FILMÅRET 2019

Som jag förvarnade om redan i denna bloggs ”sista” inlägg  skulle det kunna komma ett livstecken från mig när filmåret 2019 skulle sammanfattas. Ja, där är vi nu. 2019 är över och jag tror mig ha sett dom flesta filmer jag ville ha sedda innan listan skulle göras och jag tycker det vore bra jäkla dumt att inte presentera en lista här på bloggen, om inte annat så för mitt eget minnes skull. Jag har ändå gjort årsbästalistor ändra från 1971 och fram till nu.

Med facit i hand undrar jag om jag haft en mer genrespretig årsbästalista någonsin. Jag tror inte det. 2019 har nämligen bjudit på något så underbart som 5-plus-och nästan-5-plus-filmer i dom allra flesta genres – till och med i dom genres som normalt sett inte brukar vara mina favoriter.

Det här hade LÄTT kunnat bli en topp-20-lista hos mig för bubblarna är STARKA och MÅNGA men som vanligt med årsbästalistorna är det magkänslan och omtittningspotentialen som får tala. För dom allra flesta filmerna på listan har jag sett fler gånger än en. I många fall fler gånger än två. Det är sånt man hinner med när man inte längre har en aktiv filmblogg.

Men nu kör vi. Här kommer mina filmfavoriter från 2019!

.

.

10. 1917
Regi: Sam Mendes

Fröken ”jag-gillar-inte-krigsfilmer” har inte bara sett den här filmen EN gång, utan TVÅ. Jag slog till med ett besök på IMAX när det vankades omtitt och jag fick alltså se Lance Corpral Blake och Lance Corpral Schofield bege sig ut på slagfältsäventyr med en LAPP i fickan inte bara en gång utan TVÅ gånger på en och samma vecka. Vilken åktur! Vilket tekniskt mästerverk! Filmfotografen Roger Deakins ansikte borde säljas som gnuggistatueringar i nördiga filmbutiker. Jag är och blev totalt golvad faktiskt och har kollat behind-the-scenes-klipp på youtube många timmar sen dess.

.

.

.

9. 47 METERS DOWN – UNCAGED
Regi: Johannes Roberts

1975 gjorde Steven Spielberg den otäckaste hajfilmen known to man. Många har försökt komma i närheten av Hajen en ingen har lyckats. Men nu kan jag faktiskt säga att regissören Johannes Roberts har med sin ANDRA 47 meters down-film lyckats komma så nära vad gäller hajspänning som man kan kräva av någon annan än han som var Först, Störst och Bäst. Det här är nämligen en – på ytan – lättviktare som visade sig slå på stora trumman för jag blev så jävla rädd och fick sånt tryck över bröstet att jag fick pausa filmjäveln och gå ut på balkongen för att få luft. Kombinationen haj (BLIND HAJ DESSUTOM!) och trånga utrymmen är nämligen inte bra för mina fobier. Klanderfri CGI och mycket spännande scener gör detta till den näst läbbigaste hajfilmen genom alla tider. I alla fall för mig.

.

.

.

8. DEN VIDRIGE HERR HONKA
(Der goldene Handschuh)
Regi: Fatih Akin

Jomen, här kommer den, 2019-års LÄTT skitigaste film! Fy fan så sunkigt det är här, det LUKTAR genom bioduken, det är ÄCKLIGT, Honka är äcklig, svinäcklig till och med. Det här är alltså filmen om den tyske seriemördaren Fritz Honka som mellan 1970 och 1975 dödade prostituerade kvinnor i Hamburg och som det smartskaft han var ”gömde” han liken i lägenheten. År efter år efter år. Grannarna höll på att spy av stanken och själv….bodde han i det. Det vänder sig i magen bara av att se filmen, det går verkligen att fantisera fram hur jävla illa det stinker, det är inte svårt alls. Scenografin är överlag totalt flawless, en mycket imponerande film om ett riktigt jävla AS. Transformationen när skådespelaren Jonas Dassler sminkades till Honka är dessutom den mest häpnadsväckande jag sett sen Eva Molander blev troll-Tina i Gräns. Kolla bara.

.

.

.

