THE POSSESSION

En skräckfilm som är baserad på verkliga händelser, ska jag tro på det? Är det värt att ens fundera? Jag menar, om så mycket som en promille av detta sant så är det illa nog.

En mamma och en pappa i skilsmässa (Jeffrey Dean Morgan och Kyra Sedgwick), två döttrar (Natasha Calis och Madison Davenport) som känner sig splittrade och lite ledsna, en loppis där den ena dottern hittar och köper ett träskrin och sen är skiten igång. Den där lådan är nämligen ingen vanlig låda.

Ole Bornedal, favvodansken som gjorde den läskiga Nattvakten (som sen blev Nightwatch när han gjorde remake på den i USA) är filmens regissör och han är extremduktig på att få till en läskig stämning. Sen gäller det att inte vara överdrivet kräsmagad när man ser filmen, det är mycket jox som dyker upp ur munnar och personligen tycker jag det är skitäckligt. Jag satt i soffan och hulkade hårt ett par gånger.

Det ultimata med filmer som denna är  såklart att se den på bio, det blir liksom en extra dimension till läskigheterna. Hemma går det ju att tända taklampan, dricka thé samtidigt eller be grannen dammsuga väldigt nära väggen för att få en distraktion. Visst har jag sett filmer om besatthet, demoner och övernaturligheter många gånger förut men det spelar ingen roll, inte när det görs såhär bra. Musiken påminner ibland om scoret till Hajen vilket jag först finner lustigt och sen bara…huäääääh. Det fungerar, så mycket kan jag säga.

Drar du på den här filmen en natt som sällskap när du inte kan sova då önskar jag dig lycka till. Kan dröja länge innan nattsömnen kommer igång i såna fall.

Filmitch har också sett filmen.

Skräckfilmsvecka-tre-om-en: Nordisk skräck

Vildmark (2003, Norge)

TV-chefen Gunnar tycker att det är en bra idé att ta med sig fyra nyanställda kollegor till en stuga mitt ute i skogen. Isolationen gör att dom lättare och snabbare lär känna varandra resonerar han. Gunnar har varit i den där stugan mycket som barn och vet att ett tyskt flygplan störtat i den lilla sjön under kriget och när två i gänget hittar ett lik i en tjärn nära stugan förändras hela gruppdynamiken.Tjoohoooo. Not.

Usch vad det är tråkigt att skriva om den här filmen. Den är bara så himla dålig. Kanske kanske kaaaaanske att jag hade tyckt att den var bättre om jag såg den på en portabel DVD mitt i natten ensam  ett tält. Kanske.

Jag tänker inte testa och detta beror inte på att jag hatar att sova i tält, det beror på att filmen är så kass att jag är rätt säker på att  experimentet är fruktlöst.

 

 

Sleepwalker (2000, Sverige)

Ulrik (Ralph Carlsson) går i sömnen. Han inte bara GÅR i sömnen, han gör en hel del andra grejer också, kör bil till exempel. Han blir lite rädd för sitt eget beteende och bestämmer sig för att försöka filma sina nattliga äventyr, tejpar fast en videokamera på axeln och går och lägger sig. När han vaknar upp morgonen därpå, utsövd och härlig och ska säga godmorgon till sin fina fru (Ewa Carlsson) ser han till sin stora fasa att frugan är borta och hennes halva av sängen är helt blodig. Det visar sig inte bara vara frun som försvunnit, barnen är också borta. Var är dom och vad har hänt egentligen?

Sleepwalker är en effektivt berättad thriller/skräckfilm(light) och en av dom svenska filmer som jag sett flest gånger. Nån gång per år blir det i alla fall och trots att jag vet precis vad som händer och i stort sett kan sufflera till vartenda ord som sägs så fungerar filmen fortfarande. Jag tycker forfarande att ögon i artificiell nattbelysning är bland det läskigaste som finns.

För övrigt tycker jag att Sleepwalker är en bra historia och visst är det en del logiska luckor men skådespelarna är bra, det finns små snygga twister och filmen tuggar på i ett skönt tempo. Nittio minuter går fort i Ralph Carlssons sällskap.

 

 

Nattvakten (1994, Danmark)

Juridikstuderande Jens (Kim Bodnia) får extrajobb som nattvakt på ett bårhus. Bara där går min puls upp. Vem fan vill frivilligt jobba natt på ett bårhus? Herregud, det är ju jätteotäckt! Att en seriemördare dessutom går lös i staden gör inte saken bättre, inte heller att allt inte står rätt till bland döingarna i kylrummen eller att Ole Bornedal är GRYM på att göra kameraåkningar som banne mig får blodet att frysa till is i armarna på mig.

När jag såg Nattvakten på bio 1994 funderade jag helt allvarligt på att lämna salongen, SÅ läskig var den. Jag mådde fysiskt illa av all anspänning och jag minns att jag tyckte det danska språket gav en extra dimension till rysningarna och att det var skönt att höra folk prata nåt annat språk än engelska. Nu när jag ser om filmen femton år senare, på hemmaplan, på DVD, med samtliga lampor tända och en kudde i famnen kan jag bara säga att trots att jag är vanare nu än då med att se skandinavisk film och att en hel del skräckfilmer passerat mina ögon sen dess så ÄR Nattvakten skitläskig och den håller jättebra fortfarande. Heja Danmark!

 

[Idag tar sig Filmitch an en ”skräckfilm” som det skrivits om en hel del: A serbian film.]