på att den har nåt med World War Z, George A. Romero-zombies eller skräckfilmer att göra. Det har den inte. Maggie är en film av en alldeles egen sort. Den utmanar både genren och oss tittare OCH den fick mig att falla helt pladask.

.

.

.

3. Tippa sommarens fotbolls-VM!

Mellan 6 juni och 5 juli är det fotbolls-VM i Kanada. Pia Sundhage och vårat svenska damlag har kvalificerat sig och nu är det bara upp till oss här hemma att heja fram dom till superframgångar. Nu har du dessutom chans att vinna en slant genom att tippa på samtliga matcher! VM-tipsens mästare, aka Flmr-Steffo, har skapat en plattform där man på ett enkelt och smidigt sätt kan vara med och leka. Eller tävla. Eller gissa. Eller gnugga geniknölarna, läsa på och tippa med hjärnan. Klicka här för att komma direkt till VM-tipset 2015! Om inte annat, var med och tippa för att försöka slå mig. Jag har ingen aning så jag intuitionstippar, sån är jag.

.

.

.

2. Looking

Jag såg båda säsongerna under ett och samma dygn, bara en sån sak! Looking är helt enkelt en TV-serie som är både lättsmält, mysig, beroendeframkallande och riktigt bra. Och Jonathan Groff skulle ha varit en PERFEKT Superman. Mycket bättre än Henry Cavill. Just sayin. (Och nej, jag har inte sett honom i Glee och nej, jag kommer inte göra det heller)

.

.

.

1. Eurovision Song Contest

2015 är året när Australien gör entré i den europeiska musiktävlingen (!) och kanske – troligen – kommer vinna hela tjottaballongen. Jag sitter givetvis klistrad framför TV:n. Det här är ju en av årets absoluta höjdpunkter i TV-sammanhang. Och heja Måns och den tecknade gubben. Såklart! Det får GÄRNA bli final i Tele2 Arena nästa år.

.

.

Fredagsfemman #168

5. Se Pianot på bio!

Har du aldrig sett Pianot? Har du sett Pianot men inte på bio? Har du sett Pianot på bio men vill se den en gång till? På måndag kl 19.00 visas denna otroliga film  på Cinemateket. Har du möjlighet att gå, gör det. Ett litet tips i all välmening bara. (Recension finns här)

.

.

.

4. En andra chans

För en månad sedan skrev jag om min episka tabbe när jag började se dokumentärserien The Jinx i fel ordning. Sen gav jag upp. Luften gick liksom ur mig. Men skam den som ger sig. Jag behövde bara ge mig själv lite andrum och en förlåtande klapp på axeln för nu har jag sett serien – I RÄTT ORDNING – och det ÄR precis lika bra som alla säger. Sjukt bra faktiskt.

.

.

.

3. Alla är fotografer

Årets avsnitt av Alla är fotografer är väldigt bra. Smarta, roliga och lite rörande faktiskt. Klicka här för att komma direkt till Svtplay. Ett perfekt tips för en regnig förmiddag, eller en solig om du inte har nån lust att gå ut.

.

.

.

2. Vad pysslar folk med i källaren egentligen?

Det är en ganska speciell yta i ett hus, källaren. Det är lätt att få Josef Fritzl-vibbar om man börjar tänka för mycket men det finns ju mindre suspekta aktiviteter man kan ägna sig åt där med såklart. Filmaren Ulrich Seidl (kanske mest känd för sin Paradis-trilogi) har gjort en dokumentärfilm om österrikarnas källarvanor som heter Källaren. I Stockholm kan man se den på bio från och med idag. Det lär väl inte kunna mäta sig mot Avengers – Age of Ultron i biljettintäkter men nånting säger mig att den kanske bjussar på en mer unik filmupplevelse än superhjältarna lyckas med. Vem vet? Inte jag. Än.

.

.

.

1. Hulken

Det finns ingen mer värdig etta denna vecka än superhjältarnas superhjälte. Hulken är bäst, Hulken är skönast, Hulken är grönast. Och jag HOPPAS att alla kids som inte har någon aning om hur Hulken såg ut när han för första gången såg dagens ljus på TV letar upp den gamla TV-serien och kanske till och med charmas en smula. Det var inget dator-fix på den tiden. Hulken var grön på riktigt – och stark som fan!

