FILMÅRET 1995

 

1995 är ett OTROLIGT starkt filmår, GALET starkt faktiskt. Det var nästan tjugo filmer som slogs om listans tio platser och samtliga dessa tjugo filmer har en mycket speciell plats i mitt filmtittarhjärta.

Under större delen av året var jag på resande fot och endast en av filmerna på listan är sedd i Sverige. Jag kan inte svara på om jag tycker dessa filmer så otroligt bra just för att jag har en ”semestrig” och äventyrlig inramning av filmupplevelsen att tänka tillbaka på men jag har sett om samtliga filmer relativt nyligen och alla har (tro´t eller ej) hållit måttet. Jag får helt enkelt lita på mig egen filmsmak.

 

 

10. NÄTET (THE NET)

En konspirationsteorifilm med Sandra Bullock som blir av med hela sin identitet av det superläskiga inörnättet hade premiär lagom när jag kom till Perth, sönderbränd, utvilad och med svår lappsjuka efter två veckor på Bali.

.

.

.

9. JUDGE DREDD

Att se konstnärer stå och handmåla filmaffischer utanför biograferna i Tokyo var coolt. Men det blev extra speciellt när jag såg en man måla Sylvester Stallones ansikte med Judge dredd-masken…..det var den förmiddagen det, jag stod och tittade tills han målat klart, kunde inte slita mig. Samma kväll såg jag filmen. Underbart var det, underbart!

.

.

.

 

8. DESPERADO

När jag gick i mellanstadiet hade jag en brevkompis som hette Rebecca. Hon bodde på Tasmanien och för mig var det lika avlägset som Neptunus. När jag sen fick chansen att åka till denna lilla gröna ö visade det sig att den såg ut som….vilken grön liten ö som helst. Hobart var en trevlig stad med en bra biograf och den bjöd på två av årets största upplevelser. Antonio Banders i Desperado var den ena, den andra kommer lite längre upp på listan.

.

.

.

 

7. DÖDLIGT MÖTE (ASSASSINS)

Efter Stallonfesten med engagerade japaner i Tokyo och fullpoängaren Desperado i Hobart blev jag såklart glad som en speleman när ÄNNU en Stallonefilm hade premiär under resan och denna gång hade han Banderas som motspelare. Oh happy days! I Sydney såg jag filmen och sen gjordes resrutten om litegrann, jag var bara tvungen att ta mig till Puerto Rico och se inspelningsplatserna in the flesh.

.

.

.

 

6. PRESIDENTEN OCH MISS WADE (THE AMERICAN PRESIDENT)

På en liten multibiograf på den underbara- och då – tämligen turistfria ön Maui stiftade jag bekantskap med Annette Bening för egentligen första gången. Det var i alla fall första gången jag kände att jag tyckte väldigt mycket om henne, en känsla jag känt många gånger sedan dess. Michael Douglas var mer självklar, honom har jag alltid gillat.

.

.

.

5. DEAD MAN WALKING

Tårar är universella. Franska tårar är inte finare än mina svenska. På en biograf i Paris satt vi sida vid sida, fransyskan med den speciella parfymen och jag och som vi grät, vi grät och snorade och på duken framför mig skulle Sean Penn dö.

.

.

.

4. COPYCAT

Den här underskattade seriemördarfilmen såg jag en mysig dag i Honolulu, kvällen då det firades att jag efter visst detektivarbete hittade Magnums röda Ferrari i ett suspekt litet garage. Copycat är en riktig nagelbitarthriller helt enkelt. Och i filmen fanns Sigourney Weavers svinballa hus i San Fransisco. Ja. Jag åkte dit sen. Och nej. Det fanns inget Sigourney Weaver-hus vid vattnet.

.

.

.

3. BARA EN NATT (BEFORE SUNRISE)

Den enda filmen på listan som jag såg på svensk mark är också den enda filmen på listan jag inte sett på bio. Att se Bara en natt utan vetskap om fortsättningsfilmerna var en känslosam upplevelse. Bitterljuvt var ordet. Undrar hur många som gav sig ut på tågluff efter att ha sett filmen.

.

.

 

2. SEVEN

Här är den, den andra höjdarfilmen jag såg i Tasmaniens ”huvudstad” Hobart. På Tasmanien finns hela elva groddjursarter, varav tre inte finns någon annanstans i världen. Sån häpnadsväckande information kan man få sig till livs om man är på resande fot. Man kan också bli totalt GOLVAD av en film. Det går bra även utomlands.

.

.

.

1. BROARNA I MADISON COUNTY

I min värld är det här det bästa Clint Eastwood gjort. Ja faktiskt, både bakom och framför kameran. Efter att ha läst boken på en strand på Bali sprang jag in i en kvartersbiograf i Perth och döm om min förvåning när jag såg filmaffischerna i fönstret. Man var inte direkt med i matchen på Bali 1995. Hade inte jättekoll på vad som hände i världen. Fanns knappt tidningar. Klart jag blev glad ända in i benmärgen av att filmen skulle ha premiär och efteråt, ja efteråt, jag var knappt människa. En sån fin film. En sån jättefin film. En sån jättefin och banne mig perfekt film och årets givna etta.

