US

Jordan Peele alltså. Mannen som gav oss den aningens överskattade snackisen Get out härom året. Oscarsnominerad för Bästa film också. Undrens tid är inte förbi, tyckte man då. I år nominerades Black Panther och jag tar tillbaka allt jag tänkt om Get out. Klart den skulle vara nominerad, vad jag än tycker så är det en välgjord och ”egen” film.

Men nu är frågan om Get out är för Jordan Peele vad Sjätte sinnet är för M. Night Shyamalan? En HIT av gigantiska mått och också en måttstock mot vilken alla efterföljande filmer kommer mätas emot. Fullt förståeligt givetvis men också orättvist kan jag tycka. Flera av Shyamalans filmer är långt ifrån dåliga även om dom är bra bleka jämfört med Sjätte sinnet. Och hur står sig Us mot Get out nudå? Det skulle bli spännande att se.

Dagen innan vi i Filmspanarna skulle gå iväg och se filmen kollade jag in Fredrik Wikingssons Instagram. Han hade sett Us men använt Paint lite kreativt och ändrat titeln till ”Usch!”. Bildtexten löd ”Vad fan var det här för skit?” och sedan följde 759 kommentarer varav det stora flertalet höll med honom.

Jag kände mig tacksam när jag läste detta, det fick mina ändå rimliga förväntningar att sänkas rejält och vad är det vi alltid säger om förväntningar på filmer? DET ÄR INGE BRA, DET ÄR ALDRIG ETT PLUS, ALDRIG NÅGONSIN. Jag satte mig alltså i biosalongen och trodde jag skulle få se ett av fekalier dialogdrivet manus. Så. Blev. Icke. Fallet.

Det här är en film som får min hjärna att gå i spinn och DET tyckte jag alltid är positivt. Jag får inte alla trådar att gå ihop, jag förstår verkligen inte allt, jag köper inte inblandningen av Gud i historien och logik kanske inte är manusets starkaste sida MEN jag tycker filmen är uppfriskande, den är egensinnig, den är som en idéspruta som skjuter ur sig tankar och frågeställningar och där sitter jag och lyssnar på Luniz´”I got 5 on it” och njuter. Det är spännande och behagligt, det är roligt och konstigt, det är kreativt och snyggt – allting samtidigt.

Us fullständigt KRYLLAR av filmiska referenser och efter att ha tittat på ”hjälp-för-att-förstå-filmens-sammanhang-filmer” på youtube kan jag konstatera att det går att värka fram ännu fler referenser än det vid en första anblick gick att se. En del mer långsökta än andra. Värkar alltså. Ibland kan man få något så banalt som en skugga att bli en sax bara man bestämmer sig för det tillräckligt hårt.

Lupita Nyong´o, Winston Duke, Elisabeth Moss och Tim Heidecker är bra i sina respektive roller men frågan är om det inte är Jordan Peeles hjärna som ÄR själva huvudrollen? Vad är det som rör sig där? Ingen vet – men underhållande är det!

 

 

.

Fler filmspanare som sett filmen är:
Rörliga bilder och tryckta ord
Fripps filmrevyer
Jojjenito
Movies-Noir
Filmitch
The Nerd Bird
Har du inte sett den?

STORKARNA

Jomenvisst är det STORKARNA som kommer med bebisar! Inte tusan är det nåt fysiskt inblandat med att man blir förälder? Åtminstone VAR det storkarna som levererade knoddarna tills dom kom på att det var mer lukrativt att leverera hemelektronik åt ett storföretag.

Storken Junior (Andy Samberg) blir befodrad och får som första uppdrag att sparka den enda människan som jobbar i stork-speditions-företaget, Tulip (Katie Crown). Tulip blev kvar där efter en incident då adressen till familjen hon skulle levereras till tappades bort.

Junior ska alltså sparka Tulip men det går såklart inge vidare. Istället lyckas dom dra igång den insomnade bebismaskinen som spottar ut en liten ensam flicka, en flicka som dom givetvis vill leverera till rätt föräldrar.

Det finns några scener i filmen som innefattar en grön liten fågel som är helt GALET roliga, alltså fem-plus-kul! Även om resten av filmen inte är en skrattfest så är den ändå betydligt mer sevärd än jag hade kunnat tro. Jag tror att filmmakarna vill säga något djupare med filmen, nåt som har med familj och gemenskap att göra, kanske det här som är så modernt på film nuförtiden att en familj inte behöver vara mamma-pappa-barn eller ens mamma-mamma-pappa-pappa-barn utan lika gärna en samling väldigt goda vänner som är en så stark sammanslutning att de kallar sig familj (typ Fast & Furious-gänget eller Guardians of the Galaxy).

