YOU´RE NEXT

På förra filmspanarträffen satt jag och pratade med Erik, Har du inte sett den-poddens skräckfilmsfantast. Han berättade att han äntligen sett You´re next. Han sa även att filmen var ”helt okej”. Det tyckte jag var roligt.

”Helt okej” för en skräckfilm är ett rätt bra betyg även om han pratade om filmen i samma andetag som The Conjuring, Sinister och Insidious och tyckte denna var sämre.  Men det är klart den är sämre. Hur skulle den kunna bräcka Sinister?

Jag kände ett sug efter att äntligen se You´re next jag med men sen kom jag på att Erik precis gett Passion 4,5/5 i betyg och fick lite brainfreeze. Sen kom jag på att jag gav Movie 43 5/5 och kanske borde hålla tyst. Att hylla en film som alla andra toksågar är inte det lättaste, jag vet, men Passion Erik….Passion.

Under min skräckfilmsvecka i höstas såg jag en film som heter The Strangers som handlade om ett par som får sitt hus invaderat av mordiska människor i mask. You´re next är väldigt lik den filmen, alltså v-ä-l-d-i-g-t lik. Samma typ av hus, samma känsla, samma ljussättning, liknande musik. I You´re next är det fler människor inblandade, det är enda skillnaden. Det är lite jumpscares, lite klaffsiga mord, lite skrik, lite spänning så ja, jag håller med Erik. You´re next ÄR en ”helt okej” film.

THE HOUSE OF THE DEVIL

Ibland blir saker och ting lite bakvänt men oftast blir resultatet rätt bra ändå.

Jag såg The Innkeepers för ett tag sedan, en spökfilm som jag gillade skarpt. Att den filmens regissör Ti West gjort en liknande film innan den visste jag inte men blev snabbt tipsad om den av mina kära bloggkollegor och nu är den sedd. Min första tanke när eftertexterna rullar är att jag vill stalka upp Ti och bjuda honom på middag men efter en snabb titt på Imdb ångrar jag mig. Trots mustasch så tilltalar han mig inte alls, inte på det viset. Hans hjärna gör det däremot och hans sätt att filma.

Redan vid förtexterna är jag fast. Gula bokstäver, lite grumlig bild, filmat som vilken skön skräckis från 70-80-talet som helst (eller så hade Tarantino kunnat vara framme). Samantha (Jocelin Donahue) har jeansen uppdragna till armhålorna, sådär så Tone Norum borde vara grön i ansiktet av avund om hon såg det och hon har det där obligatoriska smala svarta skärpet, retrofrillan, freestyle i samma storlek som en unikabox och sånadär skumgummihörlurar.

Precis som i The Innkeepers tar West tid på sig att bygga upp stämningen och när 36 minuter har gått tittar jag på klockan och tror att det gått en timme. Det är en tunn linje mellan snarkvarning och mystempo och han klarar sig på rätt sida snöret även denna gång. Filmerna är otroligt lika varandra både i uppbyggnad, känsla och färger men där The Innkeepers var spännande så är The house of the devil nästan på gränsen till tortyr. Jag sitter som på nålar och det sticker i huden och jag tittar bort, tittar dit, tittar hit, tittar överallt utom på TV:n för jag vet, jag vet så vääääl att NU kommer jag att hoppa till, nu kommer jag lyfta en halvmeter men varenda gång blir jag lurad och det är coolt gjort. Det är inte helt enkelt att lura gamla skräckfilmsrävar.

Av filmens nittio minuter är sjuttio i princip en fullpoängare. När filmens klimax närmar sig och det borde utmynnas i jubel, applåder och hjärtsvikt från mig i soffan så blir det tvärtom, det blir ett anti-prefix och en liten tyst jamen-ooookejdå-suck. Det är klart att det inte kunde vara bulls eye. Det är klart att det måste finnas mer att se fram emot, högre mål att sträva efter. Jag är mätt men inte illamående, det hade gått att få ner en kula glass till men inte mycket mer.

Jag känner för att texta en banderoll och demonstrera lite. Mer Ti West åt folket!

Vill du läsa mer om filmen? Plox, Movies-Noir, Rörliga bilder och tryckta ord och Filmitch har också skrivit om filmen.