Asiensommar: THE HANDMAIDEN (AH-GA-SSI, 2016)

Sydkoreanen Park Chan-wook är en regissör som kan det här med det visuella. OldboyStoker och Thirst är alla tre otroligt snygga filmer även om mina betyg skiftar en del och The Handmaiden är verkligen inget undantag. Tvärtom. Det här är urtypen av film som får mig att ibland avstå från att se asiatisk film. Den är nämligen FÖR snygg.

Snygg är egentligen ett understatement i sammanhanget för The Handmaiden är så vacker rätt igenom att man fanimej smäller av. Jag sitter på soffkanten och håller hakan i handflatan för att den inte ska gå ur led och ramla ner på golvet. Samtidigt ska man försöka hinna med och läsa texten för maken till dialogdriven film var det länge sedan jag såg. Så filmen igenom känner jag att jag missar något. Jag missar allt det fina om jag läser texten och jag missar handlingen om jag bara tittar på bilderna. En version där alla pratar engelska (eller svenska) hade jag tacksamt tagit emot den här gången – utan att skämmas det allra minsta.

The Handmaiden är ett erotiskt dramatiskt dramaturgiskt lurendrejerikammarspel skulle man kunna säga. Manuset är baserat på en roman av Sarah Waters som heter Fingersmith (Ficktjuven) och boken utspelar sig i den viktorianska eran i Storbrittanien. Filmen å andra sidan tar fart i 30-talets Korea som då var ockuperat av Japan.

Jag vill egentligen inte avslöja något alls om handlingen, inget mer än att ingenting är vad det ser ut att vara, ingen inblandad har rent mjöl i påsen och om två timmar och tjugofyra minuter kommer du sitta där, fortfarande med hakan i handen, förvånad, överkörd, snopen OCH längta efter mer. The Handmaiden är nämligen lite av ett mästerverk i mina ögon, klurig, fiffig, smart samtidigt som den är förtrollande vacker i varenda scen. Vilken upplevelse! Wow alltså! Se den (om du inte redan gjort det).

Här kan du se vilka övriga filmer jag skrivit om i temat (listan fylls på vartefter).

8 svar på ”Asiensommar: THE HANDMAIDEN (AH-GA-SSI, 2016)”

  1. Jag har redan sett den och jag gav den samma betyg. Detta till trots har den faktiskt fallit tillbaka betänkligt sedan jag såg den. Jag hade hellre sett den filmats i samma miljö och tidsera som boken… Då hade problemet med att läsa och se samtidigt också blivit mindre.

    1. Henke:
      Om den filmats i ”rätt” miljö som boken, finns det inte en risk att den skulle bli en i raden av kostymklädda ”Love and friendship”-filmer då? Och då hade jag varit bortkollrad från början även om jag inte behövt läsa texten 🙂

    1. Jojjenito:
      Jag är förvånad att filmen inte blev Sydkoreas Oscarsbidrag förra året. Det känns som den borde ha vunnit guldstatyetten OM den bara varit med i matchen.

  2. Tack för påminnelsen. Har velat se denna film länge nu utan att det blivit av. Förhoppningsvis ser jag den nu i veckan någon gång.

Lämna ett svar till Carl Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.