.

.

GAME OF THRONES SÄSONG 1

Jag var så jääävla skeptiskt, alltså S Å jävla skeptisk!

Game of Thrones är en TV-serie som lockat mig ungefär noll komma noll procent – och då överdriver jag inte. Personer i min närhet har följt serien nästan med lupp, nynnat på musiken, varit bortom kontaktbarhet en timme i veckan och antagligen berättat en del av handlingen men då jag inte betalat medlemsavgift i intresseklubben gick informationen ut genom motstående öra. Jag kunde helt enkelt inte bry mig mindre om nåt som inkluderade rörlig bild än jag gjorde med Game of Thrones och då tänkte jag ändå inte att serien skulle vara dålig, bara att den inte var min grej.

Men så fick jag ett sms från Henke. ”Jag känner sorg idag. Jag såg just det tredje avsnittet av Game of Thrones (S4) och jag kom att tänka på att du inte ser serien. Det känns så orimligt, orättvist och hemskt. Jag blev då sorgsen.

Sms:et var den lilla stenen som sparkades över kanten, den som gjorde att idéer kom i rullning, att jag släppte sargen och att vi bara några dagar senare startade ett GoT-maraton.

Vi började med fyra avsnitt. Fyra avsnitt kändes rimligt att ta sig igenom även om serien var så ”inte jag” som jag trodde. Efter att ha fått serien jämförd med både Sagan om ringen, Braveheart, Twilight och Breaking Bad var förväntningarna ungefär lika heta som det där badet Tim Robbins tar i Jacobs inferno.

Introt kör igång. Jag har sett det EN gång förut, det är all kunskap jag har om serien. Snurrande modellhus på en karta som påminner om nåt från Tolkiens böcker. Jag ser en massa namn flimra förbi men bara fyra jag känner igen: Sean Bean, Peter Dinklage, Nikolaj Coster-Waldau och Aidan Gillen.

Bean var bad guy i Goldeneye, Dinklage var den korta killen i The Station Agent, Coster-Waldau var ihop med Martina Haag i Underbar och älskad av alla och Gillen var härlig bög i den utomordentliga TV-serien Queer as folk. Han var även med på planet som bogserades vertikalt i början av The Dark Knight Rises.

I Game of Thrones är Sean Bean Eddard ”Ned” Stark, kungens högra hand och i mina ögon seriens nav. Gillen är Petyr ”Littlefinger” Baelish, en roll som skulle kunna vara Stuart i Queer as folk fast förlagd i en annan tid och en annan plats. Coster-Waldau är drottningens ena bror Jaime Lannister (otroligt lik  Prins Charming i Shrek) och Dinklage är den korta killen Tyrion Lannister, också bror till drottningen och om han hade haft månadspeng hade vartenda öre gått till horor.

Fyra avsnitt gick i ett nafs. Visst snurrade det i skallen av namn och karaktärer men det var inga problem alls att komma in i historien. Jag ville se mer och mer blev det. Några kvällar senare såg vi fyra avsnitt till och igår blev det första säsongens två sista.

Varning för säsong-1-spoilers här nedanför. Jag vet att 99% av jordens befolkning såg dessa avsnitt redan för tre år sedan men OM nån mot förmodan inte sett serien och inte vill bli spoilad alls, sluta läs nu.

Mina tankar om första säsongen:

– Det är lätt att tro att halvnakna vackra unga kvinnor per automatik ges bimboroller men inget kunde vara mer fel. Daenerys Targaryen (spelad av Emilia Clarke) till exempel. I början av säsongen är hon bara söt, sen blir hon bortgift med nån biffig jägarsnubbe som beter sig som en hundraprocentig grottman och efter att ha blivit påsatt som en liten pudel i veckor tröttnar hon på att vara ledsen och lär honom hur hon vill ha det. Sen blir hon Khaleesi, drottningen i klanen och snubben Khal Drogo fortsätter vara en fyrkantig Dothrakisk krigsherre men han är i alla fall snäll mot henne. Det är liksom hon som bestämmer. A non-bimbo-generation, helt klart.