.

Bubblare: Rob Roy, Waterworld, De misstänkta, Toy story, De förlorade barnens stad, Passionens pris, En vandring bland molnen, Four rooms, Apollo 13 och Dangerous minds.

 

Idag skriver ett helt gäng filmbloggarkompisar om filmåret 1995. Tyckte dom lika mycket om detta år som jag?

Fripps filmrevyer

Movies-Noir

Jojjenito

Rörliga bilder och tryckta ord

Flmr

We could watch movies

Filmitch

 

Fredagsfemman # 50

5. Jag har äntligen lärt mig säga STOPP!

Efter att tre gånger ha försökt sätta mig ner och se Moonrise Kingdom och varje gång kommit 30-40 minuter in i filmen och varje gång ha tänkt ”neeeejmenneeeeej, jag gillar inte det här, jag förstår det inte, det är så sjuuukt tillrättalagt och perfekt och pastelligt och träligt att jag blir galen, jag oooorkar fan inte med det här” så bestämde jag mig. Jag tryckte på STOPP och la ner projektet. Jag kommer aldrig att sluta se B-film/dålig film/hemskt dålig film men när film är som Moonrise Kingdom då känner jag att gränsen är nådd och DET är en härlig känsla.

 

4. En kanonfilm på TV ikväll.

Kl 21 på TV8 visas den supermysiga Presidenten och Miss Wade (The American President) med Michael Douglas och Annette Bening. Ett redigt hemmakvällstips!

 

 

3. Galor!

I måndags satt jag och bölade framför Idrottsgalan, imorgon är det P3 Guld-galan och på måndag ska guldbaggarna delas ut. Är det inte härligt med galor? Vardagslyx på nåt vis.

 

 

2. Allt faller

För första gången sedan September sjöng Mikrofonkåt i ett stenhus i Burgsvik har TV4 lyckats göra det bästa som sänds på TV just nu. Allt faller (torsdagar 21-22) är banne mig det smartaste jag sett på TV sen Snacka om nyheter. Jag har sett dom första avsnitten många gånger redan och för varje tittning växer dom. Jag är imponerad, jag blir glad och jag tänker INTE jämföra detta med Solsidan som jag sett att många gör. Varför då? Det är ju rent…befängt!

 

1. Nu börjar biosäsongen på riktigt!

Idag har både Les Misérables och Django Unchained premiär. Två kalasfilmer, två Oscarsfilmer, två filmer ingen bör missa. När hände det sist? Hände det ens i somras? Jag tycker biorepertoaren varit lite tunn i flera månader men nu vänder det, nu vankas det bra film i massor framöver. I can feeeel it!

Tre om en: Höjdare med Michael Douglas

Farlig förbindelse 1987

Det hade varit kul att ta reda på skilsmässo-statistiken i Sverige 1987-88 jämfört med åren innan.

Det hade varit kul att jämföra antalet otrogna män före och direkt efter denna film gick upp på bio. Det skulle förvåna mig mycket om förändringen låg inom felmarginalen.
För om Michael Douglas kan få en välutbildad snygg kaninkokerska efter sig, då går ingen jävel säker.

Dan Gallagher (Michael Douglas) är advokat och har en fin liten familj. En helg åker hans barn och den vackra frun (Anne Archer) bort och då händer sig den dumma lilla grejen att Dan träffar kollegan Alex (Glenn Close), dom käkar lite, dricker lite och knullar lite. Det tyckte Dan var alldeles tillräckligt men se, det tyckte inte Alex.

Alex vill ha mer och hon är en rätt envis kvinna. Hon är besviken på Alex och litegranna arg kan man säga. Dessutom har hon vissa psykopatiska drag som Dan inte lyckades nosa upp bland feromonerna på krogen och den bristen på luktsinne får han ångra på sitt sätt resten av livet.

Vad är det då som gör att Farlig förbindelse är så bra? Vad är det som gör att den fortfarande håller? Jo. Det är en mänsklig film.

Det går att sätta sig in i alla situationer. Det går att tänka sig att man är den trygga familjesnubben som bara vill ha lite kul, det går att tänka sig in i hur det känns att vara den bedragna frun och det går att känna frustrationen, ilskan och ledsamheten i att vara den andra kvinnan som bara fick nöja sig med kalla rester och inget mer.

Och apropå statistik, det skulle vara kul att se försäljningsstatistiken på dvärgkaniner före och efter den här filmen också.

