Fredagsfemman # 97 – Julklappstips för filmälskare

5. Harry Potter-boxen för en spottstyver

Nu finns alla åtta Harry Potter-filmerna i en lättbortskänkt box som dessutom knappt kostar mer än EN film gjorde som sprillans ny. Här hittar du den på DVD, här eller här finns den på Blu-ray. En perfekt julklapp till både stora och små.

.

.

.

4. Stålmannen-onepice

Tänk att sitta uppkrupen i soffan i en mysig helkroppsoverall och samtidigt känna sig som mannen som är gjord av stål. Låter mysigt va? Det går att beställa här och det finns ingenting att skämmas för.

.

.

.

3. Gregory House i en låda vore mums

Ja det vore det. Det vore mumsfilibaba till och med OM det inte vore så att jag redan hade alla säsongerna på DVD. Men här finns en finfin box med alla åtta säsongerna av House. 46 skivor! Det här är julafton på RIKTIGT för alla som missat denna fenomenala TV-serie och ja, nu ska jag sluta tjata om den.

.

.

2. Citattavlor med filmtema behöver inte handla om Carpe Diem

Här finns så mycket coola tavlor att jag skulle vilja bli shopaholic för en stund. Här finns canvastavlor för alla smaker, väl kända quotes och snygg grafisk design. Det är helt enkelt en gottepåse för en sån som mig och kanske även för dig?

.

.

1. Går det att inte bli glad av en MARVEL-tischa?

Nej. Det solklara svaret är nej. En färgglad T-shirt med någon härlig Marvel-hjälte på kan få vilken filmälskande iskall julhatare som helst att jubla. Jag avskyr inte julen, tvärtom, men jag köper såna till mig själv varje jul. Slår in dom fint och skriver ”Från Tomten”. Det funkar. Det kan aldrig bli för många såna i garderoben. (Här finns ett helt gäng fina tröjor men det är bara att googla, det finns på många ställen).

Fredagsfemman # 73

5. Stålmannen kan ses på bio igen

I onsdags hade Man of steel premiär, Zack Snyders tolkning av Stålmannensagan. Han må inte vara min favoritseriehjälte men han är cool, han är snäll, han är stark och han har en snygg logga. Självklart kommer filmen ses på bio.

 

 

4. Jag tror jag älskar minionerna

Dom är det sötaste som går i ett par snickarbyxor, minionerna i filmen Dumma mej. Varför får dom inte en egen film? Små kortfilmer, reklamsnuttar, vadsomhelst? Nu går Dumma mej 2 på bio och det är inte storyn eller Gru som lockar, det är dom små gula finingarna.

 

 

3. Glädjen av mysiga filmbolagsfilmfestivaler

Det kanske är lätt att tro att vi filmbloggare liksom modebloggare blir nedlusade av presenter, reklamprylar, filmer som vi förväntas skriva om mot att vi får dom gratis eller inbjudningar till häftiga fester. Så är det inte riktigt. Visst händer det att vi får spons och uppmärksamhet på olika sätt men det hör inte till vanligheterna och får vi chans att tjäna pengar på det vi skriver så är det via PR för varor och företeelser som sällan har med film att göra (varför många tackar nej). Därför blir jag extra glad åt det som filmbolaget UIP bjussade på i onsdags. En liten heldagsfilmfestival från tidig morgon till kväll där det visades fyra kommande filmer och det bjöds på frukost, lunch och fika under dagen. Det var verkligen JÄTTETREVLIGT! Hörrni alla andra filmbolag, det här är MYSIGT, det här är KUL och det är SMART att köra en heldag både för er och oss.

 

 

2. Äventyret Bråvalla

Så blir det då lite sommarfestival trots allt. Imorgon bär det av mot Norrköping och Bråvalla, mot band jag vill se, band jag inte hört talas om, band som kanske blir nya favoriter och känslan av att få bli fjårtis för en dag. Det jag ser mest fram emot är Avicii, när han i sommarmörkret drar igång Levels. Jag hoppas att det kommer höras ända upp i himlen, upp till synthpolispappan som såg fram emot Bråvalla som ett barn på julafton. Men nu är det vi som gör vårt bästa för att få en riktigt rolig upplevelse, på alla sätt och vis.

 

 

1. Depeche Mode på  Globen igår

Jag har precis vaknat och det är dagen efter. Dagen efter världens bästa band spelade i Globen. Jag har sett dom många gånger live, flera gånger i just Globen men jag har aldrig haft så bra platser som igår. Depeche Mode är nånstans soundtracket från mitt liv. Jag har lyssnat på dom, älskat dom sen jag var tio år gammal. I trettio år har dom funnits vid min sida, vi är som ett strävsamt gammalt par, dom är som en trofast vän som aldrig sviker och dom får mig att hamna i blipp-blopp-heaven.

Här finns mina Depeche Mode-favoriter samlade på en favvislista. Enjoy (the silence) 😉

HOLLYWOODLAND

Länge länge har Hollywoodland legat på min filmhylla och samlat damm. Jag har hållit i den många gånger, tänkt är-idag-rätt-dag-tanken men alltid kommit fram till samma svar. Nej. Inte idag. Inte idag heller.

Sen såg jag Argo.

Min syn på Ben Affleck kändes positivare än någonsin efter Argo och kanske var det därför det hux flux inte kändes så läskigt att se honom ikläda sig rollen som Stålmannen, alltså den riktige Stålmannen, han som spelade rollen före Christopher Reeve och som hette nästan detsamma nämligen George Reeves.

16 juni 1959 hittades George Reeves död. Sörjd av många då han var en stor hjälte,  inte minst barnen älskade honom, han var ju den stora stjärnan i TV-serien Adventures of Superman. Men var det en naturlig död eller blev han mördad?

