FILMÅRET 2015

Jag är reeeeedoooooo, nu äää jag reeeeeeedoooooooo! Äntligen känns det som att jag betat av alla ”måste-se-innan-jag-gör-årslistan-filmer” och vad är det då att vänta på? Nej precis, det är bara att ta på sig hjälmen och kalasbyxorna och ge mig in i Laserdomelokalen.

Innan jag kör igång med listan måste jag påpeka en sak: 2015 var ett jättebra filmår! Många stora och bra filmer har inte ens blivit bubblare (för jag ville inte ha 25 bubblare….det ska liksom vara nåt speciellt med det där). Jag är supernöjd på alla sätt och vis och det krävs en hel del för att denna lista ska uppdateras med någon ny film – men man ska såklart aldrig säga aldrig.

Är DU redo nu då? Hej Kollikock! Nu kör vi!

 

10. Ex Machina
(Regi:  Alex Garland)

Alicia Vikander, Oscar Isaacs och Domhnall Gleeson i en film skriven och regisserad av Alex Garland. En toppenfilm! Visste du att den aldrig gick upp på svenska biografer? Har du hört det förut? Inte?

.

.

.

9. The Martian
(Regi: Ridley Scott) 

Matt Damon är Mark Watney, den superpositive biologrymdfararen. The Martian är filmen helt utan badguys. Alla är snälla och rara och det är så himla skönt som omväxling kan jag tycka. En otroligt välgjord film att myspysa till.

.

.

.

8. Sicario
(Regi: Denis Villeneuve) 

Denis Villeneuve är min idol. Han kan verkligen göra film! Han kan VERKLIGEN göra film! Han kan verkligen göra FILM! Han kan verkligen GÖRA film!

.

.

.

7.  People Places Things
(Regi: Jim Strouse) 

En röd tråd på denna filmårslista är att filmerna antingen är supermysiga eller astunga. Den här filmen hör till den första kategorin.

.

.

.

6. Strangerland
(Regi: Kim Farrant) 

Och den här filmen hör till den andra. Och, det är ingen nyhet men, Nicole Kidman är fantastisk!

.

.

.

5. Danny Collins
(Regi: Dan Fogelman) 

”Heeeeey baby doll, what´s going on?”

.

.

.

4. Efterskalv
(Regi: Magnus von Horn) 

Bland det bästa som någon svensk filmskapare någonsin skapat. Magnus von Horn heter han, geniet.

.

.

.

3. Room
(Regi: Lenny Abrahamson) 

Personkemin mellan Jacob Tremblay och Brie Larson är magisk. Filmen är hemsk. Jag mådde illa och hade svårt att andas men jävlar vad bra!

.

.

.

2. Maggie
(Regi: Henry Hobson) 

Det är sällan jag gråter så mycket till någon film som jag gjorde när jag Maggie. Jag grät så mycket att jag snorade bort slutet, missade vad som verkligen hände. Det här är föräldraångest deluxe men det är också en otroligt snygg film, en rejäl story och väldigt bra skådespelarinsatser av både Arnold Schwarzenegger och Abigail Breslin.

.

.

.

1. The Revenant
(Regi: Alejandro G Iñárritu) 

Det här är ett mästerverk. Tycker jag. Det här är filmisk perfektion in i varenda kameravinkel, varenda underbettsfräs, vartenda halvdött stön, varenda naturbild, varenda känsla i varenda skådespelares ögon. Utom Domhnall Gleeson. Men det skiter jag i just nu.

Bubblare: The Wave, Mad Max: Fury road, Straight Outta Compton, The Overnight, Ett päron till farsa: Nästa generation, Sinister 2 och The Danish Girl.

Andra filmbloggare som listat detta filmår är:
Fripps filmrevyer
Movies-Noir
Jojjenito
Flmr
The Nerd Bird
Filmitch
Filmnight

Fredagsfemman #208

5. Skit också. Jon Snow är inte död.

Det bästa med den svaga femte säsongen av Game of Thrones var att seriens sömnpiller Jon Snow dog. Men med hans nuna på affischerna för säsong 6 förstår jag att jag gladdes i onödan. Bummer.