 

 

 

 

 

 

 

Presidenten och miss Wade 1995

Filmhistorien är inte fullskiten av romantiska VUXNA komedier direkt. Alltså nu menar jag filmer där BÅDE mannen OCH kvinnan är medelålders eller äldre än så.

Listan där den äldre gråtinnige mannen blir kär i en mycket yngre kvinna kan göras kilometerlång och hur lite problem jag än har personligen med åldersskillnader så är det rätt uppfriskande att ibland se ett par på film som faktiskt skulle ha äktenskapstycke även i verkligheten.

Michael Douglas spelar Andrew Shepherd som är USA´s president och nybliven änkling. Annette Bening spelar Sydney Ellen Wade, en ettrig miljölobbyist som presidenten kärar ner sig i och givetvis får dom massmedia efter sig.

Deras kärlek ses inte med blida ögon av presidentens närmaste posse (Martin Sheen, Michael J Fox mfl) då röstsiffrorna dalar, men hans antagonist, senator Bob Rumson (Richard Dreyfuss) blir desto gladare.

Det här är en riktig bli-varm-i-hela-magen-film för mig. Jag sitter i soffan med ett delfinleende och nynnar på Julio Inglesias-ballader och tycker att livet är rätt behagligt. Michael Douglas och Annette Bening är så samspelta att det känns som om dom tycker om varandra även utan ett engagerat filmcrew runt omkring sig.

Jag tycker det är synd att Mr Douglas inte klämde ur sig fler liknande filmer när han var yngre och lite mindre kirurgiskt uppstramad i ansiktet. Men man kan inte få allt. Det går ju faktiskt att se om höjdarna istället för att drömma om dom som ändå inte finns.

 

 

 

Falling down 1993

Bill Foster (Michael Douglas) sitter i sin bruna bil. Det är varmt, han är svettig. Han har en liten gnutta snor under näsan. Ögonen är tomma och alldeles blanka.

Han sitter i bilkön från helvetet, en sån som inte rör sig en millimeter och med stressade bilister runt omkring sig som tutar till absolut ingen nytta. Ungar glor från baksätet i bilen framför, i nån annan bil pratades det högt, solen gassar, bilen ryker lite, en fluga kryper i nacken, AC:n är trasig, fönsterveven vill inte alls, oroliga oranga lampor blinkar från vägbygget utanför. Han läser bilstickers och försöker döda flugjäveln med en hoprullad dagstidning. Det surrande ljudet från dom små vingarna ekar inuti bilen, han slår och slår helt urskiljningslöst men surret fortsätter oförtrutet.

Bilarna tutar högre, paniken närmar sig, kön står fortfarande blixtstill. Då öppnar han bildörren, tar sin portfölj och går iväg. Han lämnar bilen precis där den står.

”Hey! Where do you think you´re going??” skriker en av dom griniga medtrafikanterna. Bill tittar på honom och säger ”Home”.

Dom här första fyra-och-en-halv-minutrarna i Falling down är några av dom tajtaste och jobbigaste minutrarna filmintro jag någonsin sett. Dom sätter känslan, dom sätter standarden i hela filmen och ingen normalt funtad människa har svårt att känna igen sig.

Det finns ingen vuxen människa som inte tänkt tanken att ta ett brännbollsträ och slå sönder allt i sin väg när det kommer en såndär dag då precis allt går åt helvete. Det finns dagar när alla människor man möter är fullständiga jubelidioter och livet självt bara vill jävlas och man fan inte pallar mer. Bill Foster har en sån dag. Han har fått NOG och jag förstår honom.

På sin väg från den övergivna bilen och hem träffar Bill en hel hög människor som på olika sätt retar honom. Det är allt från den koreanske kioskägaren som säljer svindyr läsk, det är störiga sjutglada ungdomar, det är McDonalds-personal, det är böghatare och golfare och nazister och det enda han vill är att komma hem och gratulera sin dotter på hennes 8-årsdag men ex-frun (Barbara Hershey) vill inte ha hem honom. Dom är skilda och hon vill inte att Bill ska träffa dottern.

Robert Duvall spelar polisen Pendergast som jobbar sin sista dag och använder den till att försöka lugna sin psykiskt störda (väl?) fru via telefon och till att ligga steget efter Bill och försöka både sätta fast honom OCH förstå sig på honom.

Falling down kan kritiseras för att vara mycket: rasistisk, provocerande, våldsglorifierande och totalskruvad vardagsrealistisk och jag kan skriva under på allt det. Men bortsett från allt det där så är Falling down, för mig, en intressant och underhållande resa in i den mänskliga paniken.

Om mattan skulle dras bort under mina fötter, om jag inte hade någonting alls att förlora, om livet bara var en spillra och jag kämpade som en tok för att hålla näsan ovanför vattenytan – hur skulle JAG bete mig då? Vad skulle jag göra? Vad händer när nog på riktigt är N O G?

Titta på Falling down och tänk efter litegrann vettja.