7. 6 UNDERGROUND
Regi: Michael Bay

Kom igen nu! Hur kan man INTE roas TILL TÄNDERNA av Michael Bays tom-i-bollen-underhållningsrökare till svinsnygg actionporr? Den här filmen får 9 av 10 Fast & The Furious-filmer att skämmas. Det är nedplöjda Netflixmiljoner som SYNS i varenda bildruta, det är lens flares och bilkrascher och underbara Ryan Reynolds-skämt och explosioner och dumheter och lyxyachter och mumselimumsfillibabba! Jag satt på soffkanten och DREGGLADE och DET mina damer och herrar är kanske den bästa komplimang en film gjord ENKOM för underhållning kan få.

.

.

.

6. ISN´T IT ROMANTIC
Regi: Todd Strauss-Schulson

Erin Cardillo, Dana Fox och Katie Silberman är trion som skrivit manus till denna komiska PÄRLA. Från början till slut är den en sylvass drift med hela romcomgenren och det funkar verkligen SÅ. JÄVLA. BRA. Rebel Wilson får briljera utan att behöva stå ut med att enbart dra tjockisskämt. Liam Hemsworth visar att han har precis lika mycket självdistans som sin blonde bror och till och med Adam Devine är kul. Det här är en film att njuta av, att se om och upptäcka nya saker och så småningom ha på som sällskap i bakgrunden när man dammar och färgkoordinerar bokhyllan. Fem plus. Lätt.
.

.

.

5. SMÄRTA OCH ÄRA
(Dolor y gloria)
Regi: Pedro Almodovar

71 år gammal och 36 filmer i bagaget, ingen av Pedro Almodovars filmer är ett redigt bottennapp i mina ögon och flera är riktiga personliga favoriter. 2011 gjorde han The skin I live in och jag trodde det var kröningen av hela Almodovars karriär, ja, kanske även av Antonio Banderas. Men SE så fel jag hade. Som film betraktad håller jag kanske The skin I live in ännu lite högre än denna men som HELHET, om man bakar in Antonio Banderas fullkomliga HULK-SMASH när det kommer till skådespeleri, ja då vete fan om dom inte får dela guldmedaljen i Almodovar-VM. Dessutom, det här är första gången i mitt liv när jag känner ”JA FÖR FAN, KOM HEM TILL MIG OCH GÖR OM. GÖR OM TUTTI! ALLT SKA UT! ALLT SKA UT OCH SALVADOR MALLOS  HELA HEM SKA IN!” Hjärtat slår dubbelslag av allt det vackra. Banderas i skägg också. Grädde på det spanska moset.

.

.

.

 

4. MARRIAGE STORY
Regi: Noah Baumbach

Filmer som handlar om ”vanliga saker” såsom livet tycker jag ofta om. Det där när man sätter spotlighten på allmänna upplevelser, sånt som många av oss kan relatera till. I Marriage Story handlar det inte i första hand om ett äktenskap utan kanske mer bristen på ett sådant, på ett avslut, en skilsmässa. Att filmen utspelar sig i USA och det här med att advokater och rättsliga uppgörelser har en betydligt större roll än här gör både att jag känner mig lyckligt lottad över min egen hemvist samt att jag återigen ser att pengar (både att ha och att inte ha) det drar fram det absolut sämsta hos människor. Adam Driver och Scarlett Johansson gör båda både magnifika och hjärtskärande porträtt av sina rollfigurer och jag tycker så otroligt mycket om dom båda.

.

.

.

 

3. MIDSOMMAR
Regi: Ari Aster

Äckligt. Panikångest. Sjukt. Omänskligt. Köttigt. Vackert. Vidrigt. Drogpåverkat. Utlämnande. Suggestivt. Grafiskt. Och en alldeles magisk Florence Pugh. Vem hade kunnat ana att svensk midsommar kunde skildras på detta sätt?

.

.

.

 

2. JOKER
Regi: Todd Phillips

 

Är detta årets tvåa eller är det årets egentliga etta? Jag har stött och blött med mig själv ORDENTLIGT men egentligen – fortfarande – inte kommit fram till det rätta svaret. Joker är nämligen – för mig – en minst lika fulländad film som årets etta. Kanske beror placeringen på att det var några månader sedan jag såg filmen? Å såg den å andra sidan två gånger på bio och blu-rayen ligger hemma och väntar, hur ofta händer det nuförtiden? Joaquin Phoenix är så ÄCKLIGT rätt i rollen som Arthur Fleck att det är svårt att inte vrida sig i biostolen. Det är som om han är född till att spela den här rollen.

 

Sa jag inte precis samma sak efter Walk the line?

.

.

