Svensk söndag: HIP HIP HORA!

Det finns en fråga som har gäckat mig i över 35 år, en fråga som jag nog aldrig kommer att kunna få svar på men som svider långt inne i magen. Frågan lyder: Hur kommer det sig att barn och ungdomar så tidigt behärskar konsten att vara elaka?

Det finns två sätt att hantera den frågan på. Det första är att tänka att alla människor föds goda och att dåligt beteende är något som gror i ett dysfunktionellt hem och frodas likt en resistent bakterieodling. Behovet att hävda sig, att slåss, att mobba och snacka skit blir nåt slags självändamål för att kunna växa själv som människa, att man känner sig stor genom att göra andra små.

Det andra sättet att tänka på är det som funkar för mig. Jag tänker att alla människor föds onda. Istället för att förfasas över allt elände som människor skapar i världen, istället för att bli galen på människors idiotiska/dumma/ibland rent vidriga beteenden så blir jag istället jätteglad åt snällisar. När människor gör gott, visar empati, är schyssta mot varandra och beter sig tryggt, lojalt och omtänksamt så tänds ett litet hopp för mänskligheten och jag står ut ett tag till. På samma sätt tänker jag om nyheter. Dåliga nyheter är det ”normala”, när det någon gång visas någon bra nyhet på TV så blir jag glad.

Ungar har – mig veterligen – i alla tider, i alla länder betett sig illa mot varandra. Fenomenet i sig är alltså långt ifrån nytt. Nu är det 2014 och barn vågar inte duscha efter skolgymnastiken av rädsla för att bli filmade nakna med mobilkamera, det läggs ut bilder på Instagram med texter som är grovt förtal och aldrig förr har det varit så enkelt att förstöra livet för någon annan.

Hip Hip Hora kom 2004, innan intåget av smartphones och sociala medier. Det kan 13-åriga Sophie (Amanda Renberg) vara glad för. Å andra sidan är det nog så illa att få fotografier på sig själv asopackad, medvetslös och halvnaken utspridda på skolan när man precis börjat högstadiet och ens pappa är lärare. Jag tror att nästan varenda skola, kanske till och med varenda klass har en Sophie, en Mouse, en  Sebbe, en Emma och en Amanda. En utsatt tjej, en dumjävladryg snygg kille, en kompis-till-den-snygga-killen-som-inte-vågar-säga-nej och ett par tjejkompisar som av rädsla för att själva bli utanför och mobbade inte står upp för sin kompis utan vänder ryggen till.

Den här filmen gör mig fucking galen! Jag blir så förbannad, det vänder sig i magen, jag vill gråta, skrika, slåss, äta havrebollar och omskola mig till högstadielärare. Fy fan för idiotungar, fy fan för idiotlärare, fy fan för idiotföräldrar och HURRA för alla som orkar stå emot grupptryck, fördomar och glåpord.

Teresa Fabik har med Hip Hip Hora gjort ett fullkomligt lysande tidsdokument som aldrig kommer bli inaktuellt. Jag hoppas filmen visas i skolorna, jag hoppas vuxna ser den och jag hoppas framförallt att filmen inte faller i glömska. Det här är vardag för så många, det här är problem lärare, föräldrar, kuratorer, poliser och ALLA vuxna måste orka ta itu med att lösa och mer kommer det bli. Men om vuxna inte orkar så kommer dom onda små barnen inte orka bli snälla och fy fan för att bli gammal då och hamna på ålderdomshem.

Allt går i cykler, what goes around comes around. Tänk på det. Var snäll!

VITTRA

Vår dröm är att Vittra ligger i lådan på Coop med tre filmer för hundra spänn.

Jag läser intervjun med Vittras regissörer Sonny Laguna och Tommy Wiklund i Nöjesguiden och skrattar lite för mig själv. Vilken skön inställning! Det som vid första anblicken kan kännas som en patetisk liten dröm är ju i själva verket precis det som det kända ordspråket handlar om: sikta mot stjärnorna så når du trätopparna. Och Sonny Laguna och Tommy Wiklund siktar och drömmer men framför allt snackar dom inte bara, dom gör.

Grundidén har vi sett tusentals gånger förut. En samling snygga ungdomar ska semestra i en övergiven stuga mitt ute i skogen. Några par, några singlar, tjejer i linne och klackskor, killar i skinnjacka och attityd. En skum gubbe med gevär visar sig vid skogsbrynet (Johannes Brost). Ungdomarna vet inte vem han är, vi andra, vi som nyss såg prologen vet att han skjutit en zombie i huvudet utan att visa en enda känsla.

Han är van vid sånt kan man anta. Skogen kryllar av zombies kan man anta. Stugan är övergiven av en anledning kan man anta. Filmen kommer va tröttsam och seg kan man anta. Gamla klyschor blir inte nya bara för att dom är svenska, eller blir dom det?

Tyvärr måste jag ta upp lite av det ”gamla vanliga gnället” angående svensk film. Det är språket. Dialogen. Det krystade, dom onaturliga fraseringarna, den där några millisekunders för långa väntan när någon ska svara på tilltal. Sen tänker jag att det är norska jag hör. Eller danska. Kanske låter det precis lika ”illa” när man ser filmer från våra grannländer, skillnaden är att jag inte har nån aning, jag kan inte språket tillräckligt väl. Å andra sidan är det inte språket som är det viktigaste i filmer som denna, det är känslan och effekterna och just effekterna finns det ingenting att klaga på.

Vittra är en sjukt blodig film som inte sparar på klaffs och mos och jag tror den kommer nå ut till sin publik. Bara det faktum att den går upp på bio är nåt att jubla åt. Det här är helt enkelt en skräck-independantfilm som visar att med ett jävlaranamma och kärlek, respekt och kunskap om film så kan man komma långt och nå sitt mål.

Sonny och Tommy – Coop nästa!