Fredagsfemman #135

5. Remake på Flykten från New York?

Jag vet inte om jag är så värst sugen men å andra sidan…..why not? En remake på Flykten från New York, 80-talsklassikern med Kurt Russell som mannen men det supercoola namnet Snake Plissken, alltså det finns sämre filmer som återuppväckts ifrån det döda. Och om jag säger att det ryktas om Pacific Rim-hunken Charlie Hunnam som Plissken, blir du mer sugen nu? Ja? Nej? Kanske?

.

.

.

4. Chloë Grace Moretz

Hon är bland det sötaste som går på jorden, hon är kanske den mest begåvade unga skådespelerskan som finns just nu, hennes nyaste film If I stay har premiär idag och hon har haffat Brooklyn Beckham. Heja Chloë Grace Moretz, framtiden ligger framför dina fötter. Bli inte nån ny Linday Lohan bara….hua….hemska tanke.

.

.

.

3. Retro

Retro är en TV-serie i tio avsnitt som handlar om hur saker och ting var då, alltså då, typ på 80-talet. Avsnitt 9 är extra intressant då det handlar om videovåldsdebatten som skenade, om moralpanik, om Motorsågsmassakern och både Heather Langenkamp från Terror på Elm Street och John Carpenter intervjuas. En väldigt sevärd och underhållande serie i sin helhet tycker jag. Klicka här för att se avsnitten på Svtplay.

.

.

.

2. Oh Bo!

Jag tror jag har fått en liten crush på Bo Burnham. En rolig, klurig, musikalisk ung stå-uppare som har massor med klokheter att säga på sitt eget ytterst personliga vis. Två av hans shower finns på Netflix (eller här är den ena) och man kan säga att dom går på repeat hemma. Repeat stuff, repeat stuff, repeat stuff, repeat stuff. Den som fattar fattar. Fattar du inte men vill fatta, titta här.

.

.

.

 

1. Tack för allt Brasse

Det känns som ett riktigt skitår helt enkelt, i alla fall om man ser till antalet dödsfall av skådespelare man inte vill vara utan. Brasse är den senaste i raden av begåvade män med varm utstrålning som lämnat oss. Alltså….Brasse. Det känns som att han har definierat mångas barndom, ja, definitivt har han gjort det med min. Han lärde mig räkna! Han lärde mig läsa! Han lärde mig fan att skratta! Jag lyssnade på Magnus och Brasses shower på kassettband när jag skulle sova och det slutade alltid med att jag låg i sängen och fnissade tills mamma hörde mig och kom in och tvångsbytte band. Nu kan man se en hel del Brasse-TV på Öppet arkiv och där ska jag grotta ner mig framöver. Sen ska jag se om Bäst före. Där var han fin.

ÅSA-NISSE – WÄLKOM TO KNOHULT

Att gilla att titta på film oavsett om det handlar om ett jobb eller en hobby kan vara en ganska ensam tillställning, det tror jag dom flesta av oss filmtokar kan hålla med om.

Filmtittande som fenomen är inte speciellt socialt, det kanske är därför biograferna har varit – och sannorlikt alltid kommer att vara – en viktig plats där jag i alla fall kan få känslan av att jag upplever något tillsammans med andra även om väldigt få upplevelser är lika subjektiva som eftersmaken av en film.

Det kryllar inte av film som uppmuntrar till stormöten. Filmer som hela familjen kan samlas kring som en efter-efterrätten-samling i TV-rummet växer inte på träd och jag tror att det är därför som den obligatoriska svenska juldagsbiopremiären är så viktig för många. Då kan alla från dagisbarn till gammelmormor se samma film och det har ett absolut mervärde även om värdet kanske inte ligger i just filmens konstnärliga utförande utan i mysighetsfaktorn att göra något tillsammans allesammans.

Åsa-Nisse – Wälkom to Knohult är en film som passar in i just detta. Den har alla ingredienser som behövs för att en hel klan ska kunna se den samtidigt och som en familjefilm har den alltså enligt mitt sätt att se på saken ett absolut värde men som film betraktad, haha, nej.

Dom yngre barnen känner igen Johan Glans och David Batra, mammorna kan njuta av Kjell Bergqvist med guldtand, papporna får nöja sig med Maria Lundqvist, Sissela Kyle och Ann Petrén med löständer och en äldre generationen kan ooooooa åt Stig Grybes välkända nuna och kanske även känna en viss glädje (?) åt att få återse Åsa-Nisse på film även om det varken är svartvitt eller i John Elfströms tappning. Själv blir jag som alltid glad av  Brasse Brännström och mina (enda) höjdpunkter i filmen var när han var i bild. Jag skrattade faktiskt. En hel gång. Det var när Brasse fes.

Jag valde bort att se Åsa-Nisse på bio, vilket jag är ganska glad för, men jag valde bort den av en enda anledning: jag ville se den tillsammans med ett gäng andra. Det har jag gjort nu. Vi var fem personer i åldrarna 12 till 60 år som såg den och det här är det samlade omdömet:

”Det är otroligt, hela svenska komikereliten är på plats och ändå blir det inte bättre än såhär. ” (40-åringen)

”Alltså, det är ju synd, men det här är verkligen inte bra. Jag går och lägger mig nu. Gonatt! ” (12-åringen, 20 minuter in i filmen)

”Det här är inte ens en B-film, det är en Ö-film.” (60-åringen, en timme in i filmen)

”Zzzzzzzzzzz, va, huuööoo….kolla det där är ju han som spelar Ove Sundberg….zzzzzzzz” (14-åringen)

”Hahahaha! Han fes! Hahahahaha!! Fy faaaan vad dåligt det här är, hahahaha!” (38-åringen, dvs jag)

Så säga vad man vill om svenska familjefilmer, dom skapar debatt och får hyperaktiva barn att sova som stockar.