 

1. PARASIT
(Gisaengchung)
Regi: Bong Joon-Ho

Det här är en FILMFILM i ordets bästa bemärkelse. Otroligt finurligt manus, vackert foto, fina skådespelarinsatser, jag som tittare bjuds på en visuell och känslomässig bergochdalbana och vem fan är jag att inte falla som en fura för detta? Herrejävlar Bong Joon-Ho, där satte du ner skåpet mitt i manegen så det bara sa smackelibang och spån och plankor rök! Nu har jag sett filmen tre gånger och det kommer lugnt bli tre gånger till.

En otrolig film får kröna filmåret 2019, ett filmår som är mycket imponerande enligt mitt sätt att se på saken. Massor med bra film har gjorts och setts och därför kommer här en hel DRÖS av bubblare som om det vore ett sämre filmår hade kunnat ta sig in på listan allihop.

Bubblare: Brightburn, Crawl, The Two Popes, The Irishman, 438 dagar, Avengers: Endgame, Rocketman, Jojo Rabbit, Jag kommer hem igen till jul, Blinded by the light, Toy Story 4, The Dirt, Us, The Peanut Butter Falcon och And then we danced.

Fler som listat sina favoriter från 2019 är:
Flmr
Jojjenito
Fripps filmrevyer
Har du inte sett den?-Carl
Niklas

ROCKETMAN

You could never know what it’s like, your blood like winter freezes just like ice and there’s a cold lonely light that shines from you. 
You’ll wind up like the wreck you hide behind that mask you use and did you think this fool could never win. Well look at me, I’m coming back again. I got a taste of love in a simple way and if you need to know while I’m still standing you just fade away. Don’t you know I’m still standing better than I ever did. Looking like a true survivor, feeling like a little kid. I’m still standing after all this time, picking up the pieces of my life without you on my mind. I’m still standing.
.
Texten till Elton Johns hit ”I´m still standing” blir liksom något helt annat när man sett filmen Rocketman. Den här texten är nånstans essensen av hela hans väsen, ett väsen, en människa som jag personligen aldrig haft något direkt intresse av, ändock är han en man som alltid funnits. En av alla dom musikaliska storheter från min barndom som faktiskt fortfarande lever. Kors i taket bara där. Många är dom som fallit ifrån men Elton John är kvar och till och med han själv är förvånad. Han som enligt egen utsago ”knullat allt som rör sig och provat varenda drog known to man”, han lever i allra högsta grad idag men det har funnits stunder i hans liv där han varit mycket nära den andra sidan.
.
Rocketman är ingen vanlig biopic, den är inte lik (till exempel) Bohemian Rhapsody så till vida att den berättar historien från början till slut med hittarna som kommer som ett pärlband genom filmen. Här börjar historien med Elton Hercules John (Taron Egerton) i full orange glittermundering med vingar och horn och hela faderullan som gör entré på ett AA/NA-möte. Han börjar prata och han börjar från början, berättar om lilla Elton som växte upp som Reginald Dwight i en tämligen kärlekslös familj med pappa och mamma (Bryce Dallas Howard). Sen kör filmen igång på riktigt med ett MUSIKALNUMMER och DET är jag inte beredd på. Inte alls faktiskt.
.
Jag har inte sett någon trailer, jag visste ingenting, så denna sång-och-dansscen blåste mig lite ur biograffåtöljen. På ett bra sätt alltså. Jösses, det funkade jättebra! Den öppnade liksom sinnena för resten av filmen då den känns som ett två timmar långt collage över Eltons liv, leverne, missbruk, kärlekar, enorma musikalitet, drömmar och längtan efter kramar, föräldrarnas kärlek och någon speciell person som älskar honom villkorslöst – och stannar kvar.
.
Taron Egerton känns till en början inte direkt lik Elton John utseendemässigt men han växer in i det, jag själv tänker bort det då han känns så klockren i manér, uttryck och röst. Han sjunger själv alla låtar i filmen vilket känns som ett stort plus. Sen går det inte att inte älska alla kreationer och GLASÖGON denne entertainer haft den tveksamma smaken att bära genom åren, det är så man BAXNAR ibland samtidigt som det är sjukt härligt och befriande att han tog på sig vad fan som helst, bara han själv kände för det.
.
Det finns två scener i filmen som sticker ut för mig, då satt jag med gåshud på hela kroppen och utan att spoila något så innefattade den ena Your song och ett piano och den andra en konsertkväll på Trubadour.
.
Den här filmen känns som en frisk fläkt i musikfilmsgenren, den skiter i regler och går all in på alla sätt och vis. Den är fantasifull, kreativ, livsbejakande, den är modig då den inte väjer för att visa sidor hos Elton själv som kanske inte är superklädsamma (och detta trots att, eller kanske på grund av, att Elton John själv är filmens producent), den visar på hans otroliga musikalitet och med vilken till synes enkelhet han kan komponera musik och jag tror att även riktiga Elton John-fans blir nöjda över bredden på hitsen man får höra.
.

