ASSASSINATION NATION

Vad händer om storebror ser dig men storebror inte är en storebror utan någon random människa i en liten stad som beslutar sig för att pytsa ut ALL information om dig offentligt. Alltså inte sån information som ingen höjer på ögonbrynet åt utan sånt du kanske inte är superstolt över. Personliga mejl. Foton. Sms. Sånt som kan vara komprometterande om det hamnar i fel händer. Sånt som du av många anledningar vill ha hemliga och privata.

Assassination Nation är en färgstark, grafisk, verklighetstrogen dystopi – om nu något kan vara både ock. Det här är något som skulle kunna hända, som har hänt, som borde kunna hända och som många borde vara rädda för men självklart är historien en smula överdriven då detta är en film och inte en dokumentär.

Som film betraktad är den otroligt underhållande. Jag njöt från första sekunden till den sista och trots att huvudrollsinnehavaren berättar redan i filmens början att vi kommer få se en hel del av våldsamheter, sex, blod och andra grisigheter är det aldrig FÖR mycket.

Lily (Odessa Young), Em (Abra), Sarah (Suki Waterhouse) och Bex (Hari Nef) är en utomordentlig huvudrollskvartett och Sam Levinson en dito manusförfattare och regissör. Det här var en riktigt skön filmupplevelse, en sån som sitter kvar långt efteråt.

DEADPOOL 2

Det finns få parametrar som är så svåra att värja sig mot som kombinationen lekfullhet, smartness och charm. Det gäller egentligen i alla situationer och med alla människor. Hur kan man inte gilla den kombon?

Deadpool som filmisk figur känns som urtypen av en mix av dessa egenskaper och både första filmen och denna är en produkt av människor bakom (och framför) spakarna som behärskar dessa kvalitéer till fullo. Med det sagt, det är ingen idé att jag mörkar mina åsikter om filmen, inte ens såhär pass långt upp i texten, för det här är BRA SKIT, det är underhållande till max och jag har svårt att se att man kan få mer bang for the bucks än såhär för biljettpengen.

I Deadpool (första filmen)  var det en massa kluriga referenser som lätt flög över ens huvud om man inte var koncentrerad och med i matchen. Deadpool 2 tar steget ännu längre och med alla dom filmiska referenser som haglar här är det VERKLIGEN en film som hyllar oss nördar. Som känns tacksam över att vi nördar finns. Vi som sett filmerna, som snappar upp saker, som hänger med i den populärkulturella sfären. Jag fattar att filmen kan upplevas larvig om man inte är ”en av oss” men å andra sidan, varför utsätta sig för filmen om man inte gillar genren, det är ren idioti. Så ser du en brutalsågning av Deadpool 2 någonstans, lita inte på den. Den är skriven av någon som inte fattar grejen.

Hur kan jag skriva så? Hur kan jag vara så kategorisk, nästan fördömande? Jo, jag kan vara det för det här är en film för oss som fattar sammanhanget, ingen annan har där att göra. Att se och njuta av Deadpool-filmerna är som att vara med i en förening för special people och samtidigt inse att vi är många många måååånga som ÄR just special people. För att uppskatta Deadpool ända ut i fingerspetsarna – och ända in i hjärteroten – måste du vara en del icke-PK, du måste uppskatta sånt som är utanför boxen, du måste kunna skratta åt skämt som andra kanske ser som konstiga och/eller rent av störda och du kan inte sitta och halvsova. Det händer nämligen grejer varenda millisekund av filmen (nånstans på duken) och det är därför både denna film och den förra har en sån himla hög omtittningspotential. Man ser helt enkelt nya saker hela tiden.

Att Ryan Reynolds ÄR Wade Wilson/Deadpool känns lika självklart som att solens strålar ger värmeutslag. Jag har svårt att se att han ska kunna toppa den här prestationen någonsin framöver även om jag med dessa två filmer faktiskt förstått att Reynolds är en betydligt bättre skådis än jag tyckt innan. Att kunna spela med i komedier är en sak, att vara bjussig och rolig på riktigt en annan och i Deadpool-filmerna får han chansen att gå totalt NUTS i en karaktär och SOM han lyckas med det.

I den här filmen, precis som i förra, blandas ren jävla galenskap med en mörkare underton som jag tycker fungerar jättebra. Filmerna behöver sorgen för att knasbolligheterna ska kunna kicka in ordentligt i själen. Det finns bad guys som beter sig som bad guys på riktigt, det finns scener som man inte kan ha osedda om man en gång har sett dom (babyben ftw!) och som sagt, dom filmiska referenserna är het freakin klockrena.

