AVALON

27 juli, 2012

Roxy Musics fina låt Avalon är jordens nostalgikick för mig men det är också ett bra namn på en film, bra mycket bättre än After Eight som det skulle ha hetat om inte en viss chokladbit satt sig på tvären.

Det är lika uppenbart att låten Avalon kommer spelas i denna film som att Sweet home Alabama spelas i filmen Sweet home Alabama eller Roy Orbison´s Pretty Woman i filmen Pretty Woman, men det hör inte riktigt hit, inte nu i alla fall.

Avalon hade världspremiär på Torontos filmfestival i september 2011 och där vann den kritikerpriset för bästa debutfilm. Innan detta var filmens regissör Axel Petersén mest känd för att ha spelat rollen som Berit i filmen Cornelis. Johannes Brost däremot, han var Joker i Rederiet, han var slingade Lennart i Black Jack och mästare på charader i Gester med gester men framförallt har jag under hela min uppväxt via tidningsartiklar och löpsedlar fått känslan av att han var ett partydjur. Rollen som Janne i den här filmen känns på nåt sätt som skriven för honom och kanske är det därför han är så himla bra? Han kanske inte spelar, han kanske inte behöver det? Han kanske bara….är?

En påkostad nattklubb ska öppnas i Båstad och festfixaren Janne ska hålla i spakarna. Han har precis blivit av med en fotboja, livet leker så smått och han tror verkligen på den här grejen. Men så händer en grej som förändrar det mesta.

Grejen som händer, det handlar om ett dödsfall, är det centrala i filmen. Bihistorien, den som handlar om personen som dör och dennes närstående skulle jag vilja se, där finns en väldigt intressant film begraven. Historien om Janne bryr jag mig inte nämnvärt om. En rackig halvgammal gubbe med dyra skjortor och flådigt leverne som han inte har ekonomi för, njä, det känns inte alltför spännande faktiskt. Jag tycker inte filmen är dålig, nejdå, den är bara inte så engagerande. Dessutom är slutet ett rent hån.

Tummen upp för Johannes Brost, tummen upp för Bryan Ferry, tummen ner för att den mest intressanta delen av filmen sjabblas bort och tummen åt både höger, vänster, upp och ner för juryn i Toronto. Jag fattar inte hur dom tänkte men visst är det kul med en svensk film som får uppmärksamhet utomlands även om jag inte riktigt förstår varför.

Fripps filmrevyer har också sett filmen. Här finns hans recension.

{ 4 comments… read them below or add one }

filmitch juli 27, 2012 kl. 20:41

Snygg affisch, gillar Brost så jag har gått och sneglat på den här tids nog och Avalon kan man alltid lyssna på en extra gång.

Svara

Fiffi juli 28, 2012 kl. 08:42

filmitch:
Då kanske du ska ge filmen en chans?

Svara

Jojjenito juli 28, 2012 kl. 07:01

Har varit sugen på Avalon länge. Låter intressant och ser snygg ut. Synd att den inte gick hem hos dig. Har inte läst din text men kunde inte låta bli att glutta på betyget. Kan det vara en sån där svensk festivalfavorit som haussas men som sen visar sig var lika bra som Apflickorna.

Svara

Fiffi juli 28, 2012 kl. 08:43

Jojjenito:
Om jag jämför den här med Apflickorna så tycker jag den här är långt mycket bättre. Jag kan inte svara på exakt varför, det är bara en känsla. Ge den en chans vettja 🙂

Svara

Leave a Comment

Previous post:

Next post: