Fredagsfemman #163 – PÅ ÅTERSEENDE

5. Pineapple Express

Jag gav Seth Rogen och James Francos film This is the end 5/5. Jag älskade den. Jag gav Seth Rogens och James Francos film Pineapple Express 1/5. Jag avskydde den. Det är sällan jag ser om filmer jag gett en etta, det känns liksom onödigt på nåt vis. Finns ju bättre saker att göra med sin fritid än att tortera sig själv. MEN, det finns ju också en chans att jag haft fel. Att jag sågade Pineapple Express av fel anledningar. Att jag faktiskt tycker det ÄR kul med boffande lowlife-snubbar som är så höga att dom hö-hö-garvar åt vad skit som helst. Sig själva till exempel. Jag gav Pineapple Express bloggens lägsta riktiga betyg 2010 men såhär är det: jag var för snäll. Det här är bland det sämsta skit filmvärlden skådat. Den borde inte betygssatts alls. Och den borde definitivt inte ha setts en gång till.

.

.

.

4. Ett hus av sand och dimma

När man ser en film man upplever är en pärla och sen ser om den kan det kännas på två sätt. Antingen förstår man inte alls vad man såg i filmen sist, nyhetens behag är borta och känslan av filmen blir som ”vilken som helst” eller så är en pärla en pärla en pärla. Ett hus av sand och dimma var en pärla när jag såg den 2009 och det är en pärla nu. Ben Kingsley och Jennifer Connelly är fenomenala tillsammans. Den fyra jag gav filmen då är en given fyra även nu.

.

.

.

3. Transformers – Age of extinction

Jag ÄLSKADE den här filmen när jag såg den på bio. Jag var helt bubblig i magen när den var slut och det berodde inte på att jag ätit blomkålsgratäng. Trans4mers är en perfekt biofilm, svulstig tokaction, svinball, en härlig tömma-skallen-film helt enkelt. Att se den hemma är inte riktigt samma sak men….nästan. Ja faktiskt. Nästan. Av respekt för mina grannars nattsömn drog jag inte på riktigt så hög volym som jag hade velat men jag kan inte skylla den lilla betygssänkningen på det. Den här filmen ÄR en biofilm och den 4:a jag gav den sänker jag lite. Liiiite. 3,5/5 nu.

.

.

.

2. Horton

Det finns en handfull filmer jag har i bakfickan när hjärnan känns som en tryckkokare och att det när som helst kommer att spruta exploderad potatis ut genom öronen. Horton är en av dessa. Oftast räcker det med att jag ser en kvart-tjugo minuter för att bli alldeles lugn i själen, filmen är så freaking störd att allt jag går omkring och tänker på på dagarna liksom hamnar nån annanstans. Kvar blir funderingarna om alternativa planeter, hela världar som ryms i blommor, trattar, alltså jag tänker på randiga trattar av nån anledning. Den fyra jag gav Horton 2010 är orättvis. Det här är en klockren femma!

.

.

.

 

1. Contagion

Jag har varit sugen på att se om Contagion i ett par veckor, så sugen att det nästan blev fysiskt. Så sugen att jag hyrde den för 39 spänn på Itunes när jag inte hittade den på varken Netflix eller Viaplay och det kändes som ett KAP. Jag hade nån fix idé om att jag missförstått den, att den medeltrea jag gav den i betyg 2011 var snål och felaktig. Det var härligt att se om filmen och nästan ännu härligare att se att jag hade fel. Jag var nämligen inte snål 2011, jag hade helt rätt. Contagion är en trea, varken mer eller mindre. En kliniskt berättad historia utan tillstymmelse till känslor. Återseenden kan vara såna med. Egala.

.

.

 

FILMÅRET 2008

2008 var ett jättestarkt filmår tycker jag. Massor – alltså MASSOR – med kanonbra filmer kom detta år och listan var allt annat än lätt att göra.

Nu när den är klar och jag kan titta lite objektivt på den känns det faktiskt som att det finns en röd tråd genom nästan alla filmerna jag valt. Den röda tråden kanske egentligen är svart för den stavas mörker.

.

10. MARIA LARSSONS EVIGA ÖGONBLICK
(Regi: Jan Troell)

Maria Heiskanen fick en mycket välförtjänt Guldbagge för Bästa kvinnliga huvudroll, Jan Troell regisserade och Mikael Persbrandt har sällan varit bättre än här (och mer lik Allan Edwall). Filmen var även Golden Globe-nominerad för Bästa utländska film. Personligen blev jag otroligt berörd av Maria Larssons öden och äventyr, hennes kamp för att både faktisktjobba och att jobba med det hon älskade allra mest: fotografera.

