MICKE & VERONICA

Tänk så krääääjsy va, en LÄKARE kan bli kär i en HANTVERKARE! Det är nästan så jag vill utbrista STOPPA PRESSARNA! Eller. Kanske. Inte.

Det här är inte en film om apartheid eller så, om att en vit person blir kär i en svart i 50-talets Sydafrika och krossar alla politiska och sociala barriärer, nej, den här filmen handlar alltså om nåt så udda, nåt så konstigt och knasigt som en KVINNLIG läkare av överklassbörd som i Sverige 2014 springer på snickaren Micke (såklart att han heter Micke) och blir – ja det är helt galet alltså, nästan lika o-troligt som att E.T kunde cykla upp till himlen – blixtförälskad!

Visst, det kan det vara spännande med kulturkrockar och visst, det finns säkerligen en hel drös östermalmsmänniskor som aldrig skulle ta i en vanlig arbetare med tång men jag vet inte om det är SÅ stor skillnad mellan Veronica och Micke – egentligen. Båda är duktiga på sina jobb, båda jobbar mycket, båda bor bra, båda har varsitt barn på halvtid och båda har ex som verkar vara douchebags. I mina ögon har dom så pass mycket gemensamt att VAD dom jobbar med knappast kan vara relevant för om kärleksrelationen ska funka eller inte. Men jo, det ÄR viktigt. Tydligen. I alla fall i filmen.

Apropå det här med jobb. Människor som begåvats med kvalitéer som gör att dom kan jobba med flera olika saker samtidigt är i min värld alltid avundsvärda. Jag gillar folk som liksom bara ”kör på”, som testar, som öppnar stänga dörrar och är dom låsta hittas det på andra kreativa sätt att ta sig igenom.

David Hellenius är en av landets allra mest folkkära programledare. Han är superduktig på att imitera kändisar och han är galet skön på Instagram. Hans kännetecken vad han än gör är att han är rolig, han är ALLTID rolig. Jag tycker det blir ett problem när han skådespelar, speciellt i scener när han ska vara ”precis bara vanlig”, inte ha ett prilligt fniss i mungipan och det gör att jag aldrig riktigt tror på hans Micke, han är ju David Hellenius filmen igenom.

Izabella Scorupco däremot, jag tror inte ett dugg på att hon är läkare eller att hon skulle ha en sån översittande stekarunge som sonen Alexander utan att reagera MEN jag köper det, kanske för att hon ändå lyckas agera med hela känsloregistret OCH vara rolig.

Micke & Veronica är en film som slinker ner som ett ljummet glas mellanmjölk. Det smakar inte så mycket, det släcker inte törsten, jag blir inte varm i magen, jag mår inte illa, jag lider inte. Jag tittar, förundras litegrann och går vidare med mitt liv, fast i min övertygelse om att det inte är just yrkesvalet som är viktig om man hittat en själsfrände.

Fredagsfemman #158

5. NICKEL!

Förpackningen ser inte ut såhär längre men det är preciiiiis lika gott. Aldrig förr har en smak fått mig att mentalt transformeras tillbaka till barndomen som den första sockerchocken mot tungan av den svarta biten i Gammaldags blandning. Jag vill typ gripa tag i handbromsen och stoppa tiden, alternativt ännu en Nickel i munnen. Jag är ÖVERLYCKLIG över att ha tillgång till ett helt stash. Ett Nickel-stash.

.

.

.

4. Nedräkning inför Oscarsgalan

Nästa vecka börjar nedräkningen inför Oscarsgalan här på bloggen. Varje dag klockan 18 kommer på sedvanligt manér några av dom viktigaste kategorierna presenteras och jag får chans att dryfta och lyfta mina egna tankar om dom nominerade, missade höjdare som hamnade utanför, vad jag hoppas och tror. På morgonkvisten dyker det upp vanliga filmrecensioner precis som det brukar göra. Jo du, förresten, glöm inte att vara med i Oscarstävlingen! Här är länken direkt dit.