Jag var ofantligt underhållen under dessa två timmar och jag LÄNGTAR efter en tredje film om den mänskliga avocadon Wade. Uppfriskande, asroligt och såååå härligt sjukt är vad det är och biobiljetten är en solklar investering i gott mående.

DET

Ja, jag läste Stephen Kings bok Det när jag var yngre. Ja, jag älskade den. Ja, det är en tegelsten men det är en älskad tegelsten och jag har kånkat runt den i många flyttar och den har alltid haft en iögonenfallande plats i min bokhylla. Det är nåt med den där förlorarklubben som jag kunde identifiera mig med som ung och ja, även som vuxen faktiskt.

Det var många år sedan jag läste boken men det hindrar inte att jag sett fram emot filmatiseringen av boken. Andy Muschietti regisserar, ett gäng alldeles strålande barnskådisar har kontrakterats, Bill Skarsgård är Pennywise och handlingen är framflyttad till slutet på 80-talet istället för bokens 50-tal. En lysande idé för övrigt.

Det finns några små problem med Det som film som jag ser det, som till exempel att det är en skräckfilm som inte är så väldans otäck. Det finns dock desto mer plus och det är DET som gör att jag tycker Det är en väldigt bra film. Det är en ”riktig film”, en film med en historia som har flera lager, den har många intressanta och välskrivna karaktärer där i stort sett alla utvecklas under filmens gång, den är välgjord både i det stora (som i CGI-effekter) och det lilla (smink, scenografi). Musiken är välbalanserad, det finns uppenbart uträknade jump scares men det strösslas inte onödigt mycket med dom och mitt engagemang för rollfigurerna håller en jättehög nivå filmen igenom.

Jag har således ingenting att klaga på annat än att jag inte blev så rädd. Å andra sidan är jag en hårdhudad 45-åring, det finns många yngre än jag som kommer förfäras över filmen på hela andra sätt än jag. Nu ser jag verkligen fram emot del 2 och vilka skådespelare som kommer castas som dom vuxna varianterna av förlorargänget. Jag tror det kommer bli svårt att klå kidsen i charm dock. Bättre gäng barnskådespelare har sällan skådats!

Med Jaeden Lieberher som Bill i spetsen går Jeremy Ray Taylor (Ben), Sophia Lillis (Beverly), Finn Wolfhard (Ritchie), Chosen Jacobs (Mike), Jack Dylan Grazer (Eddie) och Wyatt Oleff (Stanley) strax bakom och det är verkligen ett gäng som kommer gå till historien på SÅ många sätt, precis som Bill Skarsgård kommer att kunna åka runt på Comic Cons  världen över till döddagar utklädd till en clown med aningens överarbetat garnityr. Att Det redan är en av dom mest framgångsrika skräckfilmerna genom tiderna förvånar mig inte alls, inte i en tid kommunikation med emojis och übersnabb tydlighet är A och O. Ingen med färgseendet i behåll kan missa kombon röd ballong och gul regnjacka.

Steffo och jag pratar mer om filmen i avsnitt 107 av Snacka om film.

ATOMIC BLONDE

Herregud, hur ska en film kunna misslyckas när den utspelar sig i Berlin 1989 och har Charlize Theron med lugg (!!) i huvudrollen? Nä, precis, filmen KAN inte misslyckas. Att jag fick ett meddelande från Sofia några dagar innan jag såg filmen som ”förvarnade” om att jag kommer älska soundtracket gjorde inte förväntningarna lägre.

Och japp, jag gled ur nästan ur biostolen redan vid första tonerna av New Orders Blue Monday. Och sen kom dom. Låtarna. Som ett pärlband genom filmen. Depeche Mode (och inte bara EN gång!), Bowie (och inte bara EN gång utan två), Nena, George Michael, Falco, The Cure, Duran Duran, urvalet av låtarna blev i långa stunder nästan viktigare än filmens handling, en handling som i ärlighetens namn kanske inte känns som första prio i en film som denna.

Nej, här är det actionscenerna, bad-ass-poserande-Charlize och fräsiga kameravinklar som är i fokus och eftersom filmen utspelar sig på 80-talet, långt innan det blev modernt att röka på och dra linor, så krökas det ren sprit en hel del samt röks en limpa cigg eller två. I närbild naturligtvis. Sensuellt rökande av Charlize, mer vardagsbolmande av James McAvoy men likväl, det röks utav helvete filmen igenom.