– Tonåringen Joffrey som är son till drottningen och drottningens bror Jaime (fräscht) har en uppsyn så vidrig och ett beteende så genomtänkt elakt att jag känner hat, genuint hat. Jag är inte van vid att känna nåt liknande för ett…barn. Joffrey spelas av Jack Gleeson, en 22-åring som inte kan ha haft det helt lätt med dejtandet dom senaste åren. Maken till osmaklig kille har man sällan skådat. Jag vill slå honom. Hårt. Med en stol. I ansiktet.

– Starkdottern Arya gillar att fäktas och hon är duktig på det. Alla tror att hon är en pojke men hon skiter i vilket, hon vill göra det hon gillar och vara sig själv. Det som är befriande med karaktären Arya, förutom att hennes föräldrar sporrar henne och låter henne vara som hon är i en värld där kvinnor blir bortgifta med ”bra kap” eller förtjänar sitt uppehälle på bordeller, är att hon faktiskt finns. En flicka som Arya skulle inte ha en plats i Tolkiens värld och OM hon skulle ha det skulle hon antagligen vara supersöt. Den enda jag kan jämföra Arya med i filmväg är prinsessan Merida i Modig.

– Game of Thrones står över alla dramaturgiska lagar och regler man någonsin lärt sig. Här kan en huvudroll stryka med ”bara sådär”, ingen går säker. Det innebär också att det finns ”stakes”, allt som händer spelar roll, det står liv på spel här! Jag vet inte hur många gånger jag lät ”Nääääämen!” eller ”Han kan väl inte vara döööööd? Det kan han väl inte? Det blir som Bobby Ewing snart va, han kommer ut ur duschen?” Alla kan dö och alla dör på de mest våldsamma sätt – vuxna, barn, djur, alla. Det är skönt som omväxling att faktiskt kunna bli förvånad.

Nu ser jag fram emot säsong 2!

Henke har också skrivit om denna säsong. Klicka här för att komma till hans text.

Här har jag skrivit om säsong 2.

 

Veckans Sarandon: YOU DON´T KNOW JACK

Vem var han egentligen, ”Doktor Död”, Jack Kevorkian?

Jag kan inte säga att jag var påläst om honom och insatt i hans handlingar men jag har läst tidningarna och sett rubrikerna. Jack Kevorkian var läkaren som stenhårt trodde på och kämpade för rätten till dödshjälp.

Mellan 1999 och 2007 satt han i fängelse för mord då han själv injicerat en patient med dödligt gift men alla dom andra 130 svårt sjuka som han hjälpte att dö var han ”bara” självmordsassistent till. Han byggde maskiner som i varje enskilt fall fungerade som ett hjälpmedel så att patienten själv kunde välja om och när det var dags att dö och det var patienten som själv tryckte på en knapp/ drog i ett snöre/ nickade eller vad som nu krävdes, det var inte Jacks beslut.

I filmen gestaltas Jack Kevorkian av en alldeles lysande Al Pacino. Han har pluggat in manér och ticks så dom sitter i ryggmärgen och med nya tänder och perfekt utvalda glasögon så är han porträttlik den gamle läkaren. Susan Sarandon spelar Janet Good, en kvinna som även hon förespråkar aktiv dödshjälp och som blir en slags ”medbrottsling” till Kevorkian.

Sarandon har fått nåt att bita i här, hon ska förvandlas till en karaktär som är väldigt långt ifrån roller hon vanligtvis spelar och hade Janet Good varit en svensk kvinna hade hon hetat Anita Bengtsson eller Barbro Beige eller så. Stora lockar, fula glasögon, väldigt fula och extremt fotriktiga skor och hon är en bra kvinnlig motvikt till den excentriske Kevorkian.

Filmen ger mig egentligen inga svar på frågan om vem Jack Kevorkian egentligen var, hur han blev som han blev och kanske…varför. Däremot ger filmen mig en hel del andra frågor att ta ställning till.  Är det en mänsklig rättighet att själv få bestämma när livet ska ta slut? Var Kevorkian en brottsling? Hur skulle jag själv tänka om jag var dödligt sjuk och inte ville/orkade mer men inte hade möjlighet att ta mitt eget liv?

Så som tankeväckare är detta en bra film och som film är den också helt okej, jag hade bara önskat att den var lite matigare, att den gick in ännu lite mer på djupet. Men Al Pacino och Susan Sarandon imponerar, det gör dom.

Här finns filmen.