.

.

.

9. DEN ANDRA SYSTERN BOLEYN
(The Other Boleyn Girl, Regi: Justin Chadwick)

Så JÄVLA otippat att jag föll för den här filmen! Man kan tro att det är föga intressant med den engelske 1500-talskungen Henrik VIII och hans passionerade kärleksaffärer med systrarna Mary och Ann Boleyn (Scarlett Johansen och Natalie Portman) men hallå, kom igen, det här ÄR en toppenfilm! Sen blev jag lite kär i Eric Bana också vilket jag bara trodde var möjligt när han var grön.

.

.

.

8. HORTON
(Horton Hears a Who!, Regi: Jimmy Hayward och Steve Martino)

HahahaahAHhahahahaha! Helt vriden film det här! Påtänd till max. Den där Dr Seuss måste ha marinerat hela hjärnan i hallucinogena droger innan han skrev den här boken. Och hon den lilla gula, fina fina Katie-mys-bollen med massa massa små små tänder och stora lugna ögon.

.

.

.

 

7. GRAN TORINO
(Regi: Clint Eastwood)

Filmer om surjävlagubbar går det tolv på ett dussin av känns det som. Så otroligt vanligt med grumpy gamla gubbs som man ska känna sympati och förståelse för och yada yada yada, man gäspar ju ihjäl sig. MEN, ibland dyker det upp en film där surgubben kanske inte riktigt är den surgubbe man från början tror. På pappret är inte det här (heller) en film jag borde tokgilla men efter 116 minuter i Walt Kowalskis (Clint Eastwood) sällskap är jag glad att jag gav filmen en chans.

.

.

.

 

6. DIE WELLE
(Regi: Dennis Gansel)

I dagens samhällsklimat borde det vara en medmänsklig skyldighet att se Die Welle och speciellt att visa den i skolorna som diskussionsunderlag. När jag såg den med barnen ville samtalen efteråt aldrig ta slut även om dom var bra skeptiska innan till att se ”en tysk film som handlar om en våg”. Gruppdynamik, sammanhållning, den styrka som krävs för att vara och förbli annorlunda i en grupp, rädslan att vara utanför, medmänsklighet (och brist på sådant) samt svår politik som kan förklaras på ett enkelt pedagogiskt sätt. Filmen handlar om allt detta och mer därtill och, dessutom,  är den bra.

.

.

.

 

5. EDEN LAKE
(Regi: James Watkins)

Dom allra flesta filmer som får en fyra eller mer av mig i betyg är filmer som jag mer än gärna skulle vilja se om. Eden Lake är inte en av dessa filmer. Det här är en film som fick en mycket stark fyra av mig. Mitt psyke klarade av att se den EN gång men troligtvis aldrig mer. En sån jävla brutal film. Kolsvart. Ångestframkallande. Aggressionsfrämjande. Michael Fassbender och Kelly Reilly får ett ungdomsgäng att bita i och själv bet jag både i kudden och ned fingernaglar.

.

.

.

4. THE DARK KNIGHT
(Regi: Christopher Nolan)

Det känns som att det var med The Dark Knight som töntighetsstämpeln på superhjältefilmer försvann på riktigt. Heath Ledger blev utvald till att spela Jokern och många var redigt skeptiska men Ledger agerade, Ledger dog, han Oscarsnominerades och vann postumt och Christopher Nolan kunde med rätta se sig i spegeln och le med hela ansiktet åt den vågade castingen. Det här är en film som håller för många omtittningar, den är lika spännande varje gång. Och fina Aaron Eckhart med fitthakan är med, icke att förglömma!

.

.

.

3. SLUMDOG MILLIONAIRE
(Regi: Danny Boyle)

Jag har i hela mitt liv försökt suga i mig all sorts information och uppmuntrat mig själv till att kasta mig in i saker som kanske inte är helt självklara. Jag har helt enkelt försökt säga ja istället för nej och tänker att alla erfarenheter är bra erfarenheter, även dom som kan kännas både  vidriga, konstiga och kanske till och med onödiga Att se Slumdog Millionaire blev på nåt sätt ett bevis för mig att jag tänkt rätt. Man vet helt enkelt aldrig när man kan behöva ”meningslös information”. Danny Boyle regisserade filmen och den vann hela åtta Oscars!

.

.

.

2. THE WRESTLER
(Regi: Darren Aronofsky)

Regissören Darren Aronovsky är en mästare på att köra slalom mellan filmgenres och han gör en sällan besviken. Men Mickey Rourke alltså. Vilken uppvisning! Vilken film! Hjärtat går alldeles sönder…

.

