Fredagsfemman #263

5. Aftonbladet TV, alltså

Jahopp, då var det klart att ingen TV-kanal köer in visningsrätten för Oscarsgalan i år heller utan den kommer visas på Aftonbladet TV. Jag vet inte om man bara ska vara tacksam över att NÅN vill visa spektaklet eller om man ska vara besviken över att inga ”vanliga” kanaler fattar grejen? Skitisamma, KUL ska det bli!

.

.

.

4. Roy Anderssons kroppsspråk i Dolly

Var det bara jag som reagerade på hur tydligt Roy Andersson tog fysiskt avstånd från dom duktiga CGI-killarna i Dolly häromveckan? Här kan du se avsnittet. Sevärt. På många sätt.

.

.

.

.

3. Vera Vitali

Jag undrar jag hur lång tid det kommer ta innan Vera Vitali breakar så JÄVLA stort så hela världen vill ha henne? Livet i Fagervik, Arne Dahl, Puss, Cornelis, Monica Z, Hinsehäxan, Det vita folket, Blind och Min så kallade pappa, alltså hon är så JÄVLA BRA i allt hon gör och har du inte förstått det än, titta på Bonusfamiljen! Till exempel scenen när hennes rollfigur Lisa gör ultraljud, alltså, det ska inte gå att skådespela på det sättet. Hon är otrolig!

.

.

.

2. Zhang Yimou

Det är klart att den kinesiske regissören Zhang Yimou har en given plats på dagens lista. Hans första engelskspråkiga film har nämligen svensk biopremiär idag och hur filmen än är i sin helhet (jag har inte sett den än) så är trailern en fröjd för ögat! The Great Wall har Matt Damon i huvudrollen och utspelar sig som titeln beskriver runt den kinesiska muren. Det är nästan, men bara nästan, så jag skulle vilja se den på IMAX:en. Jo…lite sugen är jag allt.

.

.

.

1. Shades of blue

Är du svag för polisserier? Tycker du att det är nåt visst med korrupta poliser, såna man egentligen inte borde gilla men håller på ändå i vått och torrt? Tänker du på Vic Mackey i The Shield nu, till exempel? Av en tok-slump sprang jag på den här serien, Shades of blue, en polisserie som utspelar sig i New York med Jennifer Lopez i huvudrollen som singelmamman – och polisen –  Harlee Santos som genom utpressning tvingas samarbeta med FBI för att inte åka i fängelse för all skit hon gjort med polisbrickan som sköld. Ray Liotta och Drea de Matteo spelar dom andra stora rollerna och om vi säger såhär, det räckte att jag kollade på första avsnittet sen var jag fast. FAN VAD JAG GILLAR JENNIFER LOPEZ! Stentuff är hon och en SJUKT BRA SKÅDIS! (Här finns serien, till exempel)

.

.

 

Fredagsfemman #187

5. Sveriges Oscarsbidrag

Nu i veckan offentliggjordes vilken film som blev Sveriges Oscarsbidrag 2015. Det blev Roy Anderssons film En duva satt på en gren och funderade på tillvaron . Jag har egentligen ingenting att tillägga annat än att säga grattis till Roy och hoppas att oscarsjuryn ids ta filmen till sig och rösta den vidare till en riktig nominering.

.

.

.

4. No Escape

Jag missade No Escape på Malmö Filmdagar men har hört himla mycket bra om den så jag hoppas hinna med ett biobesök i helgen. Owen Wilson, Pierce Brosnan, en familj som sitter i skiten och nagelbitarspänning. Peppen!

.

.

.

3. Tom Cruise kan inte känna sitt ansikte

Jag kan inte höra The Weknds hitlåt I can´t feel my face utan att tro att det är Tom Cruise som sjunger. Alltså, jag vet inte huuur många gånger jag sett det här klippet när Cruise och Jimmy Fallon har lyp sync battle. Har du inte sett det? Här är det! Enjoy!

.

.

.

2. Frida Hallgren

Man kan tycka och tänka en hel del om filmen Så ock på jorden (som har biopremiär idag) men jag tror alla kan enas om att Frida Hallgren är alldeles lysande som Lena.

.

.

.

