Gå på bio ikväll! Just sayin! (Ja, precis. The Walk. Se den i 3D eller inte alls. Recensionen finns här)

En. Så. Himla. Fin. Och. Bra. Serie. På ett SVTPlay nära dig. Alla avsnitten finns där och *tadam!* nu kan jag göra burpees!

.

.

.

.

1. Ängelby

Alltså….det har bara visats två avsnitt och egentligen VET jag inte om jag tycker den här serien är jättebra, bra, okej eller bara superkonstig MEN jag vet att jag längtar till nästa avsnitt och att den har ”nåt” som gör att jag knappt blinkar under timmen serien pågår. Mia Skäringer är svinbra, Göran Ragnerstam har en frisyr som inte ens en mamma kan älska och Amanda Ooms är brännskadad. Serien går på måndagar på SVT och här finns den på play. Kanske är värt att ge den en chans, vad säger du?

.

.

.

THE WALK

Philippe Petite (Joseph Gordon-Levitt) är en excentrisk fransos som 1974 fick för sig att han skulle gå på lina mellan tvillingtornen på det då alldeles nybyggda World Trade Center i New York.

En sån jävla idiotidé kan man tycka, kanske till och med en dummare än att klättra upp på Mount Everest men precis som med Everest så gör sig vansinniga och till synes dödliga idéer i 3D. Jag var dessutom bra mycket mer svettig på handflatorna av att se The Walk än Everest, mest för att jag har väldigt svårt för höjder, såna ger mig svindel. Och att se The Walk var – faktiskt – värre för höjdskräcken än att åka Fritt fall på Grönan.

Regissören Robert Zemeckis har (väl?) i hela sitt yrkesverksamma liv legat i täten när gäller att utnyttja filmiska effekter på bästa sätt. Jag tänker på Roger Rabbit, på Tillbaka till framtiden-filmerna, på Forrest Gump (bara en sån liten grej som fjädern!) och på Cast away. Med The Walk tar han ett otroligt kliv (hehe) framåt vad gäller effekter som påverkar oss som tittar och för egen del tycker jag att det är PRECIS SÅHÄR 3D-tekniken ska användas. Jag skiter högaktningsfullt i 3D när det används för att skapa ”mer djup inåt i bilden”, jag vill känna det som att jag åker berg-och-dalbana när jag ser 3D-filmer och det gjorde jag nu. Alltså, verkligen.

Problemet med denna typ av effektbaserade ”vanliga” filmer (till skillnad mot ”ovanliga” eller vadå? Nej, jag menar till skillnad mot filmer med monster/robotar/transformerade bilar/rymdfarkoster, alltså filmer som handlar om påhittade saker) är att det blir ganska tröttsamt att titta på eftersom jag känner att hela filmen är gjord med hjälp av datorer och en green screen. Jag känner mig mer ”lurad” av den här typen av film än av till exempel Pacific Rim eller Godzilla. Jag vill ju tro att det är sant på riktigt och att skådespelarna levererar men jag vet helt ärligt inte i vissa scener om Joseph Gordon-Levitt ens var på inspelningsplatsen eller om han är datagjord. Samma typ av problem upplevde jag med Martin Scorseses film Hugo. Det blir liksom…too much.

Självklart är The Walk en godkänd film och självklart är dokumentären Man on wire som kom 2008 egentligen en bättre film men trots att filmerna handlar om exakt samma sak så känns det som att jag jämför körsbär med bananer. Se båda filmerna vettja!

Filmen:

3D-effekterna i World Trade Center-scenerna:

I avsnitt 5 av podcasten Snacka om film pratar jag och Steffo om The Walk och andra based-on-a-true-story-filmer (bland annat). Klicka här för att lyssna.

Fredagsfemman #191

5. Flimmer

Idag börjar Flimmer, Norrköpings alldeles egna filmfestival. Programmet känns både matigt och intressant och vågar man sig inte på några mindre/smalare filmer så förhandsvisas The Walk i 3D OCH man har chansen att se Ex Machina på stor duk. Bara en sån sak! Här kan du läsa om festivalen som håller på ända fram till 11:e oktober.

.

.

.