Storkarna är en jättesnygg film men den är  inte alls lika smart som till exempel Insidan ut. Men å andra sidan, vilka filmer är det?

 

GET OUT

Så är den då sedd, årets första lilla film som blivit en snackis. En film som mixar rasism, kärlek, splatter, humor, hypnos och skräck och som med en budget på 5 miljoner dollar redan spelat in 167. Vad säger man? Nåt rätt har han gjort Jordan Peele.

Jordan Peele är alltså manusförfattare och regissör till den här filmen (hans långfilmsdebut!) och annars mest känd som Peele i TV-serie-duon Key and Peele, eller den ene snubben i kattfilmen Keanu som kom förra året (där den andre är Keegan-Michael Key). Men nu kan både Peele och produktionsbolaget skratta hela vägen till banken för en film som Get Out görs inte så ofta.

Om jag ska jämföra Get Out med någon annan film blir det 2015-års lilla-stora-skräck-snackis It Follows. Filmerna har samma tempo, samma ljudbild, samma ”hipstriga” känsla, samma diffusa skräck (för den som tror att Get Out är en ”vanlig” skräckis kommer bli grymt besviken), det leks med kameravinklar och jump scares, det mesta händer i dagsljus och det otäcka är inte det uppenbara.

Här är det den unge svarte fotografen Chris (Daniel Kaluuya) som efter fyra månader (eller är det fem?) ska följa med sin vita flickvän Rose (Allison Williams, ja precis, Marnie i Girls) till hennes rikisföräldrar över helgen. Han är lite orolig för att Rose inte berättat att han är svart men hon insisterar på att det inte spelar nån roll, att föräldrarna inte kunde bry sig mindre. Och nej, det kanske dom inte gör, men det faktum att neurokirurgen och hans hypnoskunniga fru håller sig med färgad arbetskraft i hemmet gör Chris en smula konfunderad.

Det här är en film som är brutalt spoilerkänslig och jag tänker därför inte skriva mer om handlingen med rädsla för att paja nåt för dig som tänker se den. Jag hoppas nämligen ATT du tänker göra det för filmen är helt klart sevärd OCH den är intressant. Den sätter igång tankar i skallen jag inte hade innan och det är alltid ett plus. Sen är jag kanske inte fullt lika blown away av filmen som många andra verkar vara men att det är en BRA film kan jag skriva under på.

I avsnitt 86 av Snacka om film pratar både jag och Steffo om våra upplevelser av Get out. PLUS, filmen till ära, har vi ett BONUSAVSNITT enkom för att prata spoilers. Här hittar du det vanliga avsnittet och här är bonusavsnittet som vi kallar ”Afterburner”.

 

KEANU

Nästan vilken liten grej som helst kan förändra ens liv om man bara är tillräckligt mottaglig. Det kan vara en händelse, ett ord eller som i dagens fall – en katt.

Rell (Jordan Peele) har ingen direkt livslust längre, ensam, övergiven, nedsutten i en rövsmörig soffa, herregud vad allt är kolsvart för den snubben. Men så dyker han upp, katten, den lille missen med dom snälla ögonen och Rell får en anledning att leva. Han döper katten till Keanu och tillsammans är dom både oslagbara och skiljaktiga.

Rells kompis Clarence (Keegan-Michael Key) är däremot varken ofrivilligt singel eller deprimerad, han är gift och även om äktenskapet kanske inte är direkt passionerat så känner han sig trygg. Så trygg att han utan omsvep kan skicka iväg frugan på en weekendresa med en kompis vars fru inte ska med och det visar sig bli en helg som ingen inblandad kommer glömma.

Keanu är en oförarglig film. Det är enkel humor som antingen går hem eller inte och hos mig funkar den över förväntan bra. Jag fnissar flera gånger och Keanu är söt trots att han är med för lite. Att rösten till katten görs av Keanu Reeves är självklart ett plus även om man bara får höra honom prata en enda gång.

Dessa två huvudrollsskådisar har även gjort Comedy Central-serien Key & Peele och jag undrar om jag inte tycker bättre om filmen på grund av att jag aldrig sett Key & Peele. Jag har liksom ingen relation till snubbarna.

Keanu är ren underhållning för stunden (och inte en sekund senare) och ibland är det precis vad man kan behöva.