1. Filmspanar-Fredrik och Hasse Ekman på MOMA

Det är en självklar etta på dagens lista, supergiven på alla sätt och vis. Den 9-15 september händer det nämligen något ytterst häftigt på Museum of Modern Arts i New York. Med anledning av Hasse Ekmans 100-årsdag (han skulle ha fyllt 100 den 10:e september) anordnas en utställning på muséet och hela tio filmer ska visas, flera av dom visas för allra första gången i USA. Vår eminente filmspanarvän och tillika Hasse Ekman-expert Fredrik har jobbat – och jobbar – med detta och kommer vara på plats i New York. Det är alldeles storslaget häftigt det här! Läs mer om utställningen här.

.

.

EN DUVA SATT PÅ EN GREN OCH FUNDERADE PÅ TILLVARON

Förutsättningarna för en bioeftermiddag med Roy Anderssons nya film var dom allra bästa.

Efter frukostfika med en god vän, ett jobbmöte som jag skulle kunna skriva ett längre kåseri om (som innefattar kombinationen av en oklanderlig mörkbrun backslick och en väldigt ljus dammråtta) samt en rask promenad runt Stockholms centrala delar i jakt på en collegetröja av Familjen-karaktär kom jag fram till biografen och köpte mig en gratisbiljett till föreställningen av En duva satt på en gren och funderade på tillvaron. Det visade sig att jag hade 4800 outnyttjade bioklubbspoäng. Så lägligt! Och så olägligt att det inte går att utnyttja dessa poäng när man bokar biljett på nätet vilket jag typ alltid gör. Men lägligt för SF. Den enes bröd, den andres död und so weiter.

Denna duvfilm verkar inte vara någon större kassa-ko för SF. Smultronställetmärkning OCH vinnare av Guldlejonet på Venedigs filmfestival imponerar inte nämnvärt på den stora massan och det förvånar mig inte det minsta att medelåldern bland oss fyra besökare i salongen hamnade på dryga 65 – mig inkluderad. Tre pälsmössor och jag.

Efter Sånger från andra våningen och Du levande avslutar nu Roy Andersson sin trilogi som handlar om att vara människa. Två skitfilmer och nu nåt om en duva. Hurra. Utan överdrift kan man säga att mina förväntningar på filmen var ytterst ljumma. Eller stabilt låga om man så vill.

Filmen börjar och Roys minutiöst planerade och perfekt scenograferade scener känns igen. Som färgsättare tänker jag extra mycket på att kulörerna aldrig blir kraftigare än vårdcentralgul, folktandvårdsgrön och försäkringskassegrå i någon av scenerna och allt andas svensk folkhem a la 50-60-tal. Att alla väggar i alla scener är smutsiga i hörn och längs lister förstärker upplevelsen av vardagsmisär. Han är duktig på det Roy. Han gör sin grej ända in i kaklet och det ska han ha cred för även om jag inte alltid förstår storheten i slutprodukten.

Men en kvart in i filmen händer nåt. Det suckande frågetecknet som satt sig på mitt huvud lägger sig på sidan och glider ned för axeln och istället växer ett litet utropstecken ut. Jag gillar det här! Jag nyper mig i armen för att se om jag sover men det svider och jag blir glad. Jag har redan fnissat lite åt en scen med en handväska i centrum men fick inget medhåll av mina salongskamrater men sen kommer en scen som vi alla fyra skrattar åt och det känns fint. Jag mår riktigt bra ett tag, Roy har god vittring på en solklar fyra men sen kommer den lååååånga scenen som innehåller en häst (vill inte spoila mer än så) och då hamnar jag i Du levande-mode. Fan så segt det är och jag fattar noll av vad han vill säga.

Andra halvan böljar lite fram och tillbaka, bra scener blandas ut med fesljummen potatismos och sen kommer scenen som räddar betyget. Apan. Apan! Trean som höll på att glida ner mot en stark tvåa blev med ens stark. APAN!

För mig är denna duvfilm Roy Anderssons starkaste film hittills. Det känns kanske lite konstigt att säga när den ”bara” får en trea men med tanke på vad jag tycker om dom andra två filmerna är det ett stort steg i rätt riktning, åtminstone för mig. Det känns som att jag knäckt Roy-koden litegrann.