4. Vad skulle du vara villig att betala för att se film på IMAX?

Vad är rimligt för en biobiljett? Var går din smärtgräns? Jag vet var min gräns går och det skulle antagligen få ekonomerna på SF att halka av stolen MEN jag vet också att jag inte är ”normalt funtad” vad gäller denna grej. Så därför är jag nyfiken på riktigt, hur tänker du?

.

.

.

.

3. Stockmotion Filmfestival

Idag och imorgon är det filmfestival på Filmhuset. 58 kortfilmer visas (både dokumentära och spelfilmsvarianter) och det hålls en hel massa intressanta seminarium. Jag kommer kolla läget där idag och agera ”wingman” till min vän Johanna som är en duktig dokumentärfilmare och hennes fina film Lasse och Ulla visas i eftermiddag (kortfilmsversionen). Läs mer om festivalen här.

.

.

.

2. Matt Damon

Idag har den premiär, filmen som jag hoppas ska ta tillbaka Ridley Scott i gammal god filmarform. The Martian. Rymden. Härligt. Min son såg trailern och undrade om det var en fortsättning på Interstellar. Fullt rimlig fråga kan jag tycka efterson både Jessica Chastain och Matt Damon är med i båda filmerna. Men här är Matt Damon i fokus. Ensam på en planet far far away. Jag får panik bara jag tänker på det men i helgen blir det biobesök! Såklart!

.

.

.

1. Saga Norén Länskrim Malmö

Bron är tillbaka med en tredje säsong och det har svidit i inkorgen i många veckor nu när jag fått länkar till dom första fyra avsnitten men valt att inte titta. Jag är alldeles för dålig på danska för att våga sjabbla bort otextade Bron-avsnitt genom att sitta som ett frågetecken och humma över vad som sägs. Tyvärr. Så nu sitter jag framför TV:n klockan 21 på söndagarna, utvilad med rak rygg och bara njuuuuter av SVT-kvalité in i minsta detalj. Fy fan alltså, bara Bron är värd hela årets TV-licens! Jag saknar Kim Bodnia men älskar Saga Norén och önskar att alla dagar vore söndagar!

.

.

Fredagsfemman #152

5. Nytt tema på måndag

Javisst ska det börjas ett nytt tema, det är ju nytt år och det förra temat är slut. Den här gången handlar det inte om någon speciell skådespelare eller någon speciell genre eller produktionsland, nu handlar det om nånting heeeelt annat.

.

.

.

4. Kärlek på bio

Jag läste en recension av filmen Love is strange skriven av The Nerd Bird och jag blev så himla sugen på att se filmen. Hon gav filmen 5/5 och det fullkomligt sprudlade både på och mellan raderna. Idag har den biopremiär och jag hoppas kunna hitta en perfekt plats på en folktom visning.

.

.

.

3. Dom jävlarna ska skjutas

Jag tror på den här TV-serien, jag tror på den så mycket att jag sponsrat den via Kickstarter. Klicka här om du vill se trailern och klicka här om du också vill skänka en slant.

.

.

.

2. The Walk

Okejokejokejokejokej såhär är det. Jag såg teasertrailern för The Walk på IMAX 3D häromdagen och hallååååå alla filmspanare, om det inte byggts nån IMAX-biograf i Stockholm innan oktober 2015, är det nån som vill hänga på mig och se den här filmen i nåt annat land – i IMAX 3D? (Här kan du se teasern)

.

.

.

1. Transparent

För att vara en person som medvetet försöker hålla mig borta från TV-serier ser jag (i perioder) ganska mycket serier. När jag väl sätter mig ner för att följa något käkar jag upp det i ett svep – helst. Massivt, under kort tid, avsnitt på avsnitt på avsnitt. Precis det hände när jag hittade serien Transparent på Viaplay. Jag vet inte riktigt hur jag hittade dit men dit kom jag och sen kom jag inte därifrån förrän första säsongen var slut. Första och enda – än så länge. Nu är det några veckor sedan jag såg klart den men jag måste säga att 2014 har varit ett FENOMENALT bra TV-serie-år med Game of Thrones, True Detective och Transparent, tre serier som är créme de la créme av TV-serier men i tre väldigt olika genres. Transparent är dock det bästa jag sett i dramaväg på väldigt VÄLDIGT många år.