.

.

.

4. Glöm inte Oscarstävlingen!

Gissningarna tickar in i min inkorg och det är ganska precis en månad till tävlingen avslutas – och galan börjar. Klicka här och gissa du med. Ett maffigt filmpaket ligger i potten – och äran förstås!

.

.

.

3. Renées brygga

Renée Nyberg är väldans duktig på att få kändisar att öppna sig och bete sig ”normalt” men det är nåt med Renées brygga-produktionen som får deltagarna att gå banne mig ett steg ännu längre. Jädrar vad dom bjussar på sig själva! Alternativt, jävlar vilken kompetent klippare dom har. Alternativ tre: en kombination. Hur som helst, det är ett kanonprogram tycker jag TROTS att det är på TV4 och reklamavbrottshelveten.

.

.

.

2. Lars Lerin

En sån jävla sköning han är! Jag håller med Mikael Persbrandt som kallade honom ”väsen” i avsnittet när han var gäst. Hans program på SVT ”Vänligen Lars Lerin” är det gulligaste som finns. En snällisserie. Fan vad jag tycker om honom – och hans make Junior som klipper gräset i blå kattoverall MED svans och hela tjofaderittan!

.

.

.

1. Alejandro González Iñárritu

Av det jag läst och hört om den här snubben så tycker jag inte han känns som en direkt trevlig prick, han har inte ens snälla ögon MEN i MINA ögon är han en gudabenådad filmmakare. Kan man göra en film som The Revenant förtjänar man inte att kallas något mindre än så. Att vilja förnya och förändra sättet att göra film, det är få förunnat att inte bara vilja utan även att kunna. Så pallra dig iväg till biografen och se lite naturfilm med Leonardo DiCaprio och Tom Hardy i veckan som kommer. Det är mitt tips för ett bättre liv.

.

.

Fiffis filmtajm jämför: MANNEN I VILDMARKEN och THE REVENANT

Imorgon har Alejandro González Iñárritus nya film The Revenant svensk biopremiär. Iñárritu är snubben som förra året gjorde Birdman (och fick en Oscar) och han har även regisserat Älskade hundar, 21 gram, Babel och Biutiful. Om man ser till mitt medelbetyg på dessa filmer så ligger det på hela 4,0 (men då har jag inte sett Älskade hundar). Han gör alltså – i mina ögon – BRA filmer helt enkelt.

Att The Revenant är en (form av) remake känns som information Iñárritu inte direkt skryter och skrävlar med men likväl är den det. Originalet/inspirationen heter Man in the wilderness och kom 1970. Jag passade på att se den äldre filmen innan det var dags att se den nyare, mest för att jag gillar utmaningar och det kändes som att min hjärna var mer fokuserad om jag gjorde ett litet ”jämförandetema” av det hela. The Revenant lockar mig nämligen föga TROTS att Tom Hardy är med. Trailern är helt ointressant och västerngenren är som sagt ingen favorit för mig. Tysta karga män i grupp och långa tagningar över ogästvänlig natur – inte min kopp the, normalt sett.

Men vem vet vad som är normalt? Vem kan ana en filmisk wow-upplevelse på förhand? Mina erfarenheter säger ”ingen”. Så nu beger jag min in i vildmarken. Håll mig i handen!

Redan när förtexterna dyker upp funderar jag på vad jag gett mig in på. Det är såna där riktiga spagettiwesternbokstäver, det är vita män i beiga (skinn)kläder och det är en båt som dras fram på torra land och det är dessutom sedvanlig glad marschmusik, såndär som man hört i allt från Macahan till The Great Escape.

Huvudkaraktären är Zach Bass (Richard Harris) som efter en läskig björnattack blir mycket allvarligt skadad och resten av hans ”vänner” är fullt övertygade om att han kommer att dö. Dom bryr sig föga om att rädda honom utan börjar direkt planera för hans begravning dagen efter. Skulle han mot förmodan leva då ska han skjutas, han kommer liksom aldrig att bli kry nog att fortsätta vandringen och dom har inte tid med sinkande sällskap.