Inget av det jag själv lyssnat mest på – och sett – med Elton är med i filmen (Prinsessan Dianas begravning och Lejonkungen, alltså huuuuur mycket älskar man inte soundtracket till Lejonkungen? <3 <3 <3) men ändå – ÄNDÅ – är detta en helt ljuvlig film att se på bio. Stor duk, Tarons närvaro i närbild, fjädrar och glitterbrillor. Fy fan så bra!

Fredagsfemman #174: Fem biografifilmer att se fram emot (och fem att kanske skrynkla pannan lite åt)

5. The Program

Lee Pace, Chris O´Dowd, Dustin Hoffman och Ben Foster som Lance Armstrong i Stephen Frears film om journalisten som gav sig fan på att bevisa att supercyklisten Armstrong höll på med fuffligheter under Tour de France.

.

.

.

4. Snowden

Med en rollista bestående av Nicolas Cage, Shailene Woodley, Timpthy Olyphant, Melissa Leo, Rhys Ifans, Tom Wilkinson, Joely Richardson OCH Joseph Gordon-Levitt som Edward Snowden. OCH en regissör som heter Oliver Stone. Det är klart att förväntningarna är rätt höga även om Herr Stone inte har gjort en riktigt bra film på väldigt länge.

.

.

.

3. Steve Jobs

Just när man trodde att man fått nog av Steve Jobs-biografier (den med Ashton Kutcher som Jobs kom för bara ett par år sedan) så känns denna hux flux riktigt intressant. Favoriten Danny Boyle regisserar, Aaron Sorkin har skrivit manus och i huvudrollerna ser vi Michael Fassbender som Steve Jobs och Seth Rogen som Steve Wozniak. Kate Winslet och Sarah Snook är också med i rollistan. Stora plus båda två.

.

.

.

2.The Danish Girl

Tom Hooper gjorde The King´s Speech och Les Misérables. Vackra och berörande filmer båda två. Nu ger han sig på den danska konstnären Lili Elbes liv, eller hette hon Einar Wegener? Eddie Redmayne spelar Lili och Alicia Vikander hennes fru Gerda. Amber Heard, Matthias Schoenaerts och Ben Whishaw ses i övriga stora roller. Det luktar pscarsnominering för Eddie Redmayne igen.

.

.

.

1. Legend

Jag älskar dubbelgångare-och-tvillingfilmer. Så mycket har jag lärt mig efter 42 år på jorden. Legend handlar om gangstertvillingarna Ronald och Reginald Kray som terroriserade London under 50- och 60-talet. Brian Helgeland regisserar och vem spelar båda syskonen? Tom Hardy såklart!

.

.

och som grädde på moset

 

Fem biografi-filmer jag av olika anledningar känner mig lite mer skeptisk inför:

.

5. Rocketman

Tom Hardy i all ära men här spelar han Elton John. Jag är skeptisk, jag kommer absolut att se filmen och jag hoppas givetvis att jag har fel.

.

.

.

4. Queen of the desert

Nicole Kidman spelar huvudrollen som Getrude Bell. Det är bra. James Franco och Robert Pattison har dom manliga huvudrollerna. Det bådar inte gott. Werner Herzog regisserar. Det kan bli hur som helst.

.

.

.

3. Bleed for this

Miles Teller, Aaron Eckhart och Ciaran Hinds i samma film, det är najs. Men behöver världen ännu en film om en boxare (Vinny Pazienza)? Det återstår att se.

.

.

.

2. Straight Outta Compton

Trailern är svinlång och urusel, Paul Giamatti är det kändaste namnet, det kryllar av kända hipphoppare som spelas av okända skådisar (Snoop Dogg, Ice Cube, Dr Dre, Easy-E) men jag somnar bara jag skriver det här…

.

.

.

1. Hands of stone

Ännu en boxningsboats! Ännu en boxningsfilm med Robert De Niro! Jag gäspar ihjäl mig.

.

.

.