Fredagsfemman #136

5. Boxtrollen

Animerade troll som bor i papplådor, klart som korvspad att dom måste få en plats på veckans lista. Biopremiär idag för en film vars trailer jag skrev om redan i juli förra året. Filmen känns helt enkelt rätt…härlig…tycker jag.

.

.

.

4. Regissörer på R

Fram tills förra helgen hette 2014 största svenska snackisregissör Ruben. Nu heter han Roy. Andersson. För första gången har en svensk regissör fått Guldlejonet under Venedigs Filmfestival och det är naturligtvis jättekul. För Roy. Och stort är det, för svensk filmindustri. Jag säger självklart g r a t t i s och jag kommer självklart att se duvfilmen men jag är realistiskt skeptisk vad gäller filmen, jag håller mina förväntningar lågt om man så säger.

.

.

.

3. Sista chansen

Ikväll har A most wanted man premiär. Nu är det sista chansen att se Philip Seymour Hoffman i en huvudroll på stor duk. Ta den.

.

.

.

.

2. Är livet en schlager?

Ja, jag skulle nog kunna skriva under på det. Dansa i neon, Lyssna till ditt hjärta, Du är så yeah yeah wow wow, Just nu, 100%,  Mitt i ett äventyr, Fångad av en stormvind, Snälla snälla, Moving on, Hope & Glory, Ding-Dong, listan kan göras lång.  Men ikväll ställs frågan på sin spets när filmen Livet är en schlager förvandlas till musikal på Cirkus. Kommer jag tycka att musikalen är lika bra som filmen? Kommer Peter Jöback göra Candy Darling rättvisa, Björn Kjellman som var så bra som transa i filmen? Helena Bergströms filmroll Mona görs här av Helen Sjöholm och Monas man som i filmen var Thomas Hanzon är här Johan Glans. Det känns som det kommer bli en viss omställningsperiod i hjärnan med tanke på hur många gånger jag sett filmen (många!) men jag hoppas det blir bra. 720 spänn/biljett höjer liksom kraven en smula.

.

.

.

1. Filmspanarträff

Imorgon är en annan dag och imorgon är det första filmspanarträffen efter sommaruppehållet. Flera av oss sågs under Malmö Filmdagar men nu finns det chans för hela gänget att umgås igen. Med film, med mat, med öl och med filmiska nörderidiskussioner. Vill du veta mer om vad Filmspanarna är för nåt? Klicka här och/eller mejla mig. Till dom redan invigda – vi ses imorgon!

Och på söndag är det val. Det finns ingen film som är så bra att det ursäktar att man är soffpotatis. GÅ OCH RÖSTA!

Svensk söndag: GILIAP

Som första svenska regissören i världshistorien vann Roy Andersson igår Guldlejonet på Venedigs Filmfestival för sin film En duva satt på en gren och funderade på tillvaron.

I väntan på att duvfilmen ska ha premiär passade jag på att se Giliap. Giliap kom fem år efter Roy Anderssons genombrottsfilm En kärlekshistoria (dvs 1975) och med medveten överdrift känns det som om jag tänkt se den sen dess, vilket jag inte har, men det har känts som en bör-se-film av någon anledning.

Jag har inte varit speciellt förtjust i Roy Anderssons nyare filmer (Du levande och Sånger från andra våningen), jag tycker dom känns mer som konstinstallationer än film, mer yta än innehåll, men jag tittar, självklart gör jag det. Giliap är en ”vanlig film” i bemärkelsen att kameran är rörlig och en scen kan flytta sig mellan olika rum. Roy Andersson specialitet är annars reklamfilmer, i mitt tycker unika sådana (kolla bara här eller den här klassiska ketchupreklamen). Jag tycker dom där konstinstallationerna funkar bättre i mindre format, där blir det alldeles lysande.

Gilip handlar om Giliap (Thommy Berggren) som tar jobb som servitör. Han träffar Anna (Mona Seilitz) som verkar vara en ensam själ precis som Giliap själv och restaurangchefen är en sur rullstolsburen jävel som förpestar tillvaron för alla i hans omgivning.