Taglinen på affischen säger ”They just couldn´t find the time to bury him. They should have”. Konstig tagline. Och egentligen fel. Dom hade tid att begrava honom, två män fick stanna och gräva graven och lägga Zach på plats, felet var väl kanske snarare att han inte var död OCH att dessa två män faktiskt uppmärksammade just det. Men gruppens ledare Captain Henry (John Huston) var inte en man innehållande överhövdan stor mängd empati och medmänsklighet.

Zach är till en början ”bara” en vildmarksman med sönderriven blodig kropp där han ligger och kippar knappt synbart efter andan men det klipps in minnessekvenser från när Zach var liten, till Zachs fru, till när dom blev föräldrar och dessa små klipp fungerar jättebra för mig, jag får betydligt starkare känslor för Zach ju längre filmen går och han blir mer och mer en ”riktig” människa och mindre ”en snubbe vilken som helst”.

Sista tre minuterna av filmen får jag First Blood-vibbar och jag känner mig väldigt nyfiken på om The Revenant kommer sluta på samma sätt. Jag tror inte det…det känns inte som ett slut som är tillräckligt för en nutida film. Tyvärr.

Så var det dags för The Revenant då då. Sista filmen på första dagen av Stockholm Filmdagar. Fjärde filmen på raken. Förväntningarna är låga men jag känner mig pigg efter kaffe och chokladboll. 156 minuter vildmarksdrama ska man väl överleva. Leonardo DiCaprios rollfigur Hugh Glass överlever bra mycket mer hardcore-grejer, jag sitter i alla fall i en vadderad fåtölj i värmen, mina kläder är inte ens blöta. Vadfan har jag att klaga på – egentligen?

Alltså det här är SÅ intressant tycker jag! Jag överlevde filmen – såklart – och mer än det, jag är GOLVAD! Jag fattar INGENTING! Jag älskade den här filmen från allra första början till den allra sista bildrutan och jag är så himla FÖRVÅNAD. Och GLAD. Och….HÄPEN! Fanimej FÖRVIRRAD också. Men nu sitter jag här med pirr i hela kroppen och en enorm längtan efter att se om filmen. Jag tycker den var S Å bra!

Den största skillnaden mellan Mannen i vildmarken och The Revenant är – som jag ser det – Alejandro Gonzàlez Inarritu. En filmmakare av hans kaliber som har en sån uppenbar VISION med filmen, DÄR är skillnaden. The Revenant är nämligen ingen ”vanlig” film. Det här är en biobiljett med extra allt. Det här är en Film med stort F. Extremt vacker, en enkel och engagerande historia, skådespelare som gör rollfigurerna genommänskliga, hela scenen med björnattacken är sjukt bra, Leonardo är sminkad och ”fixad” till oigenkännlighet och jag tror på varenda blodiga kvardarmillimeter av hans kropp. Eller som hans nyfunna indianvän säger: ”Din kropp är rutten”. Och ja, det ÄR den.

Det är häftigt det här att en historia kan berättas på så olika vis. Visserligen är historien i The Revenant mer/utökad/bredare/större än i Mannen i vildmarken och sluten är heeelt olika varandra men det är konstnärligheten, fingertoppskänslan, köttigheten och känsligheten i The Revenant som får mig att bli helt betuttad i den.

Mannen i vildmarken (Man in the wilderness)

Produktionsår: 1971
Regi Richard C. Sarafian
Speltid: 1 tim 44 min
Budget: Oklart

.

The Revenant

Produktionsår: 2015
Regi: Alejandro G. Iñárritu
Speltid: 2 tim 36 min
Budget: 135 000 000 dollar

Flera av filmspanarbloggarna har också sett filmen och här nedan listas länkar till deras recensioner (när dom är publicerade).

Rörliga bilder och tryckta ord
Jojjenito
Fripps filmrevyer
Movies-Noir
The Nerd Bird
Har du inte sett den?
Flmr
Filmitch

Blir du sugen på att björna ner dig ännu mer i The Revenant? Lyssna på avsnitt 21 av Snacka om film-podden. Där pratar Steffo, Sofia och jag en hel del om filmen.