Jag älskar Pans labyrint. Jag tycker definitivt att det är Guillermo del Toros hittills bästa film. Hellboy, Pacific Rim, Crimson Peak är inte tokiga filmer dom heller men tyvärr har jag märkt att jag jämför allt del Toro gör med just Pan-filmer. Då är det svårt att nå längre upp än till trädtopparna efter som det …
Fortsätt läsa ”THE SHAPE OF WATER”
5. Sista Girls Såhär tre avsnitt in i sista säsongen av Girls känner jag mest att det är skönt att det snart är över. Skämskudden får jobba HÅRT, det är blytungt pinsamt mest hela tiden och Lena Dunham överträffar sig själv i att bjuda på just sig själv och sin kropp. Ändå tittar jag. Såklart. …
Fortsätt läsa ”Fredagsfemman #265”
Det här kan ha varit det svåraste och mest tidskrävande jag gjort på bloggen. Att rangordna Sylvester Stallones filmer är för mig lika svårt som att säga vilket av mina barn jag gillar bäst. Många av hans filmer ligger mig nämligen oerhört varmt om hjärtat och det har varit svårt att bestämma sig för exakt …
Fortsätt läsa ”THE ULTIMATE SYLVESTER STALLONE-TOPPLISTA”
2002 var inget enkelt filmår. Till en början hade jag problem att hitta tio listvärdiga filmen men när jag tog mig en funderare sådär ända in i mitten av kroppen utkristalliserade sig fjorton filmer som gett mig alldeles extra fina filmminnen och fyra blev alltså bubblare. Och, kors i taket, Sylvester Stallone kom ut med …
Fortsätt läsa ”FILMÅRET 2002”
Här finns alla bloggens filmrecensioner i bokstavsordning. Filmerna står listade med den svenska titeln men i vissa fall med originaltiteln och i några fall med båda (om titlarna skiljer sig mycket från varandra, vilket dom ofta gör). Klicka på filmens namn för att komma till recensionen. Stor det PEPP bakom en film …
Fortsätt läsa ”FILMER A-Ö”
Om jag ska börja från början så är jag inget fan av Mad Max-filmerna. Dom tre filmerna från 1979, 1981 och 1985 regisserade och påhittade av George Miller med Mel Gibson som Mad Max med uppspärrade ögon och sandig hockeyfrilla skulle sammantaget få en fyra av mig om jag skulle betygssätta direkt från minnet. Mad …
Fortsätt läsa ”MAD MAX: FURY ROAD”
1995 är ett OTROLIGT starkt filmår, GALET starkt faktiskt. Det var nästan tjugo filmer som slogs om listans tio platser och samtliga dessa tjugo filmer har en mycket speciell plats i mitt filmtittarhjärta. Under större delen av året var jag på resande fot och endast en av filmerna på listan är sedd i Sverige. …
Fortsätt läsa ”FILMÅRET 1995”
Lägg Animal i Mupparna, Stig Järrel i filmen Hets och Döda poeters sällskap i en mixer och tryck på on. Lägg ner den unga alkisen i The Spectacular Now och tidningsbossen i Spider-man i samma mixer, tryck på on igen. Krydda med Fame-strössel (blod, svett och tårar) och lite sönderslagna trumpinnar. Gör en välsmakande sås …
Fortsätt läsa ”WHIPLASH”
Det kinesiska året brukar alltid symboliseras av ett djur. Ibland är det apans år, ibland hundens, oxens, tuppens, grisens, tigerns eller drakens. Såhär ser det kinesiska tecknet – symbolen – för 2015 ut. Jag hade lite annat att göra på gymnasiet än att ha utökad studiekurs i kinesiska så jag erkänner, detta språk är inte …
Fortsätt läsa ”THE TAKE”
Det finns så många, det finns så himla många! Frankie & Johnny, Jack & Jill, Nader & Simin, Melinda & Melinda, Bonnie & Clyde, Tango & Cash, Freddy & Jason, Eskil & Trinidad, Ira & Abby, Hulken & Daredevil, Bernard & Doris, Hansel & Gretel, Lasse & Ulla, Harold & Maude, Julie & Julia, Mary …
Fortsätt läsa ”Måndagsstema: DAGENS DUO”
Jag tillhör den stora skara som tyckte väldigt mycket om Sam Raimis Spider-man-filmer med Tobey Maguire i huvudrollen. Jag tillhör även den stora skara Raimi-Spider-man-fans som knorrade rätt högt när det snackades om en remake/reboot/what-not bara tio år efter den förra första filmen. Jag gick alltså till biografen den där sommardagen 2012 och såg The …
Fortsätt läsa ”THE AMAZING SPIDER-MAN 2”
Captain America har aldrig varit någon riktig favoritseriehjälte för mig, han är inte Hulken om man så säger. Att det är Chris Evans som spelar honom på film, en av dom mest aurasvaga männen på planeten, gör inte saken bättre. Första filmen tyckte jag ändå var helt okej när jag såg den även om den …
Fortsätt läsa ”CAPTAIN AMERICA: THE WINTER SOLDIER”
Det här med att två filmer med i princip identisk story produceras samtidigt är långt ifrån något nytt fenomen. Dante’s Peak och Volcano, The Prestige och The Illusionist, Truman Show och EDTv, Antz och A bug´s Life, World Trade Center och United 93, Wyatt Earp och Tombstone, Friends with benefits och No strings attached, Red …
Fortsätt läsa ”Fiffis filmtajm jämför: OLYMPUS HAS FALLEN VS WHITE HOUSE DOWN”
Nu är det äntligen dags att summera filmåret 2012. Jag tycker fortfarande att det varit ett svagt filmår, endast tre nya filmer har fått högsta betyg men å andra sidan har dom superstarka fyrorna varit desto fler. Som vanligt när jag gör den här listan ser jag inte så mycket till vilket betyg filmerna fick …
Fortsätt läsa ”FILMÅRET 2012”
I slutet av december roade jag mig med att skriva ihop ett tankeexperiment på bloggen. Jag gjorde en lista på fem filmer som jag skulle kunna tänka mig att se remakes av (eller heter det på?). På första platsen låg en av mina – och många andras – favoritfilmer: Återstoden av dagen. Javisst, det är …
Fortsätt läsa ”DREDD”