Regissören David Leitch är fram till nu mest känd som stuntman i otaliga filmer samt som nån form av uncredited regissör för vissa scener i första John Wick-filmen. Inte något super-CV med andra ord och det både förvånar mig och inte att det är han som ska regissera Deadpool 2. Visuellt förstår jag grejen, han kan det här med snygga scener, men den där sista finessen och flowet i tempot saknas i dagens film och det HOPPAS jag att han får till i Deadpool 2, en film som lever på det rappa, snabba, coola tempot och ball klippning.

Atomic Blonde gav mig hur som helst en underhållande stund i biomörkret och det var härligt att höra alla köttiga smaskljud i slagsmålsscenerna. Det kändes som att folk slogs på riktigt. Oummmppppffffgghhh-ljuden kom liksom inifrån människorna, inte som pålagda tuffisljud.

Även vännen och filmspanarkollegan Sofia har sett Atomic Blonde och idag skriver hon också om det. Klicka här för att komma till hennes eminenta funderingar.

Fredagsfemman #277 – Svenskar att ha koll på inför biosommaren

5. Ahlström, Endre och Granath i Kingsman: The Golden Circle

Okej, det är kantboll på denna för 22 september klassas väl egentligen som höst men då har i alla fall Kingsman: The Golden Circle biopremiär. Hanna Ahlström repriserar sin roll som prinsessan Tilde och Lena Endre och Björn Granath (RIP) spelar hennes föräldrar, alltså den svenska kungaparet. Jag ser fram emot den här filmen så SJUKT mycket och jag kommer se om första filmen innan det är dags. Min recension av Kingsman: The Secret Service finns här.

.

.

.

4. Bill Skarsgård i IT

Att få rollen som Pennywise i nyinspelningen av Stephen Kings bok IT (Det, på svenska) kommer göra Bill Skarsgård odödlig. Skräckfilmsfigurer har en förmåga att överleva vidare generation efter generation nästan oberoende av filmens kvalitéer i övrigt. 8 september får vi se den otäcka clownen på bio. Håll ut!

.

.

.

3. Bill Skarsgård i Atomic Blonde

Vad kan man säga annat än att 2017 verkar bli Bill Skarsgårds år? 28 juli får vi nämligen se honom spela mot Charlize Theron, Sofia Boutella, James McAvoy, John Goodman, Toby Jones och Eddie Marsan i actionthrillern Atomic Blonde. Kan bli nåt va?

.

.

.

2. Fares Fares i The Nile Hilton Incident

Nu är det höst igen men äsch…vi får hoppas på sommarvärme september ut helt enkelt. 29 september har  Tarik Salehs The Nile Hilton Incident biopremiär och nånting säger mig att det är en extraordinär Fares Fares vi får se i huvudrollen. Håll ögonen öppna!

.

.

.

1. Alicia Vikander i Tulpanfeber

2008 gjorde Justin Chadwick en riktig härlig kostymfilm vars titel var Den andra systern Boleyn. Nu är det dags igen när Deborah Moggachs roman Tulpanfeber ska bli film (hon har även skrivit romanen som ligger till grund för filmen The Marigold Hotel). Vi har väl aldrig någonsin skådat en svensk skådespelare förr som klär i och bär upp en kostymfilmsroll så fantastiskt bra som Alicia Vikander? 14 juli är det biopremiär och Vikander matchas av Dane DeHaan, Cara Delevigne, Christoph Waltz, Zach Galifianakis och Jack O´Connell.

 

Fredagsfemman # 113

5. Vårens baksida

Jag tycker om vintern men inte snö. Jag tycker om hösten men inte regn. Jag tycker om sommaren men inte åskväder. Jag tycker om våren men inte smutsiga fönster. Jag kan inte göra nånting åt mina aversioner förutom vårens, men jag har ingen lust. Man kan dra ner persiennerna också. Eller blunda. Det är svårt att titta på film när det är ljust också. Kan det inte bli höst snart igen?

.

.

.

4. Hemlock Grove

Det skedde av en slump. Jag var inne på Netflix och fick upp en bild, klickade på den, aha, en serie… jag som ”inte tittar på serier”… men hallå, vem försöker jag lura för nu sitter jag här igen ohjälpligt fast vid en serie som inte släpper taget. Hemlock Grove är svinsnygg, spännande, härlig på alla sätt och vis. Bill Skarsgård, Famke Janssen och Landon Liboiron har huvudrollerna och Eli Roth är inblandad på nåt hörn. Jättebra hörrni. Ännu en kanonserie som börjar på bokstaven H.

.

.

.