.

.

1. SORAYA M
(Regi: Cyrus Nowrasteh)

Det gör det här med, hjärtat går sönder, det liksom imploderar. Filmen utspelar sig 1986 i Iran och handlar om den sanna historien om Soraya (Mozhan Marnò) som anklagas för otrohet. Jag säger inget mer. Har du inte sett den, ta ett djupt andetag och gör det. Har du sett den förstår jag om du inte vill se om den.

.

Bubblare: Revolutionary road, Vicky Cristina Barcelona, Forgetting Sarah Marshall, Role Models, Pojken i randig pyjamas, Wall:E, Avsked,  Sagan om Despereaux och Iron Man.

Intressanta filmer kvar att se: In Bruges och Eagle Eye.

Idag är det ett gäng filmbloggare som skriver om just detta fina årtal. Klicka dig vidare för att se deras topplistor.

Jojje

Sofia

Henke

Johan

Steffo

Cecilia

Magnus

Christian

Fredagsfemman # 48 – The Youtube Experience

5. Skönt att julen är över.

Lika mycket härligt äkta som finns att insupa under julen (hemlagad mat, fint sjunga julsånger, köpta/huggna barrande granar) lika mycket plastigt otäckt smyger sig in från alla håll och kanter. Det gäller att sålla och det gäller att sålla hårt och ibland misslyckas jag. Då är jag glad att det är ett helt år till nästa gång.


4. Jag kan bara inte sluta!

Jag vet inte hur många gånger jag sett det här klippet men när ungarna börjar gnälla och sucka åt nåt som går på repeat då är det illa. Jag blir bara så jävla glad och det är sjukt kul att fuldansa!

3. Stå-upp-glädje

Jag mår bra av att titta på stand-up, både live och på andra ställen. Jag tycker om att skratta åt samhällskritiska komiker, såna som får mig att tänka efter och vrida på tankar både ett och två varv.

2. Äntligen ett nytt år!

Jag är inget fan av att se tillbaka, jag tittar hellre framåt och därför känner jag mig extremt glad för detta nya år. Den lilla gula hårbollen från Horton, Katie, hon är en av mina idoler. Det är fanimej obegripligt vad hon är för djur men det spelar ingen roll. Hon är halvgalen, luddig och spottar ut det som inte passar. Det skulle förvåna mig mycket om hon är en filur som lever i det förgångna. Jag gillar henne och 2013 ska bli mitt Katie-år.

1. Möjlighet att bli utbildad i nutidshistoria av sina barn.

Det går att lära sig mycket nytt av tonårsbarn om man bara tar sig tid att sätta sig och lyssna och när kan vara bättre att göra detta än på jullovet? Ganska ofta dyker det upp ord jag inte fattar, ord som definitivt inte finns med i SAOL (än) och då känner jag mig som en fossil. När jag ber dom visa roliga youtubeklipp så märker jag att ordet rolig kan ha många olika betydelser och väldigt få av dom stämmer med mina. Men här är ett jag gillar. Det är både smart OCH roligt – för ALLA åldrar. Tro´t eller ej.

FILMSPANARTEMA: Det luktar lite knark här

Det var ett jäkla tema vi valde att gemensamt skriva om på förra filmspanarträffen. Knark. Ett ganska luddigt ord i sammanhanget. Jag trodde att jag ganska enkelt skulle välja att skriva om knarkfilmer som Trainspotting eller Fear and loathing in Las Vegas men när jag satte mig ner och funderade på från vilken vinkel jag skulle närma mig ordet blev svaret otroligt enkelt och fullkomligt ologiskt: Dr Seuss.

Theodor Seuss Geisel är en amerikansk författare som skrev under pseudonymen Dr Seuss. Flera av hans böcker har blivit film och när jag ser dessa filmer är det som att bokstäverna K N A R K blinkar i flerfärgad neon framför mina ögon.

Grinchen, Horton och nu senast Lorax är filmer som jag har mycket svårt att se att någon med en icke kemikalieindränkt och/eller pårökt hjärna skulle kunna fantisera ihop. Därmed inte sagt att Dr Seuss VAR en knarkare, sånt skvaller vill jag inte ge upphov till. Men precis som att jag kunde se den vitryska kulstöterskan Nadezjda Ostaptjuk skjuta ryssfemmor på löpande band när hon framträdde i OS med adamsäpple stort som en biljardboll så kan jag se Dr Seuss slicka frimärken med tryckta smaljgubbar på som vore han en postanställd på femtiotalet. Nu visade det sig att mina farhågor gällande vitryskan stämde men sanningen om Dr Seuss eventuella drogmissbruk tog han tyvärr med sig i graven.

