SAW 3D – THE FINAL CHAPTER

I en film som enbart känns som urvattnade motorsågsscener staplade efter varandra ska överlevande från Jigsaws torteringsceller börja i nån form av ”stödgrupp” under ledning av en ”guru”. Du hör ju hur jävla larvigt det låter.

Filmen brakade på med allt dom hade, satsade varenda spänn på fullkomligt menlös 3D och hade så lite pengar över till annat att till och med det i dessa filmer så viktiga artificiella blodet fick bytas ut mot Fun Light Hallon.

Om man tycker det är superspännande att se en man öva korsstygnsbroderier med svart tråd över sin egen kind, ja, då passar den här filmen som handen i handsken. För alla oss andra, låt den bara falla i glömska – alternativt häll bensin på skiten och tutta på.

”The Final Chapter”? Törs man verkligen lita på det?

.

Originaltitel: Saw 3D

Produktionsår: 2010

Regissör: Kevin Greutert

Manus: Marcus Dunstan och Patrick Melton

Budget: Ca 20 miljoner dollar

Bodycount: 27 döda

Mest kreativa scen: ”Twisten” i slutet.

.

 

 

.

SAW VI

Jag skrev om den här filmen redan i april 2010 och jag undrar om jag inte ska ta och kopiera den texten rätt av. Jag tror faktiskt det, jag tycker nämligen precis samma sak nu vid en omtitt.

Jag jämför helt sonika filmen Saw VI med Donatella Versace.

Precis som att jag önskar att nån nära vän till Donatella sagt ”Nu är det fanimej NOG!” om hennes otaliga plastikoperationer så önskar jag att någon väl insatt i Saw-filmserien skulle sätta ner foten, slå näven i bordet och vråla för full hals ”ENOUGH! Nu slutar vi, det här funkar inte längre!”

Det går inte att mjölka en sinande kossa mer än såhär, det går bara inte och om detta manus är det bästa som går att åstadkomma in the name of Saw, då tackar jag för mig hur mycket jag än tycker om dessa filmer. Tack och adjö säger jag, jag har betydligt bättre saker för mig än att titta på dravel.

Manuset till Saw VI är så krystat att det inte skulle vara ett dugg konstigare att packa BB-väskan och åka till sjukhuset för att lägga sig på britsen, kräva epidural och sen ta i utav bara helvete för att få ut barnet – fast jag vet att jag inte är gravid.

Nej säger jag. Nej. Enough!

Fast det är ju EN film kvar….

 

Originaltitel: Saw VI

Produktionsår: 2009

Regissör: Kevin Greutert

Manus: Marcus Dunstan och Patrick Melton

Budget: Ca 11 miljoner dollar

Bodycount: 12 döda

Mest kreativa scen: Skämtar du med mig?

.

 

 

.

SAW IV

En sån hardcorestart! Wiiiiihhhaaaa!

Äckligt, kolsvart, blodigt och väldigt snyggt gjort. Jigsaw är död och ska obduceras. Det sågas, stämjärnas (stämhjärnas…haha…häpp!), grötas och skärs. Läkarna gör sitt jobb och hittar nåt som är tokfel i hjärnan på Jigsaw (nähä?), nåt instoppat, nåt mekaniskt, nåt som inte borde vara där. Nåt inspelningsbart, nåt det pratas ur, nån som vill berätta att han fortfarande vill spela ett spel.

Alltså, det är nåt med den här filmen som tilltalar mig mer nu än när jag såg den förra gången. Jag tycker den känns otroligt påkostad, smartare än både tvåan och trean, bra skådespelare och klafsig nåt så in i helvete!

Filmen förlorar en del på klippningen, det hoppas friskt mellan olika scener och olika flashbacks där det förklaras hur det kommer sig att Jigsaw blev en mördare och samtidigt letar polisen Rigg efter den som följer i Jigsaws fotspår. Det känns nästan mer som en musikvideo i klipptempot än en film.

Men ändå, jag gillart. Även om det aldrig blir spännande så är det förstklassig tortyrporr och för oss som gillar sånt är det här ett smörgåsbord.

Originaltitel: Saw IV

Produktionsår: 2007

Regissör: Darren Lynn Bousman

Manus: Thomas Fenton, Marcus Dunstan och Patrick Melton

Budget: Ca 10 miljoner dollar

Bodycount: 8 döda

Mest kreativa scen: Inledningen. Ät inte något samtidigt som du ser den och ät definitivt inte kött. Det gjorde jag. Charktallrik. Orutinerat.

.

 

 

.

Veckans Berenger: SINNERS AND SAINTS

Tom Berenger anno 2010 är porträttlik Sven-Bertil Taube i samma ålder. Det hade man aldrig kunnat tro.

Vithårig, lite stubbig, brunbränd, ja han ser rätt fräsch ut gubben, bra mycket fräschare än på länge. Synd bara att han inte får några vettiga manus att leka med.

Sinners and saints är en 100 minuter lång rockvideo, klippt av någon som har stenkoll på läget och yrkesstolthet i blodet men vad hjälper det? Halvvägs in i filmen tänker jag för femtioelfte gången ”vad fan handlar filmen om? Vad håller jag på med? Lägg av liksom. Stäng av filmen och bege dig ut i skog och mark, gör nåt vettigt av din fritid istället för att skina upp av nanosekunderna i Tom Berengers närhet som i det här fallet inte gör någon glad”.

Ibland kan det vara rätt skönt att se hjärndöd påkostad action. Dom små grå mår bra av att inte behöva arbeta jämt och pangar, kraschar, explositioner och biljakter blir som ögongodis för trötta hornhinnor. Men när en ”dumaction” inte ens är dum vad är den då? Ett sablans neutrum! Sinners and saints har liksom förutsättningarna för att vara precis sådär härligt korkad som många filmer i denna genre kan vara men för att det ska funka så måste det åtminstone finnas lite hjärta, kärlek till filmkonsten som sådan – inte bara till snabba klipp och sneda vinklar.

Orsaken till att jag inte skrivit nåt om storyn är för att jag inte fattar så bra vad filmen handlar om. Jag har ingen aning om vad den vill säga eller varför och är det så att den vill berätta något viktigt så har filmen misslyckats kapitalt.

Betyget blir ändå en tvåa för filmen ÄR snygg och Tom Berenger är med – må så vara som sistanamn i förtexterna.

Här finns filmen att hyra.