3. En retweetande Aronofsky

Jag har länge följt Darren Aronofsky på Twitter, det gör jag inte längre. Nu när hans nya film Noah har premiär roar han sig nämligen med att retweeta stora mängder bilder på biobiljetter inköpta runt om i världen. Otroligt tradigt. Jag hade hellre sett att han twittrade om det faktum att det kryllar av folk som ser Noah-filmen som en boats (based on a true story).

.

.

.

2. #trolljägarna

Jag tror att TV3 kanske för första gången någonsin fått till ett program som faktiskt kan göra nytta. I Trolljägarna letar Robert Aschberg och hans posse upp näthatare och konfronterar dessa. Om det så bara får EN trolldåre att tänka efter innan hen skriver eller – ännu hellre – lägga ner sina konton och alias så har programmet uppnått sitt syfte.

.

.

.

1. Miyazakis sista vind

Idag har Hayao Miyazakis film Det blåser upp en vind premiär. Det blir hans sista film nu när han som 73-åring efter över femtio år som filmmakare går i pension. Han startade det mycket framgångsrika Studio Ghibli för närmare trettio år sedan och nu är det sonen Gorō Miyazaki som tar över rodret. 1971 reste Hayao till Stockholm för att besöka Astrid Lindgren, han ville göra en japansk version av Pippi Långstrump men Astrid sa nej. I år är det tänkt att Gorō ska börja göra en animéversion av Ronja Rövardotter. Cirkeln är sluten, livet går vidare. Tack för alla fina filmer Hayao.

 

Simon och ekarna

Det är sommar 1939 och Simon (Jonathan S. Wächter) sitter uppkrupen i sin koja i den stora eken vid vattnet. Han är kanske tio år och inne i en stor upptäckarfas i livet men hans arbetarpappa tycker att Simon fokuserar på fel grejer, att det är trams att läsa böcker (trots att han fått dom av sin mamma) och att en pojke aldrig kan bli en redig karl utan valkar i händerna. Han tycker också det är underligt att Simon inte har några vänner och heller inte verkar sakna det.

Då Simon är en förslagen pojke har han tagit sin framtid i egna händer och på eget bevåg sökt till det ”fiiiina” läroverket. Pappan är skeptisk, såklart och han får Simon att lova att aldrig någonsin glömma var han kommer ifrån även om han dagarna i ända kommer att umgås med fisförnäma ynglingar.

Simon börjar i skolan och redan första dagen träffar han Isak (Karl Martin Eriksson), en liten judisk pojke som kom att bli Simons allra bästa vän.

Kriget närmar sig mer och mer och det är inte lätt att vara tysk och jude även om man bor i Sverige. Isaks mamma är psykiskt sjuk och hamnar på sjukhus och Isak flyttar in hos Simons familj. Isaks pappa är en rik bokhandlare som älskar vackra ting, litteratur, musik och konst och Simon känner sig mer hemma i hans värld än i den fattiga och snävsynta – om än kärleksfulla – omgivningen hans föräldrar kan erbjuda. Isak å andra sidan klickar totalt med Simons pappa och dom två familjerna blir som ett kollektiv, fast med två boenden.

När jag gick ut från biografen och hade besökarnas applåder ljudandes i öronen tänkte jag jag gillar den här filmen men vad handlade den om? Jag vet fortfarande inte riktigt och egentligen spelar det ingen roll (nej, jag har inte läst Marianne Fredrikssons bok som är filmens förlaga). Simon och ekarna är en fin liten film, en snällisfilm om man så vill. Välspelad i samtliga roller men Bill Skarsgård som den lite äldre Simon är fantastisk likaså Helen Sjöholm som Simons mamma.

Denna Helen Sjöholm, hon förbryllar mig. Hon är en sån FANTASTISK skådespelerska men hon gör så få roller på film att jag blir rädd för att hon är vår kvinnliga motsvarighet till Sven-Bertil Taube. Hon kan vara bland det bästa vi har i skådespelarväg men märks det? Näpps. Det är jättesynd tycker jag.

Jag hoppas att jättemånga går iväg och ser Simon och ekarna på bio då den passar utmärkt för alla åldrar och faktiskt är en svensk ”familjefilm” helt utan farsartade inslag . Perfekt som jullovsmatinée om inte annat.

Filmen har premiär 9 december.

Trailer: Simon och ekarna

Ä N T L I G E N !

Jag har inte läst boken av Marianne Fredriksson men när jag ser den här trailern får jag gåshud på hela kroppen av förväntningar. Helen Sjöholm är tillbaka på vita duken och som jag längtat.

Nu när jag rackat ner på trailers så mycket på sistone så kan jag med glädje säga att här är trettio sekunder alldeles PERFEKT svensk filmtrailer.

Simon och ekarna har premiär 9 december.