Den mikroskopiska världen i Horton, Ned McDodd, den gula Katie som med sina jätteögon tydligen ser ut som jag när jag kommer från ögondoktorn med pupillvidgande droppar i ögonen (hon är så fiiiiin, titta här bara), den gröna håriga varelsen med uppnäsa och rosa läppstift som stal julen (hur man nu kan göra det?), psykadeliska färger och mönster både högt och lågt, listan kan göras lång på härligt knepiga underligheter, såna som jag inbillar mig att man kan se om man käkar schysst knark på rätt sätt. Förutom det faktum att dessa Dr Seuss-inspirerade filmer är underhållande så gör dom att jag slipper knarka själv. Det är bra. Jag tycker verkligen att knark är bajs och även om jag inte tyckte det så har jag alldeles för utpräglat kontrollbehov för att någonsin ge LSD-trippen en chans att besöka min hjärna.

It smells like butterflymilk”. Gammelfarfarssniglar. En mamma som spontandansar till Do the Hustle. Full fart på nån form av moppe. En jakt på riktiga träd. En liten kärlekshistoria. Musikalnummer. Dansande djur. En arg guldfisk beväpnad med en handvisp. Filmen Lorax bjussar på ett tempo som gör att jag på rätt humör vill ta på mig paljettklänningen och sjunga Euuuuphooooooria och på fel humör sannorlikt ser ut som en gipsavgjuting. Men när jag ser den både första och andra gången är jag på helt rätt humör. Jag släpper taget och njuter av knasbolligheterna.

Lorax är en svinmysig film, det svänger, kränger, fipplas och trixas och jag tror filmen har samma effekt på mig som en tantfika med sju sorters haschkakor skulle ha. Jag blir glad, det finns liksom inga moln på himlen. Det växer tops på päronträdet utanför och jag har en orange gubbe med välbalsamerad mustasch under sängen. Ingenting är omöjligt och jag blir hög på livet när livet är så konstigt som i Lorax.

Lorax är alltså knark – för mig.

Lorax (2012)

Grinchen (2000)

 

 

Horton (2008)

 

 

Idag är vi ett helt gäng filmbloggare som skriver om samma knarkiga tema. Klicka här för att hitta länkar till samtliga.

 

HORTON

Jag tror, utan att ha det minsta belägg för mina tankar, att Theodor Seuss Geisel var en annorlunda kille som barn. Jag tror att han hade ganska få kompisar, ganska mycket fritid och (av någon anledning) fri tillgång till föräldrarnas marijuanaodling.

När han växte upp och blev Dr Seuss inbillar jag mig att han levde ett ganska ensamt liv utan alltför många kvinnor och att han fortfarande hade alldeles för mycket fritid PLUS att han utnyttjade sina receptblock till att skriva ut hallucinogena droger i ansenlig mängd – till sig själv.

Dr Seuss är mannen bakom barnböckerna The cat in the hat, How the Grinch stole christmas och Horton hears a who – och ett fyrtiotal böcker till – men det är efter att ha sett filmen Horton som jag på allvar har tagit mig en funderare på doktorns mentala status.

Horton (Jim Carrey) är alltså en elefant, men han är inte BARA en elefant. Han är en tänkare, lite av en filosof och fungerar som nåt slags pedagog för allsköns underliga smådjur i djungeln, där den knallgula lilla Katie är bland det knäppaste och sötaste jag sett på film. Horton upptäcker ett dammkorn på en klöverblomma och tycker sig höra nån som pratar inne i blomman, vilket stämmer. Det finns en hel miniatyrstad inne i blomman och invånarna i miniatyrstaden har lika lite vetskap om världen utanför som Horton och hans vänner har om miniatyrstaden.

Borgmästaren i ministaden (Steve Carell) får nån slags kosmisk kontakt med Horton via en koppartratt och äventyret kan börja.

För nu snackar vi ÄVENTYR i versaler. Ett galet jävla skithäftigt äventyr som är bland det roligaste animerade jag sett (som inte är Pixar). Det är flummigt och helt skadat och vansinnigt och ett helt nytt sätt att se på världen. Det är som att vara en passiv rökande dammråtta som hittat dom bortglömda färgglada pillren i vardagsrumshörnet i en välanvänd och grymt ostädad knarkarkvart.

Spänn fast säkerhetsbältet och stäng av det logiska tänkandet för nu jäklar är det paaarty!