.

.

.

3. Bloggpanelen

Because I´m back… from outer space… Ja det är jag. Idag är jag tillbaka i Bloggpanelen på MovieZine igen och denna gång tillsammans med *ta-daaah* David från Filmmedia och Niklas från filmpodden Den perfekta filmen. Vi kommer bland annat ge vår syn på The Fast and the Furious-franschisen samt tipsa om perfekta Alla hjärtans dags-filmer (och filmer man bör undvika). Och okej, det blir lite tankar om 50 shades of Grey också.  Här läggs länken upp när inlägget finns att läsa.

.

.

.

2. Arne Dahl is back!

Jag är inte sådär jätteförtjust i svenska deckarserier som prenumererar på våra kanaler på söndagskvällar (verkligen inte dom på TV4) men det finns ett stort undantag: Arne Dahl! Söndagar klockan 21 satt jag som klistrad när dom tidigare avsnitten sändes för ett par år sedan och nu är det dags för en ny säsong med samma sändningstid. Denna gång får vi klara oss utan Matias Varelas närvaro men det ska nog gå bra när Malin Arvidsson, Magnus Samuelsson, Vera Vitali, Niklas Åkerfelt, Shanti Rooney och dom andra är tillbaka. Jag har svårt att tänka mig en bättre avslutning på veckan än detta – och en bättre tjuvstart på veckan som komma skall.

.

.

.

1. Alla hjärtans dag med Filmspanarna

Jag skulle hämta ut biobiljetten till morgondagens filmspanarfilm. Det står jättemånga människor i kö och jag kan inte hämta ut biljetten i biomaten för jag ska betala med mina bioklubbspoäng (FIXA DETTA SF!!!!) vilket visade sig inte gå eftersom ”poängen inte gäller på Grand”. Suck. Nåja. När jag kommer fram till kassan frågar kassören om det är rätt dag och film.

En biljett till Fifty shades of Grey? Den 14:e?

”Auhhhmmm. Ja. ”

SKA DU GÅ ENSAM? PÅ FIFTY SHADES OF GREY? PÅ ALLA HJÄRTANS DAG??????

*gulp*

Jag iddes inte förklara att nästan hela den bokade raden på biografen är mina vänner så nej herr SF-kassör, jag är inte sååååå FOREVERJÄVLAALONE som det verkar. Vi är många som ska se den här filmen imorgon. Så det så. Håll koll efter filmspanarbloggarna på onsdag, då recenserar vi den. Det kan gå preciiiis hur som helst det här.

.

.

Svensk söndag: TYSTA LEKEN

Som skådespelare har Görel Crona skänkt mig en av dom allra roligaste filmupplevelserna på bio någonsin när hon spelade regissör i filmen Komplett galen. Hennes dåvarande man Rafael Edholm spelade skådespelare i filmen, samtidigt som dom spelade ett äkta par, samtidigt som han regisserade den verkliga filmen under anagrammet Lea Farmlohde. Det är en svårbeskriven film det där, den måste helt enkelt ses.

När jag hittade filmen Tysta leken på Netflix drogs min blick till regissörens namn: Görel Crona. När jag synar filmen lite närmare i sömmarna ser jag att hon även skrivit manus och när jag tryckt på play och ser förtexterna märker jag bara kvinnliga namn hela vägen förutom fyra manliga biroller och han som skrivit musiken.

Det är tre kvinnliga huvudroller i filmen. Sassa (Maria Lundqvist), Antonia (Malin Arvidsson) och Birgitta (Carina Lidbom), tre kvinnor som inte känner varandra, som aldrig träffats men som ärvt ett hus av någon som heter Dolores. Dom möts i huset under en helg och försöker ta reda på vem Dolores var och varför hon gett huset till just dom tre.

Det här är en film som går finfint att se om man inte har några som helst förväntningar, inte kräver någon som helst hjärngympa och inte har något bättre för sig. Den är helt enkelt inte så pjåkig, den är bara väldigt fort glömd.