Den unge och snygge (?) George hade ett förhållande med den äldre kvinnan Toni Mannix (Diane Lane), gift med den store direktören för MGM Eddie Mannix (Bob Hoskins). Eddie å andra sidan hade öppet ett förhållande med en yngre, tystare form av porslinsdocka, något som Toni bara fick hacka i sig om hon ville vara en del av hans liv (och ekonomi). Men när George hittas död och privatdetektiven Louis Simo (Adrien Brody) börjar nysta i mysteriet så korsas vägarna. Toni hamnar i strålkastarljuset. Vad hände egentligen och vem var den nya yngre kvinnan George träffat och blivit förälskad i?

Hollywoodland är en ganska svag film om jag med svag menar icke-kryddstark. Det är en snäll film i berättarstil, i färger, i tempo, det går inte att inte tycka om den men det går heller inte att gilla den nämnvärt. Adrien Brody som alltid är bra är bra här med men hans rollfigur är ingen lajbans kille att spela. Han är helt enkelt färglös. Diane Lane försöker göra sin Toni rättvisa och det går rätt bra, däremot Ben Affleck, denne spökman i min filmtillvaro. Det var så enkelt när jag visste var jag hade honom, när han kravlade omkring i den filmiska dyn och kippade efter andan och jag kunde trycka till honom med skosulan när han försökte ta sig upp. Nu ÄR han uppe, han är banne mig vid vattenytan och plaskar och jag varken kan eller vill hålla handen på hans huvud, sänka ner det och försätta honom i andnöd. Inte nu längre.

Om man iklädd stålmannenoutfit, en tämligen beige sådan, nästan en hemmasydd barnvariant med en kökshandduk över axlarna, kan göra sitt jobb med hedern i behåll och utan att framkalla skrattkonvulsioner hos mig som tittar, ja, då är man banne mig bra! Ben Affleck är det enda med filmen som förtjänar ett högre betyg än en tvåa men sammantaget kan jag inte ge filmen mer. Tyvärr.

Veckans serietidningshjälte på film: SUPERMAN

1978 hände något stort, något världsomvälvande i seriehjältar-på-film-genren. Christopher Reeve drog på sig Stålmannens trikåer i en telefonkiosk och på nåt sätt gav han hela genren ett ansikte. Människor som aldrig skulle höja på ögonbrynen åt gamla tiders Batman & Robin gick plötsligt på bio och njöt av en enkel handling som kretsande kring det onda mot det goda och som spetsades till med en massa effekter.

Hela historien börjar på planeten Krypton. Den är på väg att explodera och alla invånarna som vill överleva måste evakueras. Stålmannen är bara en liten oskyldig bebis när han blir lämnad av sina föräldrar som båda tänker avsluta sina dagar på Krypton. Han förflyttas till Jorden där han sedan hittas nånstans i den amerikanska mellanvästern av ett gammalt barnlöst par och där växer han upp som Clark Kent.  Han är en annorlunda grabb på många sätt. Snabb. Stark. Egensinnig. Kanske inte alltid en superenkel kombination för en ung kille. Åren går, pappan dör och när han berättar för sin gamla mamma att han tänker lämna gården – och henne – kommer en liten scen som påminner en hel del om Lilla huset på prärien, både vad gäller känsla, ljussättning, stråkar och näsdukemåsten.

Superman har en hel del svagheter som film tycker jag och den största är bristen på tempo. Filmen är nästan två-och-en-halv timme lång men känns som fem. Första timmen är så seg att blodet knappt rör sig i kroppen och det är inte förrän filmen tagit sig till Metropolis, Lois Lane introducerats och Superman blivit gammal nog att Christopher Reeve kan spela honom som den börjar på riktigt. Reeve är stilig som Clark Kent i perfekt lagd frisyr och stora svarta glasögonbågar och många är dom komiska scenerna när han ska verka klumpigare och svagare än han egentligen är. Han har bra kemi ihop med Margot Kidders Lois Lane, dom är fina tillsammans.

Marlon Brando är inte med så mycket men han spelar Pappa Stålmannen och lyckas med konststycket att spela över Brando-style dom få minutrarna han är i bild. Gene Hackmans namn kommer först i förtexterna, innan Supermanloggan till och med och visst var han ett mycket större namn än Christopher Reeve när det begav sig och visst tar Lex Luthor en hel del plats i historien men sett till vad han uträttar med sin screentime så borde han hamna ganska långt ner i rollistan.

Effekterna känns med rätta lite mossiga men dom är ändå gjorda med charm och finess och håller förvånandsvärt bra fortfarande. Regissören Richard Donner gjorde sitt bästa med tanke på att han förutom Omen endast regisserat episoder i TV-serier innan detta, om än en hel drös sådana.

Som helhet så gillar jag Superman rätt mycket men kanske mer som nostalgikick än som film. Jag såg den första gången när jag tjatade mig till en hyrhelg med moviebox nånstans i början på 80-talet och visst kändes den fräsigare då än den gör nu men Christopher Reeve håller hundraprocentigt fortfarande. Han är superfin som Stålmannen, jättecharmig och cool och med en glimt i ögat som jag sällan ser hon skådespelare varken då eller nu. Det gör ont i hjärtat när jag tänker på det tragiska som hände honom och att hans liv blev blev alltför kort men det är sant som det är sagt, livet är inte rättvist. Å andra sidan kan man alltid titta på Superman igen och njuta av en kärlekshistoria på hög höjd och med synlig bluescreen.

Filmen finns att se på Voddler för 19 kr för den som vill. Det var långt mycket dyrare att se den på moviebox 1983.