Nu märker jag att jag sitter och spelar på underläppen litegrann. Jag såg filmen utan direkta svårigheter, 140 minuter travade på i ett lågt tempo som inte störde, däremot slår det mig när filmen är slut att jag egentligen inte vet vad den handlade om. Ensamhet? Sjömän? Restaurangnäringen? Vänskap? Pengar?

Björn Isfälts musik är både gullig och smittande och restauranginteriören påminner om ett fik som fanns där jag växte upp, ett fik som kallades ”Skitiga bullen”. Annars är känslan i filmen det jag starkast tar med mig, färgerna, nostalgiskimret och det bitterljuva i att se ett Sverige som inte längre finns.

En duva satt på en gren och funderade på tillvaron har biopremiär 14 november.

EN KÄRLEKSHISTORIA

Idag är det är midsommarafton, den dagen på året som vi svenskar verkar ha högst förväntningar på. Vädret ska vara tipp-topp, snapsen välkyld, blomsterkransen i håret så välknuten att den håller för tolv timmars partaj minst och sällskapet ska vara  trevligt, glatt och uppklädda i vita kläder som håller sig vita trots sillspill och gräsmattor. Nu blir det ju sällan så, det vet vi alla som är äldre än typ tre, men man kan ju alltid drömma.

Hur det än är så hånglas det friskt i buskar, tält och husvagnar just ikväll och vad passar då bättre än att skriva om en film som handlar om den eventuella fortsättningen på midsommarnatten: En kärlekshistoria.

Jag har undvikit den här filmen alldeles medvetet i hela mitt liv och efter att ha sett Sånger från andra våningen ändrade jag inte direkt  min åsikt om Roy Andersson som filmmakare. Han må vara personlig och otroligt konsekvent men det är tamejfan oförståeliga alster han skapar. Sen läste jag en mycket välskriven recension av denna film hos BlueRoseCase och den fick mig att bestämma mig.

Det här är en film som många tyckare säger är den bästa svenska ungdomsfilmen någonsin, en del säger till och med att det är den bästa svenska filmen genom alla tider. Jag kan inte bara strunta i den av ren Roy-rädsla, det går inte. En kärlekshistoria är dessutom Roy Anderssons första långfilm, den gjordes för över 40 år sedan. Borde jag inte ge honom en chans, åtminstone en liten en? Jo. Jag tycker det. Jag släpper loss kopplet, spottar ut tandskyddet och tar tjuren vid hornen.

Det finns tvåhundratusen brudar i den här stan och så känner man sju.”

Att vara hormonstinn tonåring är säkerligen inte lätt 2011 och det var antagligen inte lätt 1970 heller men Sverige då och nu är verkligen två helt olika världar. Klasskillnaderna då var stora och politik något viktigt som kunde – och skulle – förändra världen.  Tonåringarna Pär och Annika  träffas av en slump i en sjukhusträdgård och redan vid första ögonkastet känner dom att det är nåt speciellt. Deras ungdomliga förälskelse är naiv, ren och helt utan baktankar och dom unga skådespelarna är jätteduktiga på att visa äkta känslor. Filmens vuxna, föräldrarna, som då alltså borde vara i 35-45-års åldern, beskrivs som antingen iskalla och världsfrånvända eller iskalla och politiskt aktiva men alltid välklädda med oklanderliga frisyrer och med olika grad av psykiskt ohälsa.

Det är en mysig nostalgisk känsla i filmen och musiken gör absolut sitt till men jag tror att en hel del av den känslan beror på att jag känner igen en hel del från min egen barndom. Framförallt kan jag se mig själv sittandes vid det där vitmålade trädgårdsbordet med mina blonda tofsar tutandes i, övandes på, den där jävla blockflöjten.

Det känns som om filmen skulle vinna på att ses fler gånger och den som har tid, lust och ork till det kan säkerligen skala av en hel del lager och till slut hitta den där kärnan som är ren filmmagi men jag hittar den inte riktigt. Det enda i närheten av magiskt jag hittar i filmen är Annikas föräldrar som spelas av Bertil Norström och Margreth Weivers. Dom var då – och är fortfarande – ett äkta par.

Dom gifte sig 1947.  64 år som gifta, är inte det magi så säg?

Glad midsommar!